Inspiration för sommarens strapatser.

Var ute på min första fjällvandring i somras. Tänndalen-enafors med topptur på helags, sylarna, snasahögarna.

Försöker klura ut något ställe att vandra på i sommar men det står bara still. Det enda som dyker upp är kebnekaise och kungsleden, men jag vet ju att det finns så mycket fler platser. Några som vill dela med sig om förslag på områden? Gärna några med lite högre toppar som går att bestiga.

Bara gå!

Hej!

Det finns massor av möjligheter och områden. Det beror lite på vad du är ute efter.

Själv nämner du Kungsleden och Kebnekaiseområdet. Visst! Utmärkt val för din 2:a fjällvandring. Det kan du få så avancerat eller enkelt du vill. Men för att kunna ge lite mera råd och tips, skulle det vara kul att veta vad du är ute efter lite mer specifikt. Leder, stugtur, tält?

Mvh Bert

Själv gillar jag jämtlandsfjällen, faktiskt, och gjorde en tur från Vålådalen till issjödalen, pyramiderna, storgröngumpen (heter den väl), pyramiderna, och "bakvägen" tillbaka till Vallbo för några år sedan, som jag tyckte var fin.

En annan tur, som jag gjorde i somras gick faktiskt också från Vålådalen och då till Stensdalen med topptur på lillstensdalsfjället från norrsidan. Bäckbad och lite vandrande på kammen på nordsidan om dalen. Jättefint.

Bara ett par förslag, för en som redan gjort sylarna och vill se mer av Jämtland, typ... Stensdalen känns rätt "alpin" i karaktären.

Re: Bara gå!

nidob49; sa:
Hej!

Det finns massor av möjligheter och områden. Det beror lite på vad du är ute efter.

Själv nämner du Kungsleden och Kebnekaiseområdet. Visst! Utmärkt val för din 2:a fjällvandring. Det kan du få så avancerat eller enkelt du vill. Men för att kunna ge lite mera råd och tips, skulle det vara kul att veta vad du är ute efter lite mer specifikt. Leder, stugtur, tält?

Mvh Bert

Vad jag är ute efter ja... hum,
Tält känns rätt sjävklart vid vandringen. Skulle nog vara att föredra leder, eller iaf något att följa. Behöver ju inte vara en bred upptrampad stig. Gärna lite "alpin" känsla och någon topptur som man kanske kunde planera in på schemat. Tid, tja. 7-10 dar +/- ett par till.

Kanske Padjelantaleden skulle kunna vara något för dig? Börja eller sluta med att bestiga Akka.

/Ulf

Re: Re: Bara gå!

orren86; sa:
Vad jag är ute efter ja... hum,
Tält känns rätt sjävklart vid vandringen. Skulle nog vara att föredra leder, eller iaf något att följa. Behöver ju inte vara en bred upptrampad stig. Gärna lite "alpin" känsla och någon topptur som man kanske kunde planera in på schemat. Tid, tja. 7-10 dar +/- ett par till.

Tyvärr är det väl så att området kring Kebne är väl upptrampat, särskilt Kungsleden och anslutningarna till den.

Men området har ju mycket att erbjuda ändå. Varför inte prova Nikkalouokta-Vistas-Stuor Reaiddavaggi-Nallo-Sälka-Singi-Kebnekaise-Nikkaluokta.

Visst är det en "standardrutt", men den ger dig bra möjligheter till sidoturer och bestigningar, eftersom du har så pass mycket tid till förfogande. Eftersom det är din andra fjälltur i livet, tror jag att den uppfyller både dina krav på alpin omgivning och måttligt upptrampade leder. Det finns också bra möjligheter till stugövernattning om vädret skulle bli fördjäkligt.

Vet inget om dina klätterkunskaper, men Tjäktjatjåkka och Sälka är två toppar, som man klarar ändå, med normalt fjällvett. (Tjäktjatjåkka krävde dock två liv härom året. Dåligt väder!). Kebnekaise sydtopp är förstås också en möjlighet. Durlings led och Västra leden klarar ni själva. Östra leden med guide.

Naturligtvis kan man också starta turen från andra ställen och ansluta till ovanstående rutt. T.ex. från Kaisepakte via Mårmapasset och vidare till Stuor Reaiddavaggi osv. Då undviker man björskogsvandringen i Visttasvaggi.

Vill du gå i ödsligare trakter finns möjlighet att starta från t.ex. Riksgränsen (Katterjokk), eller från Katterat (på norska sidan) och gå söderut mot Unna Alakats. Vidare på norska leder (bl.a. Nordkalottleden) mot Hukejaure och mot Kebne.

---

Padjelanta har du redan blivit rekommenderad. Lite lugnare trakter med tanke på alpina omgivningar, men fint ändå.

---

Naturligtvis kan du även ge dig in i Sarek, om du helt kan avstå från märkta leder, stugor, och broar eller annan civilisation. Det finns många rutter där, som inte kräver mer av dig än andra trakter, förutom det faktum att du är helt beroende av dig själv.

Lycka till med planeringen och vandringen.

Mvh Bert

Re: Re: Re: Bara gå!

nidob49; sa:
Vet inget om dina klätterkunskaper, men Tjäktjatjåkka och Sälka är två toppar, som man klarar ändå, med normalt fjällvett. (Tjäktjatjåkka krävde dock två liv härom året. Dåligt väder!).

Vilken väg är bäst upp på tjäktjatjåkka? Jag har försökt rakt österifrån men tyckte det blev väldigt brant sista biten innan toppen. Bättre från väst? (Dödsolyckan skedde vintertid).

Re: Re: Re: Re: Bara gå!

Emmma; sa:
Vilken väg är bäst upp på tjäktjatjåkka? Jag har försökt rakt österifrån men tyckte det blev väldigt brant sista biten innan toppen. Bättre från väst? (Dödsolyckan skedde vintertid).

Vi hade också dåligt väder och gick inte ända upp pga detta. Stannade på kammen strax öster om toppen. Men österifrån är den enda väg jag tänkt på.

Mvh Bert

Lite intressant att en fjällkedja som sträcker sig genom halva Sverige i princip endast vandras i två mindre områden.
Vill du gå lite ensligt men fortfarande med en del leder så kan jag rekommendera Arjeplogsfjällen. Från Kvikkjokk upp mot Sulitelma där det är alpint så det förslår och sedan ner mot Vougatjolme kan kanske vara något. Du kommer inte träffa mycket folk i dessa trakter efter att snön och därmed skotrarna försvunnit.

Re: Re: Re: Re: Re: Bara gå!

nidob49; sa:
Vi hade också dåligt väder och gick inte ända upp pga detta. Stannade på kammen strax öster om toppen. Men österifrån är den enda väg jag tänkt på.

Mvh Bert

Jag fick också dåligt väder strax nedanför toppen och vände därför. Men jag tyckte också att det var läskigt brant med mycket lös sten så jag vet inte om jag hade fortsatt i bra väder heller. Följde östkammen. Funderar på om det är bättre från andra hållet. Kanske "kammen" från Tjäktjastugan, eller man kanske kan gå upp från Tjäktjapasset? Nån som testat?

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg