Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
De flesta vanliga tvättmedel innehåller sk zeoliter, vilka använs som skumdämpare, allteftersom fosfaterna började försvinna från marknadens tvättmedel. Dessa zeoliter är egentligen inte vattenlösliga, utan finns med som ett mycket finkornigt pulver. Det borde vara dessa som ställer till med elände för andas-plagg. Grumme tvättsåpa borde därmed fungera utmärkt som gtx tvätt. Vad gillar ni den hypotesen?
/Mattias
Har läst nånstans (kanske tidigare i detta forum) att GoreTex går utmärkt att tvätta med vanligt tvättmedel. Om jag minns rätt bör man dock skölja rikligt. En metod är att enbart tillsätta tvättmedel i förtvätten och låta huvudtvätten gå utan.
De flesta vanliga tvättmedel innehåller sk zeoliter, vilka använs som skumdämpare, allteftersom fosfaterna började försvinna från marknadens tvättmedel. Dessa zeoliter är egentligen inte vattenlösliga, utan finns med som ett mycket finkornigt pulver. Det borde vara dessa som ställer till med elände för andas-plagg. Grumme tvättsåpa borde därmed fungera utmärkt som gtx tvätt. Vad gillar ni den hypotesen?
/Mattias
Nja! Detergenterna förstör väl igentligen inte Goretex andas-funktion. Problemet är att dom gör det svårare för ipregnering att fästa samt att dom drar till sig vatten d.v.s. plagget blir inte vatten av stötande utan suger åt sig vatten. Det senare har jag egen erfarenhet av på mitt Tenson MPC ställ som var som en sur skurtrasa innan jag började ned Non-deterget tvättmedel.