Inköp inför fjällvandring

Termos!

Jag skulle lägga till en 0,5-liters termos på listan. Inte speciellt UL förvisso, men ett rejält lyft för både bekvämlighet och säkerhet. Inte minst om du kör Real-mat eller motsvarande, då kan du fylla termosen i samband mad frukostbestyren i lugn och ro i tältet, och kan sedan under dagens vandring snabbt och smidigt få ett varmt mål mat på ingen tid alls oavsett väder o vind!

/Per

fson; sa:
Jag skulle lägga till en 0,5-liters termos på listan. Inte speciellt UL förvisso, men ett rejält lyft för både bekvämlighet och säkerhet. Inte minst om du kör Real-mat eller motsvarande, då kan du fylla termosen i samband mad frukostbestyren i lugn och ro i tältet, och kan sedan under dagens vandring snabbt och smidigt få ett varmt mål mat på ingen tid alls oavsett väder o vind!

/Per

En utmärkt idé.

Glöm inte heller att ta med en vattenflaska. Jag skulle föreslå en av typ Nalgene. Denna bär du tom vid god vattentillgång och fint väder, då fungerar den främst som vattenemballage. Men då väderleken blir kärvare fyller du den med varmt vatten och sportdryck på morgonen. Under rasterna har du då tillgång till varm energidryck, någonting som är värt varenda extra hekto enligt min mening.

Ta dessutom med en vik-kåsa. Den kan du ha lätt tillgänglig i en benficka och snabbt plocka fram för några klunkar vatten vid jåkk-passager.

Jag tycker inte att termos behövs på sommaren, särskilt inte om du har ett smidigt gaskök, vilket verkar vara fallet. Onödigt att bära runt på 5 dl vatten + termosflaska, när man kokar en halvliter på två minuter med gasköket. Dessutom räcker 0,5l ingenstans om du vill ha en "riktig" lunch, men somliga klarar sig på soppa och mackor.

Nalgene är bra, men en MER-flaska är betydligt lättare, har stor öppning och kostar inte hundra kronor. Dessutom är innehållet godare än i Nalgenen, åtminstone till en början...

Strykarräven; sa:
Jag tycker inte att termos behövs på sommaren, särskilt inte om du har ett smidigt gaskök, vilket verkar vara fallet. Onödigt att bära runt på 5 dl vatten + termosflaska, när man kokar en halvliter på två minuter med gasköket. Dessutom räcker 0,5l ingenstans om du vill ha en "riktig" lunch, men somliga klarar sig på soppa och mackor.

En Real-lunch (till exempel :)) kräver ca 3-3,5 dl vatten. Då blir det över lite till en kaffekopp. Och vips var man, givet termoslösningen, på väg igen och slapp riva upp säcken och bängla med ett kök då regn och blåst gör allt annat än vandring och absid-sittande bekvämt.

Jag la upp en packlista på vad jag hade med mig i somras (mer eller mindre) här:

http://www.paerl.homeip.net/packlista.html

Vad gäller senaste termosutvikningen så håller jag med strykarräven där - tämligen onödigt. Tid är väl dessutom det man har mest av däruppe? Rentav en av huvudanledningarna till att man ger sig iväg ut i ingenstans?

crazy; sa:
Du kan göra mycket viktmässigt om du är intresserad av det.

Tex gå ju lädermannen och tung fjällrävenjacka fetbort.

Vad menar du med lädermannen egentligen? Fjällräven jackan tar jag nog med mig ändå, den väger inte särskilt mycket men ger lite vindtäthet och är enligt mig hyffsat snygg.

Jag funderar på att kanske bara ta en t-shirt med mig och kanske en eller två stycken långärmade skjortor, det hjälper ju också mot solen och myggen.

en termos var en bra ide, om jag nu kan hitta en som inte väger så mycket, annars går nog det bort.

Jag har tänkt att ta med mig en mer-flaska där jag markerat varje deciliter så kan jag enkelt mäta upp så mycket vatten som behövs.

En vikkåsa är självklart. Jag har inte skrivit upp alla saker som ska med, småsaker som tandborste, vattenflaska och liknande saker har jag på en annan lista.

Tack för alla bra tips, jag håller på att leta efter en bra dunsovsäck nu och har hittat en som heter Marathon 300 XL http://www.addnature.com/default_re...6_XL&mscssid=BC49AGS6QFDR9KRSFG983EDVQXG888UF och Skyline XL http://www.addnature.com/default_re...E_XL&mscssid=BC49AGS6QFDR9KRSFG983EDVQXG888UF som båda verkar mycket prisvärda och passande för mina vandringar. Frågan är bara vilken av dem man ska satsa på, jag tyckte att den med komforttemperaturen 0grader kanske blir lite för varm.

Ha med sig på tur=bära

Börja med att låna en bra elektronisk köksvåg.
Gör ett Exceldokument med alla prylar du har och som du eventuellt kan låna. Finn det lättaste som du tror på.
Du skrev FM ryggsäck, regnställ och nessesär, Viktskillnaden mellan en LK70 och en civil lätt 60-70l säck är styft 2 kg! 90 regnstället är inte kung men tungt! Nessesär är en plastpåse med tandborste, nagelborste, tandkräm liten tub 1/2, resetvål i egenplastpåse, tvättad allduk och pincett. Till toalettpappret behöver du en fryspåse samt en plastspade alternativt använd en tältpinne. Värsta nessecären jag sett ur en ryggsäck vägde styft 3,5 kg och inte ens en 1/4 användes...
Det gäller att vikt till livets goda som mat och dryck...
Låna/hyr tält till att börja med. På ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, sovsäck och kök kan du spara in många goa lätta kilon.

Go tur

snuffle; sa:
Tack för alla bra tips, jag håller på att leta efter en bra dunsovsäck nu och har hittat en som heter Marathon 300 XL http://www.addnature.com/default_re...6_XL&mscssid=BC49AGS6QFDR9KRSFG983EDVQXG888UF och Skyline XL http://www.addnature.com/default_re...E_XL&mscssid=BC49AGS6QFDR9KRSFG983EDVQXG888UF som båda verkar mycket prisvärda och passande för mina vandringar. Frågan är bara vilken av dem man ska satsa på, jag tyckte att den med komforttemperaturen 0grader kanske blir lite för varm.

Tror inte komforttemperaturen gör säckarna för varma. Frost kan det bli när som helst i fjällen.

Eftersom du nu tydligen valt att försöka hitta en riktigt lätt dunsäck så skulle jag vilja dra en lans för toppprodukterna i sammanhanget. Marathonsäcken verkar kort, och frågan är vad den i verkligheten väger om du inte klarar dig med en 175 cm (jag hoppas det finns andra alternativ). Men framförallt tycker jag att dunkvaliteten är lite för låg för att säckarna skall kännas som ett gott köp. Men visst, de är ganska mycket billigare än det som anses som top-of-the-line.

Jag checkade nyligen marknaden efter lätta dunsäckar och valde mellan säckar från Western Mountaineering, RAB och Marmot. Samtliga har säckar med 800+ eller 900+ dun. Det betyder att 300 g dun från dessa säckar ger 20-30% högre loft än 600-dunet i säckarna du tittat på. Eller att motsvarande lägre vikt ger samma temperaturtolerans.

Men det är klart priserna för säckar som klarar runt nollan bland de ovannämnda är ca 2 500-2 800 kr, så det tål ju att tänka på.

Jörgen

NUI; sa:
snuffle; sa:

Tror inte komforttemperaturen gör säckarna för varma. Frost kan det bli när som helst i fjällen.

Eftersom du nu tydligen valt att försöka hitta en riktigt lätt dunsäck så skulle jag vilja dra en lans för toppprodukterna i sammanhanget. Marathonsäcken verkar kort, och frågan är vad den i verkligheten väger om du inte klarar dig med en 175 cm (jag hoppas det finns andra alternativ). Men framförallt tycker jag att dunkvaliteten är lite för låg för att säckarna skall kännas som ett gott köp. Men visst, de är ganska mycket billigare än det som anses som top-of-the-line.

Jag checkade nyligen marknaden efter lätta dunsäckar och valde mellan säckar från Western Mountaineering, RAB och Marmot. Samtliga har säckar med 800+ eller 900+ dun. Det betyder att 300 g dun från dessa säckar ger 20-30% högre loft än 600-dunet i säckarna du tittat på. Eller att motsvarande lägre vikt ger samma temperaturtolerans.

Men det är klart priserna för säckar som klarar runt nollan bland de ovannämnda är ca 2 500-2 800 kr, så det tål ju att tänka på.

Jörgen

Jag blev också lite misstänksam mot Marathon säcken, men i den svenska beskrivningen står det 190cm och det är nog det minsta jag klarar mig med.
Vad hittade du för några alternativ när du kollade? Vem vet, kanske skatteåterbäringen kan bidra med lite pengar till en bättre sovsäck ;)

Strykarräven; sa:
Jag tycker inte att termos behövs på sommaren

Nej, en termos behövs egentligen inte. Faktum är att fjällvandringar inte behövs överhuvudtaget! Men om man ändå skall ge sig på det så kan man väl försöka ha det så gött som möjligt? Och tro mig, att pytsa upp en Real-påse och en kopp kaffe bakom ett klippblock i snålregnet, det är Gött det!!

/Per

fson; sa:
Nej, en termos behövs egentligen inte. Faktum är att fjällvandringar inte behövs överhuvudtaget! Men om man ändå skall ge sig på det så kan man väl försöka ha det så gött som möjligt? Och tro mig, att pytsa upp en Real-påse och en kopp kaffe bakom ett klippblock i snålregnet, det är Gött det!!

/Per

Lite utanför tråden men: Såg just bilden du la upp på ditt fotoalbum. Misstänker att du just varit igång med termosen där... eller? Till toppen av Låddepakte måste man väl släpa med sig vattnet ändå så. Ser grymt härligt ut i vilket fall.

Western Mountaineering hittar du hos GetOut
http://www.getout.se/v2/
Kolla mer utförlig beskrivning av säckarna på
http://www.westernmountaineering.com/

Stort sortiment av Marmot säckar finns på http://www.skovdenatur.nu
De brukar vara lite billigare på Addnature om de finns

En liten förklaring till FillPower FP:
Det finns en Europeisk standard EN och en Amerikans US
dessa skiljer sig ungefär med en faktor 100.

750-780 FP EN motsvarar 850-900 FP US. Detta dunet finns i de absoluta toppsäckarna och man får betala för det. Tror alla WE säckar har 850+

ME säcken du titta på har 600FP EN
Marmot använder just nu 850, 800, och 650 FP US

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 35
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
Majkis Råd inför Sarekvandring sökes! Fjällvandring 1
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
olleeriksson Tips inför vandring Nedalshytta - Sylarna Fjällvandring 6
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Kricko B Tips inför Anarisrundan Fjällvandring 2
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
veni Synpunkter på den planerade vandring inför sensommaren Fjällvandring 14
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
SatNam Förberedelse inför Kebnekaise höst 2015 Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
folkmusikandreas Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
bce Tips inför Sarekvandring Fjällvandring 4
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
dewolistic Klädval inför fjällvandring i Oktober Fjällvandring 8
fredrik_ Nybörjarfrågor inför sommarvandring. Fjällvandring 38
zimallawke Tips inför Kebnekaise Fjällvandring 1
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
slugg träning inför fjällvandring! Fjällvandring 12
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Igelkotte Tältval inför Kebneresa Fjällvandring 127
lizardking Tips inför nästa sommar Fjällvandring 1
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
blomberger Tips inför sarekvandring! Fjällvandring 4
FSkog Tips inför hård vandring i sommar Fjällvandring 56
beorn Tips inför kängköp Fjällvandring 5
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
anton_karlsson_78_yahoo.se ovan bestigare tacksam för tips inför Keb Fjällvandring 34
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
roger_uusitalo Tips och råd efterfrågas inför expedition nordkalotten Fjällvandring 0
Fredrik Nilsson Råd inför Fjällvandring 1
Amos Hjälp inför FJS! Fjällvandring 9
tjolanta Träning inför fjällvandring Fjällvandring 9
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg