Innerlakan av Fleece.

ping; sa:
...Måste nu bara få tag på en nål som har ögat framtill för att få till en schysst raksöm...
Du kan annars sy med vanliga stygn först från ena hållet och sedan från andra hållet. Inte för att det spelar någon roll i det här fallet men det blir starkare.

Nål med ögat vid spetsen har jag bara sett i form av "lädernålar", t ex http://www.slojddetaljer.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=410619092&pf_id=SE-100940&dept_id=

Med vänliga hälsningar,
Aina

Spöket; sa:
ping; sa:
...Måste nu bara få tag på en nål som har ögat framtill för att få till en schysst raksöm...
Du kan annars sy med vanliga stygn först från ena hållet och sedan från andra hållet. Inte för att det spelar någon roll i det här fallet men det blir starkare.

Nål med ögat vid spetsen har jag bara sett i form av "lädernålar", t ex http://www.slojddetaljer.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=410619092&pf_id=SE-100940&dept_id=

Med vänliga hälsningar,
Aina

Nja,saken är att just nu har jag bara sytt ihop kanterna med sådana stygn som man typ lagar revor med och nu har jag tänkt att 'vika ett Z' så att sömmen hamnar mellan raksömmarna.Det är lite svårt att förklara på ett vettigt sätt,men...

Om du gör ett V med pek- och långfingret,lägger långfingret på ovansidan (av tyget) och pek under med sömmen i mitten,och vrider handen moturs bildas ett Z.
Vid dessa kanter hade jag tänkt mig ett par raksömmar för att på det sättet förstärka det hela.

Ang. nål tror jag att det kan funka att vända på en vanlig nål (Fan,jag är ett geni ibland :)),eller försöker tigga en symaskinsnål nånstans.

peter

Nordesjö; sa:
Hur mycket väger kalaset, och hur mycket tyg går det åt?
[Ändrat av Nordesjö 2006-08-16 kl 16:43]
På Shelbys hemsida anger de gr/m2 för olika fleecekvalisorter. Tjockare fleece ca 250gr/m2 och tunnare ca 140 gr/m2.

Det borde gå att skatta vikten för en lakanspåse i fleece.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Re: Sidenlakan,dunskor etc...

ping; sa:
Säck i säck är också en variant,men ett innerlakan av fleece skyddar även mot smuts och tål att tvättas ofta,samt att det går såklart att användas med olika sovsäckar.
Varför innerlakan när du kan skydda enbart det som skyddas bör? Raggsockar, eller höga fleecesockar som du syr själv? Själv svärjer jag dock till att sova i underställ, och lägga dunvästen/-jackan över tårna om jag fryser.

Spöket; sa:
På Shelbys hemsida anger de gr/m2 för olika fleecekvalisorter. Tjockare fleece ca 250gr/m2 och tunnare ca 140 gr/m2.

Det jag funderade på var om det inte var ett alternativ att köpa ett tunt syntettäcke och sy ihop istället.

Ikea har ett täcke som väger 250 g/m2 och kostar 79 spänn för 2,4 x 2,2 m. Jag gissar att det är varmare än fleece.

38593_PE130411_S3.jpg

Nordesjö; sa:
Ikea har ett täcke som väger 250 g/m2 och kostar 79 spänn för 2,4 x 2,2 m. Jag gissar att det är varmare än fleece.
Tror som du att det är varmare. Prismässigt är det svårslaget, om man inte har lite fleece i garderoben.

Med vänliga hälsningar,
Aina

Re: Re: Sidenlakan,dunskor etc...

Strykarräven; sa:
ping; sa:
Säck i säck är också en variant,men ett innerlakan av fleece skyddar även mot smuts och tål att tvättas ofta,samt att det går såklart att användas med olika sovsäckar.
Varför innerlakan när du kan skydda enbart det som skyddas bör? Raggsockar, eller höga fleecesockar som du syr själv? Själv svärjer jag dock till att sova i underställ, och lägga dunvästen/-jackan över tårna om jag fryser.

Så ofta som möjligt sover jag som Gud skapade mig,och om ett fleecelakan kan förlänga säsongen lite,utom vid Ragnarrök kanske,så varför inte.Plus att det är lättare göra.

peter

Sådärja.

Nu är den klar och utprovad.Var ungefär som jag förväntade mig,kalas.Förstärkningarna jag hade tänkt mig behövdes inte,det räcker gott med ett varv kantstygn (lite starkare tråd) som dessutom 'flexar'. Dubbel rund botten,dubbelt upp ca 50 cm och enkel resten med en gummicord högst upptill så att den sitter antingen över axlarna eller över bröstet.

Nästa projekt blir en helt enkel med lite tajtare passform och en konisk bottendel.

Tack för alla tips,råd och uppmuntrande ord.

peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg