Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Inpregnering
- Trådstartare Ix
- Start datum
Finns det till WSTP?
Hallå där!
Jag har ej sett eller hört om inpregnering till windstopper. Till GTX finns Herdins Imprenex + som funkar bra.
Jag jobbar sjäv på Herdins så jag vet att det är funkis! Kolla in http://www.herdins.se
GOOD LUCK!!!
[Ändrat av Joje 2002-06-20 kl 13:58]
Hallå där!
Jag har ej sett eller hört om inpregnering till windstopper. Till GTX finns Herdins Imprenex + som funkar bra.
Jag jobbar sjäv på Herdins så jag vet att det är funkis! Kolla in http://www.herdins.se
GOOD LUCK!!!
[Ändrat av Joje 2002-06-20 kl 13:58]
Dum fråga ?
Om man inpregnerar sitt Gore Texplagg nedsänkt i lösningen så kommer ju även insidan att inpregneras. Vad händer då med "andningen" ? Blir inte stället tätt även åt "fel håll" ? Kanske en dum fråga men om man inte frågar får man inga svar.
//PW
Om man inpregnerar sitt Gore Texplagg nedsänkt i lösningen så kommer ju även insidan att inpregneras. Vad händer då med "andningen" ? Blir inte stället tätt även åt "fel håll" ? Kanske en dum fråga men om man inte frågar får man inga svar.
//PW
Re: Dum fråga ?
Du har helt rätt. Adningsförmågan försämras klart om man impregnerar båda sidorna av plagget. Använd istället en spray eller dyl och behandla bara utsidan.
/Jocke
perwickström; sa:Om man inpregnerar sitt Gore Texplagg nedsänkt i lösningen så kommer ju även insidan att inpregneras. Vad händer då med "andningen" ? Blir inte stället tätt även åt "fel håll" ? Kanske en dum fråga men om man inte frågar får man inga svar.
//PW
Du har helt rätt. Adningsförmågan försämras klart om man impregnerar båda sidorna av plagget. Använd istället en spray eller dyl och behandla bara utsidan.
/Jocke
Doppmetoden kass
Jag använde Nikwax gtx impregnering som jag doppade ned plagget i på min Windstopper/Activentjacka när den började bli alltför genomsläpplig för regn efter >10 tvättar.
Det blev alldeles för tätt men blev OK om än inte lika bra som nytt efter en fintvätt i 40 grader i tvättmaskinen.
Thure
Jag använde Nikwax gtx impregnering som jag doppade ned plagget i på min Windstopper/Activentjacka när den började bli alltför genomsläpplig för regn efter >10 tvättar.
Det blev alldeles för tätt men blev OK om än inte lika bra som nytt efter en fintvätt i 40 grader i tvättmaskinen.
Thure
Re: Dum fråga ?
På Nikwax.com menar man at det inte påverkar andningen. Å andra sidan har man inte så mycket att välja på.
Från Nikwax.com:
If a waterproof and breathable garment is treated with a wash-in water repellent treatment, won't the lining become water-repellent?
Yes, however this does not mean that breathability (the ability of the material to transfer moisture vapor) is impaired. Nikwax TX.Direct Wash-In (for waterproof/breathable fabrics) attaches a one molecule thick hydrophobic polymer to the fabric. Our patented elastomer (TX.10i) is breathable and capable of allowing moisture vapor to pass through itself thereby, restoring the fabric's DWR without impairing moisture vapor transfer (breathability). Since water in its liquid form is blocked by waterproof and breathable coatings, laminates and microfiber fabrics there is no disadvantage to making the lining water-repellent. In both cases, liquid moisture remains inside the garment until it is converted to vapor through evaporation and allowed to escape through the breathable fabric.
/Jon
perwickström; sa:Om man inpregnerar sitt Gore Texplagg nedsänkt i lösningen så kommer ju även insidan att inpregneras. Vad händer då med "andningen" ? Blir inte stället tätt även åt "fel håll" ? Kanske en dum fråga men om man inte frågar får man inga svar.
//PW
På Nikwax.com menar man at det inte påverkar andningen. Å andra sidan har man inte så mycket att välja på.
Från Nikwax.com:
If a waterproof and breathable garment is treated with a wash-in water repellent treatment, won't the lining become water-repellent?
Yes, however this does not mean that breathability (the ability of the material to transfer moisture vapor) is impaired. Nikwax TX.Direct Wash-In (for waterproof/breathable fabrics) attaches a one molecule thick hydrophobic polymer to the fabric. Our patented elastomer (TX.10i) is breathable and capable of allowing moisture vapor to pass through itself thereby, restoring the fabric's DWR without impairing moisture vapor transfer (breathability). Since water in its liquid form is blocked by waterproof and breathable coatings, laminates and microfiber fabrics there is no disadvantage to making the lining water-repellent. In both cases, liquid moisture remains inside the garment until it is converted to vapor through evaporation and allowed to escape through the breathable fabric.
/Jon
Nått som är viktigt när det gäller funktionsmaterial och som tillverkarna är väldigt dåliga på att informera om är att man aldrig ska tvätta med vanligt tvättmedel. Jag hade en lång diskussion med en kille på Lundhags som är generalagent för Nik Wax. Vanliga tvättmedel innehåller nått som heter Detergenter och som reagerar med smutts. Problemet är att rester av dessa Detergenter finns kvar i plagget och försvårar för imregneringen att fästa och att det dessutom suger åt sig fukt. Iställer ska man använda sig av nått som heter Non detergent washsoap. Nik Wax har ett sånt som är dyrt men det finns andra på marknaden som är betydligt billigare. Man kunde behöva tvätta ett par gånger med ett Non detergent tvättmedel före impregnering om plagget var tvättat med vanligt tvättmedel.
Detergent
En detergent är detsamma som tvål, dvs en molekyl med ett polärt (vattenlösligt) huvud och en opolär (fettlöslig) svans. Om man har tvättmedel som inte innehåller detergenter så vore det roligt att veta vad de har för vattenlöslig tvättmedelsmolekyl istället? Man kan ju kemtvätta med lösningsmedel, men det gör man ju inte i en vanlig tvättmaskin.
storeric; sa:Nått som är viktigt när det gäller funktionsmaterial och som tillverkarna är väldigt dåliga på att informera om är att man aldrig ska tvätta med vanligt tvättmedel. Jag hade en lång diskussion med en kille på Lundhags som är generalagent för Nik Wax. Vanliga tvättmedel innehåller nått som heter Detergenter och som reagerar med smutts. Problemet är att rester av dessa Detergenter finns kvar i plagget och försvårar för imregneringen att fästa och att det dessutom suger åt sig fukt. Iställer ska man använda sig av nått som heter Non detergent washsoap. Nik Wax har ett sånt som är dyrt men det finns andra på marknaden som är betydligt billigare. Man kunde behöva tvätta ett par gånger med ett Non detergent tvättmedel före impregnering om plagget var tvättat med vanligt tvättmedel.
En detergent är detsamma som tvål, dvs en molekyl med ett polärt (vattenlösligt) huvud och en opolär (fettlöslig) svans. Om man har tvättmedel som inte innehåller detergenter så vore det roligt att veta vad de har för vattenlöslig tvättmedelsmolekyl istället? Man kan ju kemtvätta med lösningsmedel, men det gör man ju inte i en vanlig tvättmaskin.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
VAX ! Inpregnering av Meindel Taiga | Kläder | 8 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg