Nu har jag medvetet låtit bli att läsa tråden under ett dygn för att svalka mina och andras känslor, då jag tycker att det lätt eskalerar till en lite hätsk stämning (inte minst från min sida!).
Nej Henrik, jag läser din inlägg. Du förutsatte tex en femhundring i ett annat svar förut, ganska taget ur luften, och inte baserat på det inlägg du citerade.
Hm, jag är inte säker på vad som menas. Jag har skrivit att Gbg-Sthlm kostar 500 kronor (det är ett faktum), och senare, pga Smailas inlägg, drog jag slutsatsen att att det priset inte är subventionerat, dvs att den sträckan bär sig ekonomiskt. Vad gäller norrlandstrafiken sökte jag bara mer detaljer än bara att den inte bär sig.
men en debatt där du vill ha definitioner och sifror och förutsätter att vi ska serva dig med massor av detaljfakta är jag inte intresserad av. Jag har klart och tydligt redogjort för vad jag vet och vad jag googlat fram.
Jag förstår! Jag har inte menat att kräva dig på alla detaljer, däremot tyckte jag att du skrev som om du hade detaljkunskaper. Därför blev jag nyfiken. När det visar sig att du inte har det så menar jag inte att racka ner på dig för det. Jag får helt enkelt söka själv. Helt okej med mig, och jag är tacksam för den information jag ändå fick.
(Det kan uppfattas som klander att bli förhörd om information man inte har, men så menade jag inte med min fråga.)
Så för att sammanfatta.
1. Tågtrafiken till Norrland (från södra sverige) går inte ihop sig ekonomiskt
2. Tågtrafiken till Göteborg (från Stockholm) går ihop ekonomiskt (har du läst om de som ska börja köra lågpris där?)
3. Banverket tar ut ospecificerat stora avgifter för att köra tågen.
4. Fordonsskatten för den tunga trafiken är för låg (därav alla lastbilar på vägarna)
(min ståndpunkt är där att banverket bör sänka sina avgifter och att fordonsskatten för tunga trafiken bör höjas)
Punkt 1 och 2 är information jag uppskattar att få.
Punkt 3 leder till att jag måste googla lite mer på egen hand.
Punkt 4 håller jag med om.
Nu ska jag snart testa lite nya ölsorter, och därför förhoppningsvis inte skriva fler inlägg ikväll..
(Och Rongedal vinner.)
Godkväll!