Inlines på isen!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla Långfärdsskridsko vänner. Jag var ute mälarisen i helgen och fick syn på en kille som använde sina inlines på isen. Han hade köpt en förpackning med skena och tillbehör. Vad tror ni om denna grej. Han tyckte det var kanon skönt med den stabila inlines skon.

MVH

Andreas
 
and123; sa:
..fick syn på en kille som använde sina inlines på isen. Han hade köpt en förpackning med skena och tillbehör...

Det han använde var vanliga "träningsblad" från Maple, Maple Blizzard. Finns på bla. http://www.velocity.se

Det är ett koncept som bevisat fungerar väl, hastighetsåkarna har åkt långfärder på naturis på sina hastighetsrör i ett halvt sekel. Många är marathon skrinnarna som är mycket nöjda med att åka med låga och mycket hårda skor. Däremot är inte alla klappskenor (om någon ens är det) dimensionerad för att åka på skärgårdsis, de flesta som testat har rätt snart kört sönder sina dyra klappskenor.

Mårten Ajne och Andreas Wallmark exprimenterade även med en "snabbkoppling" mellan deras Bont-skor och Maple skenor.. Men efter att kört sönder skenorna har de nu återgått till Slappskridskor.

/bo
 
Inlines på is!

Han använde sig av en inlines inte en pjäxa. Produkten hette Roll´n Skate och kostade 600 kr.

MVH

Andreas
 
En intressant uppsättning jag sett de senaste dagarna är en kille som åker i ett par gula relativt höga (salomon?) pjäxor med lös men relativt styvt flexande häl. Skridskorna är av T-profilslag, bindningarna har jag ej tittat närmare på.

Han brukar ligga och åka i innervarv på östermalms IP ett par timmar varje kväll i hög fart. Vore intressant att se vad det är för bindningar han använder. Lösningen ser betydligt mer stabil ut än vanlig löshäls-varianter.

Nån annan kanske vet vad det är för prylar denne åkare använder sig av?
 
Henrik J; sa:
En intressant uppsättning jag sett de senaste dagarna är en kille som åker i ett par gula relativt höga (salomon?) pjäxor med lös men relativt styvt flexande häl. Skridskorna är av T-profilslag, bindningarna har jag ej tittat närmare på.

Han brukar ligga och åka i innervarv på östermalms IP ett par timmar varje kväll i hög fart. Vore intressant att se vad det är för bindningar han använder. Lösningen ser betydligt mer stabil ut än vanlig löshäls-varianter.

Nån annan kanske vet vad det är för prylar denne åkare använder sig av?


han använder sig av vad vi skidåkara kallar pilot bindning för skate.
Är en typ av fjäder som håller skidan uppe när man skejatar, han har troligen använt sig av vanliga långfärdsskridskor som han istället för en vanlig SNS profile så använder han Pilot bindningen för att hålla skridskon uppe, har själv ett par Örnalp titan med Pilotbindning när jag tränar på försässongen innan snön kommer men det är kallt, sjöarna brukar frysa i oktober här uppe i kalla Boden...


MVH

Jocke H
 
Variant hockeylång

I dagens maillåda:
"PS. I lördags såg jag en farbror som tagit bort skenorna från sina hockeyskridskor. Skodelen hade han istället skruvat fast långfärdsskena på. Påstod att de var sköna att åka med...!"
 
"Pilotbindning för skate"

Skidåkarn; sa:
Han använder sig av vad vi skidåkara kallar pilot bindning för skate.
Är en typ av fjäder som håller skidan uppe när man skejatar, han har troligen använt sig av vanliga långfärdsskridskor som han istället för en vanlig SNS profile så använder han Pilot bindningen för att hålla skridskon uppe, har själv ett par Örnalp titan med Pilotbindning när jag tränar på försässongen innan snön kommer men det är kallt, sjöarna brukar frysa i oktober här uppe i kalla Boden...

Tack för infon. Det ser grymt stabilt ut, och undan går det för killen. Det beror nog mest på åkaren, men jag tror att den stabila pjäxan och halvlösa skridskon gör det lättare med snabba översteg osv.
Själv tycker jag att mina egna bindningar är lite för "sladdriga" om jag får uttrycka det så. Skridskon känns lite för lös ibland, särskilt vid översteg. Det går säkert att lösa med ännu hårdare gummibussning i framkant som sköter "flexet".

Men en skridsko av T-profil och Pilotbindning ser helt klart intressant ut. Zandastra skridskon känns inte helt anpassad för dåliga isar pga. sitt låga utförande och "tunna" skär. Jag har nog tyvärr redan insett att det ej är rätt skridsko för mig, även om den funkar bra på bana och riktigt fina isar.

Nu återstår att se om jag skall bygga vidare med min nuvarande Rottefella bindning, eller köra på en Pilotbindning istället. Alternativt en egen konstruktion i stil med Bo Gustavsson mfl.
 
Fel gissning tror jag!

Tror att det är en Salomon Raid sko och en XA bindning han använder för sådana har jag själv så det kändes bekant i beskrivningen
 
Re: Fel gissning tror jag!

Blekingepaddlare; sa:
Tror att det är en Salomon Raid sko och en XA bindning han använder för sådana har jag själv så det kändes bekant i beskrivningen

nää, är nästan hundra på att det är Salomon Pilot inte Adventure XA, men pilot bindningen har ingen kudde...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mosare Inlines med SNS-fäste? Långfärdskridsko 2
Forum för Inlines Långfärdskridsko 2
inlines Långfärdskridsko 2
inlines Långfärdskridsko 0
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar