Jag var i Peru i några veckor för några år sedan, för att vandra.
Inkaleden är egentligen ett nätverk av många olika leder. Den som man vanligtvis pratar om i turistsammanhang är den som går på 2 eller 4 dagar till Maccu Picchu. Den är inte så väldigt ansträngande men det är bra att ha acklmatierat sig på höjden några dagar innan. Jag har för mig att det högsta passet ligger på ca 4 200 meter.
Som du säkert redan vet så får man inte gå Inkaleden på egen hand, utan guide, längre. Antalet som får gå är också begränsat numera. Det innebär att du kan få vänta några dagar på att få plats om du inte har bokat in det i förväg.
Själv tyckte jag att det var lite för mycket turister på den "vanliga" Inkaleden och valde istället att mycket tidigt en morgon ta det lilla långsamma lokaltåget upp i bergen. Hoppa av vid en station som bara hade ett nummer, mitt i skogen. Där mötte en lokal guide och tog mig och min reskamrat på en vandring på en inkaled, för att komma fram till Machu Picchu lagom till solnedgången, då de flesta turister redan hade åkt därifrån. Därefter tog vi oss ner till byn i dalen, Aguas Calientes, för att sova några timmar, stiga upp mycket tidigt för att ta oss upp till Machu Picchu innan soluppgången. en fantastisk upplevelse. När turistgrupperna (horderna) kom åkte vi tillbaka till Cusco.
I övrigt går Inkaleden i övre delen av regnskogsområdet och det blir inte särskilt kallt på nätterna. Gissar att det kan bli som en sval sommarnatt här hemma.
Om du vill vandra via eller nära glaciärerna finns det olika leder. Jag vandrade i sex dagar runt ett av de högsta bergsmassiven, Ausangate. Vandringen började på 4 000 meters höjd i en liten by, Tinqui, och de högsta passen var 5 200 meter. På den höjden och den tiden av året (alldeles i början av juni) var det +18 - 20 grader på dagarna men ned till - 13 grader den kallaste natten. Jag upplevde dessutom att det kändes kallare pga den tunna luften. Vet inte om det stämmer. Den sjö jag tvättade mig i på kvällen hade utan problem varit fullt åkbar på skridskor tidigt nästa morgon. Vi vandrade i kanten på flera glaciärer men aldrig över någon.
Innan en sådan vandring måste du definitivt ha acklimatisera dig innan.
Om du ska vandra med guide och bärare så räcker det med att du har en dagstursäck på 25 - 35 liter. En dagstursäck med mjuk ryggplatta går lätt att packa ner i en större ryggsäck när du reser. Jag hade med mig min Oprey Talon 33L, men det finns andra liknande som är lätta och med mjuk ryggplatta.
Det jag kan rekommendera att packa ner är bra ullunderställ och en varm rastjacka. Jag testade lite olika underställ på dessa vandringar, syntet, ull och silke. Efter det använder jag enbart ull. Det är vinter där i slutet av maj. Vädret i bergen är nästan alltid klart vilket gör att dagarna kan bli riktigt varma medan nätterna kan vara riktigt kalla. I Cusco (som "bara" ligger på 3 400 meter) var det ofta frost på nätterna.
Jag bokade mycket i förväg men genom en liten lokal arrangör. Det fungerade fantastiskt bra. Det finns dock givetvis gott om möjligheter att ordna det på plats. Jag ville inte ta den tiden när jag var där och dessutom ville jag veta lite om den arrangör jag valde. Det finns både riktigt bra och riktigt dåliga. Jag fick en hel del värdefulla kontakter med hjälp av Joakim på Perusesor, utan att på något sätt anlita dem.
Ett litet tips är att jag valde att avsluta min resa med att paddla kajak i Titicacasjön i knappt en vecka. Ett fantastiskt sätt att komma till ställen dit inga turister någonsin tar sig. Dessutom första och ena gången jag har paddlat havskajak och känt av vissa problem med tunn luft/höjden
.
Jag ställer gärna upp och hjälper dig med så mycket jag har att berätta - eller de kontakter jag har. Maila gärna eller fortsätt på tråden här.