Freddan75; sa:Det ar bara ett problem med smartan som fiskar sags kanna: De har inte motsvarande smartcentrum i hjarnan.
Jasså? Som biolog blir jag förstås nyfiken på vilket 'smärtcentrum' du syftar på? Eller är det möjligen bara nåt du hört, och tagit till dig för att det känns bra?
Egentligen tror jag inte det har ett dyft med fysiologin i fiskhjärnan att göra, utan bara tradition och sedvänjor. Det är ok att fiska för det har vi alltid gjort. Kanske inte C&R, men våra förfäder som fiskade för brödfödans skull var ju inga grymma typer, så det är inte vi heller. För vi är ju noggrana med att blöta ner handen innan vi tar i fisken som skall sättas tillbax, och vi blir ju upprörda när nån kickar till en norsk lax i onödan.
Men som sagt, jag fiskar oxå, och tycker det är försvarbart. Men kom inte dragande med att fisken inte upplever obehag, för det är BS. De flesta fiskare skulle nog tycka det vore lite märkligt med SM i morrhårs-ryckning, inte efter moget övervägande om fysiologin bakom kattdjurens nervsystem, utan för att det helt enkelt verkar rätt taskigt mot katterna. Men om vi under tusentals år varit beroende av morrhår för våran överlevnad skulle vi göra en annan bedömning.
/Per