Inlines på isen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
boe skates; sa:
Mårten Ajne och Andreas Wallmark exprimenterade även med en "snabbkoppling" mellan deras Bont-skor och Maple skenor.. Men efter att kört sönder skenorna har de nu återgått till Slappskridskor.

Hur körde de sönder skenorna?

Roll'n'Skate ger för övrigt en ny dimension på färden mellan isarna om man åker på flera sjöar. Plasthjulen verkar dock inte vara optimerade varken för asfalt eller skogsstig. Intressant är kantställningen som skridskorna ger möjlighet till, har funderat ett tag på om långfärdsskridskor är lite för låga i förhållande till sin bredd. Lite högre och man hade kunnat pressa lite extra ur varje skär.
Någon som vet ungefär vilken vinkel en hastighetsskridsko har när den lämnar isen?

-Palle

Tack för era tips om utrustningen som åkaren på östermalms ip kan ha haft. Efter en närmare titt på Salomons sortiment tycks han ha använt Salomon Racing Skate 9 pjäxor ihop med Salomon Pilot Equipe Skate bindning på nån T-profilsskridsko. Salomon pjäxan är ju ganska lik de Alpina pjäxor som diskuterades i en annan tråd i samband med SWAR.

Vid skärets avslut hade hälen lyfts 4-5cm från skridskon max. Och något form av stöd/begränsare syndes då. Det såg ut som bygel mellan hälen och bindningen, kanske för att stadga upp det hela.

Efter att ha åkt en bra bit med kombinationen Zandastra/Rottefella NNN BC/Alpina 1550 (ej skridskon på bild) är jag inte särskilt nöjd. Dels anser jag att sko/skridsko har ett för sladdrigt förhållande, kanske beror det på gummibuffertens slapphet i Rottefella bindningen. Vidare är skridskon för låg, och blir ganska tung med sluten aluminiumprofil. Skridskons synnerligen tunna skär gör heller inte saken bättre på dåliga isar. Vid åkning på bana alternativt riktigt bra kärnis går det dock bättre. Även om det inte känns i närheten av ultimat ens då.

Om det är skon, bindningen eller skridskon eller hela kombinationen som utgör problemet vet jag inte. Det kan ju var jag som är den felande länken också.

Nog gnällt om det. Nu är det dags att komma på vad man skall åka med istället utan att spräcka budgeten totalt. ;)

Det är möjligt att du har rätt Stefan. Kan du länka till en bild med Salomon Raid skon tro? XA bindningen vet jag hur den ser ut, men jag fann inte någon sko vid namn "Raid" på salomons hemsida eller hos någon återförsäljare på nätet.

Jag förmodar att du syftar på de svart/gula Salomon pjäxorna med grov sula på bilden. Det var nog snarare Racing pjäxorna som jag länkade till ovan. Raid skon ser dock ut att vara mer lämpad för långfärdsskridskor.

Angående åkaren vars utrustning jag blev intresserad för i helgen, tycks han ha använt den här skridskon. Även om det kanske satt en annan bindning på den. Skridsko Jag förmodar att plastremmen baktill är till för åkning med fast häl och inget annat?

Jag skall testa lite andra varianter på skridskor under helgen för att försöka komma fram till vad som är felet med mina egna. Åkning måste ju bliv av trots allt om vädret tillåter. :)

Henrik J; sa:
Angående åkaren vars utrustning jag blev intresserad för i helgen, tycks han ha använt den här skridskon. Även om det kanske satt en annan bindning på den. Skridsko Jag förmodar att plastremmen baktill är till för åkning med fast häl och inget annat?

Är det inte denna skridsko som du syftar på?
http://www.lundhags.se/range/07_skridskor/11619/index.html eller något motsvarande hembygge med pilotbindningen? Den kör man med exempelvis de skor du länkade till: http://www.polder.se/images/Products/big/3201.jpg

Jag har själv funderat på kombinationen men avskräcks av hur skorna slits när man går med dem, att de är relativt svåra att gå i och att bindningen helt saknar justeringsmöjligheter. Vissa hembyggen med flyttbar bindning verkar smartare men jag vet inte om jag har lust/orkar att mecka osv.

/Andreas

Det är ju en stor nackdel att skorna är svåra att gå i och att de slits av promenader över land osv. I det avseendet är nog skon som Stefan länkade till bättre. Den ser mer promenadvänlig ut sett till sula osv. Jag fann dock inte den skon på Salomons hemsida, vet ej om den finns i sortimentet fortfarande.

Den Lundhagsskridsko som är avsedd för pilotbindning som du länkade till är väl egentligen ganska låg i sitt utförande, i likhet med de andra SNS-profiler som finns i lundhags sortiment. Skridskorna som användes med de där Salomon skorna hade en mer "normalhög" T-profil. Den där lundhagsprofilen skulle säkert fungera också. Egentligen borde det väl gå att använda en Salomon Pilot-bindning ihop med de flesta profiler, om än med viss modifiering av längd osv. Jag kan egentligen inte se varför det inte skulle gå att använda Pilot-bindningen på en normalhög T-profil och därmed få mer åkbarhet på dåliga isar.

Det är svårt att finna en skridsko som uppfyller alla krav och som matchar de bindningar/skor man vill åka i.

Salomon X-Adventure Raid

Använder du själv den skon Stefan?

Och har du i så fall något gott/ont att säga om den? Den väger ju en hel del, 1600g i stl. 42.

Roll´nskate

Är det nån som har mer koll på den därna inlines-adaptern Roll´nskate? En inlinesåkande frände är klart intresserad. Är det bara skräp som inte funkar i praktiken, eller kan det vara värt de 600:-?

/ G

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mosare Inlines med SNS-fäste? Långfärdskridsko 2
Forum för Inlines Långfärdskridsko 2
inlines Långfärdskridsko 2
inlines Långfärdskridsko 0
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg