Någon mer än jag som reagerat hur man behandlar upptagen fisk i många fiskeprogram? Tänkte främst på sista avsnittet för säsongen av Vildmark Fiske i SVT där de havsfiskar. Den fångade fisken slängs bara i en plastback utan att avlivas, fisken får mao kvävas till döds. Visst, fiskar känner säkert inte smärta som vi gör, men borde man ändå inte föregå med gott exempel i ett fiskeprogram och avliva fisken snabbt och smärtfritt?
En annan sak som jag reagerat på är att man i Vildmark Fiske (tror jag det var, eller var det i 4+) som man tar i fisken med torra händer när man lossar den för utsättning. Vet inte om jag lärt mig fel, men jag har hört att man då skadar fiskens slemlager som fungerar mot parasiter etc, och därmed utsätter fisken för onödigt lidande.
En annan sak som jag reagerat på är att man i Vildmark Fiske (tror jag det var, eller var det i 4+) som man tar i fisken med torra händer när man lossar den för utsättning. Vet inte om jag lärt mig fel, men jag har hört att man då skadar fiskens slemlager som fungerar mot parasiter etc, och därmed utsätter fisken för onödigt lidande.