• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

ingen måtta...

*pust* varför ska alla alltid överdriva.. kanske inte alla men många, många.. jag bor i skogen, vi plockar bär och svamp, mest för att äta under säsong och kanske 2-3 liter för vintern.. sen kommer alla rovplockarna, det ska plockas 60-70 liter, svamp och bär, vi pratar med dom och dom skryter brett om 100 liter bär och svamp.. sinnessjuka mängder.. varför ska alla alltid överdriva, det blir rov på allt.. man kan inte cykla mountainbike lagom, ibland utan man måste köra som idioter tills det blir förbjudet, eller toktälta på nån ö.. osv.. vad driver oss till att alltid förstöra allt, varför kan man inte ta lite, varför måste man ta allt lagen tillåter och gärna mer?
 
Q: "Why do you want to climb Mr. Everest?"

A: "Because it's there." (George Mallory, 1924)


Men det är förstås inte svaret på frågan varför allt eller så mycket måste förstöras.
 
Eller för att använda sig av ett annat berömt Mallory-citat som är ett svar på frågan varför man håller på och klättrar berg.

"If you have to ask, you wouldn't understand the answer."

Och eftersom du vänder dig mot denna "rovdriftsmentalitet", så är det möjligt att du inte skulle förstå svaret ;)

Mvh /Joel som tyvärr i år, inte har varit ut en enda gång i svampskogen :(
 

Jag tror svaret lite grann ligger där. Ni kan plocka lite när ni vill, men "rovplockarna" som du kallar dem åker kanske ut och plockar en gång per säsong. Då vill de såklart få ut så mycket som möjligt av det.

Fast en annan teori är ju att de plockar för att sälja (vilket väl inte hamnar inom allemansrätten, men tyvärr är svårt att beivra).
 
Det är klart att folk plockar extra mycket när man känner på sig att det tex är Patric som är ägaren av skogen, då känns ju "bytet" än mer värdefullt, jag fick massor av bär, samt att jag lyckades med projicering denna dag samtidigt, alltså överföring av negativa strömningar/krafter på en annan person, dubbel lycka vid det ofta tråkiga monotona plockandet alltså !

Kan jämföras med att få för mycket växel tillbaka på en loppis där säljaren var allmänt känd som gemen...(obs, gäller inte dig Patric !)
 
det saknas aldrig svamp och bär till mig, jag tycker bara att det är trist att folk måste överdriva.. det har nödvändigtvis inte med min mark att göra heller, jag äger inte bären och svampen, bara rätten att jaga och att bruka skogen..