Insektsrapport?

Finns det någon som mäter mängden insekter (främst av de blodsugande arterna) i olika områden i landet? Det är ju minst lika intressant som väder, vattenstånd och temperatur - jag har inget emot att gå i ett par dagars regn, men när det är tjockt med knott och mygg hela vägen upp på kalfjället så stannar jag nästan hellre hemma.

Och mer specifikt, är det någon som vet hur mycket myg och knott det är i Jämtlandsfjällen nu? Jag åker antagligen upp nästa vecka.

Kom hem från Helags igår. Såg enstaka mygg men inte så att man stördes mycket av dem (jag avskyr mygg!). Däremot gjorde jag en ny bekantskap med små flugor som bits. De var mindre än knott och liknade vanliga blomflugor. Någon här vet säkert vad det är. Sådana fanns det gott om. Nu regnade det i fyra dagar så jag kan ge lite missvisande info.

kvikkjokk

I Kvikkjokk var det många ilskna myggor idag,och säkert ett tag framöver,mycket vatten.Sol och finvöder hela dan.

Däremot gjorde jag en ny bekantskap med små flugor som bits. De var mindre än knott och liknade vanliga blomflugor. Någon här vet säkert vad det är. Sådana fanns det gott om.
Då har du stiftat bekantskap med schwiddarn (med betoning på A), eller svidknott som hemskingarna lär heta på svenska. "Kärt" barn har många namn, och på andra ställen i norra Sverige kallas de bland annat schviiern, schviidon och schvädda. Där de finns, finns det alltid gott om dem! Går inte att stänga ute, de tar sig genom myggnät och dragkedjor. De syns knappt inte man känns!

Dom där smådjävlarna har många råkat ut för!
Svidd har jag hört att de kallas, älskar och käka i halslindning, handlovar och vrister, men de jag tänker på är nästan mindre än blom/bananflugor...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg