Inomhusvägg-Smittkälla?

Förvisso en intressant fråga,
men knappast en som hör ihop med vad som händer ifall man oftare tvättar skitiga klättergrepp (=bygger om leder), resp undviker att ha ett golv som är blött och skitigt i omklädningsrum och angränsande korridorer.

De bakterier som eventuellt skulle frodas på dessa ställen är vi nog inte särskilt beroende av, det finns ju folk som inte ens verkar beroende av att klättra.

Förvisso en intressant fråga,
men knappast en som hör ihop med vad som händer ifall man oftare tvättar skitiga klättergrepp (=bygger om leder), resp undviker att ha ett golv som är blött och skitigt i omklädningsrum och angränsande korridorer.
Nä, det handlar ju mer om hur man vill ha det på klättergymet, och till vilket pris. Det är nog ingen tillfällighet att den fräschaste klätterhallen i stockholm också är den dyraste...

De bakterier som eventuellt skulle frodas på dessa ställen är vi nog inte särskilt beroende av, det finns ju folk som inte ens verkar beroende av att klättra.

Det där sista är väl ändå en myt?

Med tanke på att priset har ökat mer än inflationen de senaste tre åren, även på andra gym, detta i kombination med att det blivit påtagligt mer trångt - så borde man ha god råd att fixa lite. Jag kan ju i något fall tänka mig åtgärder som skulle kosta mindre än 5 timmars städning, och minska behovet av städning, så i någon mån tycker jag att det mest är slött och slarvigt att man inte gjort nåt.

Priset på det fräschaste gymet har ju förresten åkt ganska upp och ned under dess livstid.

Det där med att det finns människor som inte är klätterberoende sa jag bara för att ha ett slags argument. Jag ljög nog faktiskt där...

Personangrepp!

Äh, ni klättrare är ju helt ute och cyklar (klättrar?). På vanliga gym gäller ofta att skitigast=bäst, där får man träna med proffsen som struntar i plåster på golvet och snus i taket. Dessutom slipper man alla brats som bara går runt och spänner sig i sina märkeskläder!

Nä men allvar, av andra träningslokaler än klätterväggar så kan välhållna gym ändå vara dåliga.

Och vad gäller smutsen så upprepar jag: Tvätta händerna. På t ex sjukhusens gym står ofta en flaska desinfektionssprit bredvid maskinerna för att kunna tvätta handtag etc. Det är förstås lite svårare på en klättervägg (klätterskor - check. Klättersele - check. Kritpåse - check. Liten spritflaska - check)...

Så bara man kan hålla sig från att slicka på händerna under tiden man klättrar...

Med tanke på att priset har ökat mer än inflationen de senaste tre åren, även på andra gym, detta i kombination med att det blivit påtagligt mer trångt - så borde man ha god råd att fixa lite. Jag kan ju i något fall tänka mig åtgärder som skulle kosta mindre än 5 timmars städning, och minska behovet av städning, så i någon mån tycker jag att det mest är slött och slarvigt att man inte gjort nåt.

Priset på det fräschaste gymet har ju förresten åkt ganska upp och ned under dess livstid.

Det där med att det finns människor som inte är klätterberoende sa jag bara för att ha ett slags argument. Jag ljög nog faktiskt där...

Det är väl hypotetiskt så att ett visst gym egentligen har vuxit ur sina lokaler, medan ett annat har fantastiska lokaler, som dock kostar så mycket att de har svårt att få allt att gå runt (och därför testar alla möjliga priser och upplägg...)

Det finns förvisso människor som inte insett att de är klätterberoende, eller som kanske försöker avgifta sig? Men det är ju på sätt och vis bra, för då blir det mindre trångt.

Äh, ni klättrare är ju helt ute och cyklar (klättrar?). På vanliga gym gäller ofta att skitigast=bäst, där får man träna med proffsen som struntar i plåster på golvet och snus i taket. Dessutom slipper man alla brats som bara går runt och spänner sig i sina märkeskläder!

Nä men allvar, av andra träningslokaler än klätterväggar så kan välhållna gym ändå vara dåliga.

Och vad gäller smutsen så upprepar jag: Tvätta händerna. På t ex sjukhusens gym står ofta en flaska desinfektionssprit bredvid maskinerna för att kunna tvätta handtag etc. Det är förstås lite svårare på en klättervägg (klätterskor - check. Klättersele - check. Kritpåse - check. Liten spritflaska - check)...

Så bara man kan hålla sig från att slicka på händerna under tiden man klättrar...

Skitigast är det på riktiga klippor. Definitivt bäst också!

På klippor är det ju som regel ren skit! Det är ju bara mysigt...

Nåja, jag har absolut inte bacillskräck och har aldrig tänkt tanken på det ohälsosamma på gymmet, men jag tycker ändå att det är lite snuskigt (mer estetiskt snuskigt på nå vis...) med skitiga klättergrepp, samt att friktionen på dessa sjunker.

På klippor är det ju som regel ren skit! Det är ju bara mysigt...

Mm bara att tänka sig att fågelskiten är tickmarks :)

Som en ytterligare urspårning så funderade jag lite över det när fågelinfluensan var som mest i ropet. Klätterklippor har ofta gott om visitkort efter pippifåglar. Kombinera det med att nu och då använda munnen som en tredje hand så borde klättrare leva farligt... men det gick visst bra :)

Men lägg av, fågelinfluensan har ju inget nyhetsvärde längre. Det är klart att den blir ofarlig när man inte orkar läsa om den längre!

Nu pratar vi klimatförbättringar istället! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vertical Ny inomhusvägg i Vara! Klättring allmänt 2

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg