Inlägg i kängor?

Hej!

Jag har varit och tittat på olika inlägg att ha i mina Garmont Nagevi och i Lundhags Scout-kängor. Nu undrar jag hur ni gör med era kängor, använder ni er av inlägg för att t.ex. motverka pronation eller liknande?

Mvh
Sedis

Orto

Jag har formgjutna "ortopediska" inlägg. Fick hälsporre för några år sen och har använt dem sedan dess, de känns ju outslitliga jämfört med andra innersulor. Standard-innersulorna på mina Meindl-kängor t ex blev tunna o helt platta väldigt fort.

Mina inlägg har en liten justeringen för pronation och även det som jag tror kallas kalott, dvs en liten puckel som gör att tårna inte pressas ihop mot varandra vid belastning utan hålls delade. Det går ju på en tusenlapp men så använder jag dem även i andra skor (i mina gummistövlar o innebandyskor sitter de perfekt också och gör massa nytta). Jag fick dem gjorda hos de som samarbetar o delar lokal med Löplabbet.
/Danne

Skoinlägg

Kolla in Superfeet hos granitbiten.se. De sulorna funkar på de flesta fötter som inte är granatskadade.Dock Kan sägas att man får vara beredd på pedalsyra med dem. D.v.s ett par extra strumpor till på turen.

Superfeet-inläggen tycker jag var sköna i mina kängor, men det berodde nog på att kängorna i sig (Meindl Air Rev 7.0) var lite för stora, och rejält stabbiga på foten. Superfeet-sulan gjorde dem mer lika skor inuti, s a s.

Annars har jag testat med vanliga inlägg för att höja fotvalvet i mina gamla Lundhags som med tiden fick allt mindre stöd på insidan foten (såg ut som ett par välanvända snowjoggers från -83), men det var dels svårt att få dem att ligga på plats, och sen är min erfarenhet från diverse skor, löpskor och kängor att en sko som är helt fel för foten från början, inte går att korrigera med (vanliga) inlägg (har ej provat ortopediska formgjutna, kanske får göra det om min benhinneinfl inte vill ge med sig).

Jag har erfarenheter liknande Daniels.

Mitt problem är att jag har ovanligt höga hålfötter, vilket gör att jag får ont i fötterna och vaderna efter en dags vandring. Problemen blir värre i stenig terräng, då kan det bli riktigt smärtsamt mot slutet av vandringsdagarna. För att försöka råda bot på problemet skaffade jag för ett år sen ett par formgjutna iläggssulor. De kändes lite konstiga att gå med i början, men det vande jag mig snabbt vid ("är det så här det känns för alla med normala fötter?"). Jag tycker sulorna gör en enorm skillnad. Smärtorna mot slutet av dagarna försvann inte helt, men dök upp betydligt senare och i betydligt mindre utsträckning. Nu använder jag sulorna i mina vanliga skor också, under resten av året. De verkar hålla bra, så jag kan nog ha dem i ett par år i alla fall.

Har du problem med dina fötter kan jag absolut rekommendera ett par formgjutna iläggssulor. Det kostar runt en tusenlapp, men för mig har det helt klart varit värt det. Ett par superfeet-sulor hade nog inte gjort mycket skillnad för min del, då det är just en extremt uppbyggd hålfot jag behöver på mina sulor.

Jeg købte sammen med mine vandrestøvler (Meindl Island Pro GTX) et par Superfeet indläg. De gav fødderne en meget fin støtte. Da jeg senere fik hälspore, kunne jeg slet ikke använde Superfeet, men fik lavet et par ortopädiske indläg, og de nye indlæg korrigerer for nedsunken forfod og aflaster hälen.De ortopädiske indläg er jeg helt afhängig af i dag.
Som et kuriosum kan jeg nævne, at jeg i dag slet ikke går i mjuka sko. Kun i solide vandresko.

Gunnar

Självklart!

Jag menar att man absolut skall satsa pengar på bra iläggssulor och sockor till kängorna man använder. Har ett par relativt billiga (några hundralappar) "uppbyggda" sulor i mina lundhagskängor, sedan en smärtsam historia i Sarek förrförra året.
Jag tycker att hela kängan blev bättre och något mer anpassad efter mina fötter med de nya sulorna i.

Väl investerade pengar helt enkelt!

Fotbäddar

För den som letar på nätet efter information om denna typ av sulor så kan det vara bra att veta att den typ som tillverkas av en gipsform gjuten på den egna foten också kallas för fotbäddar.

/Nisse

Det kan vara värt att skaffa flera olika inlägg beroende på vilka skor man tänker använda dem i. Jag har ett par för tajta skor(cykel+inlines+alpinpjäxor) samt ett par för för skor med lite vidare passform, (kängor+löparskor+vardagsskor). Med två par så har jag hittills lyckat täcka alla sorters skor jag har.

Re: Orto

Danne W; sa:
Jag har formgjutna "ortopediska" inlägg. Fick hälsporre för några år sen och har använt dem sedan dess, de känns ju outslitliga jämfört med andra innersulor. Standard-innersulorna på mina Meindl-kängor t ex blev tunna o helt platta väldigt fort.

Mina inlägg har en liten justeringen för pronation och även det som jag tror kallas kalott, dvs en liten puckel som gör att tårna inte pressas ihop mot varandra vid belastning utan hålls delade. Det går ju på en tusenlapp men så använder jag dem även i andra skor (i mina gummistövlar o innebandyskor sitter de perfekt också och gör massa nytta). Jag fick dem gjorda hos de som samarbetar o delar lokal med Löplabbet.
/Danne

Kan du reka löplabbets ortopeder? Funderar på att boka tid där.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
jonsa inlägg 5000 Fjällvandring 0
utter Re: Vandring (svar på MZ inlägg) Fjällvandring 3
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg