• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ingen bryr sig om världens undergång!

Ingen bryr sig om världens undergång!

- Detta är en krönika av Ronnie Sandahl från Aftonbladet som jag vill att ni läser igenom, tänker igenom och sprider! Sprid den på facebook, Twitter, LinkedIn., varsomhelst! Det mesta som står vet de flesta av er antagligen redan.

Jag och min vän satt denna kväll och pratade om att vi måste göra någonting för att få folk att bry sig! Bry sig om sin miljö!

Vi samlade fem stora anledningar(Finns säkert fler men dessa är de största) till varför folk helt enkelt inte bryr sig!

Ett. Man blir uttröttad på allt negativt man hör om miljön. Det är som musik som tjatas ut, till slut slutar man lyssna! Man vet redan allt!

Två. Man känner att det alltid slutar gott. Att det aldrig fortsatt vara dåligt. Man väntar tills det går över!

Tre. Att man inte kan göra något! Man känner att inget man för spelar roll för man kan inte göra någon skillnad.

Fyra. Man förstår inte att det minsta man kan göra gör skillnad! Därför struntar man i det!

Fem. Man kan visa en viss lättja... Lathet, hänger ihop med de andra punkterna. Man orkar bara inte göra något alls!

Jag skulle vilja att du som läser detta, tänker igenom hur man skulle kunna lösa dessa punkter! Ni behöver inte skriva långt, inte kort! Brainstorma bara! Kasta upp VARENDA tanke ni kan komma på!

Om ni inte kommer på en lösning för punkt ett. men en lösning för punkt två. Skriv bara om punkt två!

Detta är ett roligt sätt att se vad alla människor tycker om problemen och om ideérna ni har! Säg vad ni vill!

Tack!
 
Har konfronterat ganska många med dessa frågor speciellt i samband med deras attityd till barnanskaffning och ofta fått svaret att de valt att inte tänka på det. Ett annat vanligt svar är att det är ett politiskt ansvar. Ganska bekvämt att tänka att det är någon annan som är ansvarig. Ett tredje svar är att det finns andra som gör värre saker så då är min livsstil ok. Det har lett till min slutsats att merparten av befolkningen är idioter. Har brytt mig ganska mycket förf för att försöka ge dagens barn en framtid men helt ärligt skiter kag i vilket idag. Det är inte världen som går under utan mänskligheten som får det jobbigt och jag ska ingen avkomma ha.
 
Håller inte med.

Snarare så att man resignerat då man förstår att det kommer gå åt helvete vad man än gör. Det går inte ihop att + 7 miljarder pers skall ha västerländsk standard.
 
Detta är helt klart en politisk fråga, marknadens aktörer handlar efter politiska regelverk.
Men man kan agera ändå.
Inte ens vi på "utsian" är ense. Det finns flera trådar om G-tex. bambu/viskos och hur smutsig tillverkningen är, ändå väljer många att handla dessa produkter.
Själv ratar jag G.tex och viskos men jag eldar nästan dagligen när jag är ute och då åker sopor oxå med, så jag är nog inte så duktig.
Ett förslag om än dåligt är ett upprop på forumet om miljö-tänk.

MVH

Glenn
 
Jag och min vän satt denna kväll och pratade om att vi måste göra någonting för att få folk att bry sig! Bry sig om sin miljö!

Vi samlade fem stora anledningar(Finns säkert fler men dessa är de största) till varför folk helt enkelt inte bryr sig!

Ett. Man blir uttröttad på allt negativt man hör om miljön. Det är som musik som tjatas ut, till slut slutar man lyssna! Man vet redan allt!

Två. Man känner att det alltid slutar gott. Att det aldrig fortsatt vara dåligt. Man väntar tills det går över!

Tre. Att man inte kan göra något! Man känner att inget man för spelar roll för man kan inte göra någon skillnad.

Fyra. Man förstår inte att det minsta man kan göra gör skillnad! Därför struntar man i det!

Fem. Man kan visa en viss lättja... Lathet, hänger ihop med de andra punkterna. Man orkar bara inte göra något alls!

Jag skulle vilja att du som läser detta, tänker igenom hur man skulle kunna lösa dessa punkter! Ni behöver inte skriva långt, inte kort! Brainstorma bara! Kasta upp VARENDA tanke ni kan komma på!

Om ni inte kommer på en lösning för punkt ett. men en lösning för punkt två. Skriv bara om punkt två!

Detta är ett roligt sätt att se vad alla människor tycker om problemen och om ideérna ni har! Säg vad ni vill!

Tack!

För det första länken är död.

1. Frågan är knappast död. Den tystas ned eller så upprepas samma argument hela tiden vilket på sikt gör att folk skiter i det. Ropa varg någon.?

2. Nä det kommer inte sluta gott. Men det kommer inte drabba oss nu levande i någon större utsträckning.

3. Nä du kan inte göra något av betydelse. Överbefolkning är vårt största miljöproblem. Något som tystas ned eller inte talas högst om offentligt. Hur mycket du kastar i komposten är av mycket mindre betydelse även om det gör viss skillnad.

4. Envar kan göra skillnad på micronivå. För att verkligen göra skillnad krävs beslut såsom stoppad invandring, noll i bistånd, bojkott av varor till och från länder med hög population. Utveckligen efter detta innebär med hög sannolikhet krig på olika fronter. Krig minskar populationen.
Förmodligen mycket effektivt men önskvärt?

5. Ja visst är det lättja. Men lättjan är högst försvarbar.

Eftersom länk ej fungerade och Aftonbladet är källan har jag som sagt inte läst det hänvisade. Osäker på om du menar den globala (hemskt ord) eller närmiljön.
 
För det första länken är död.

1. Frågan är knappast död. Den tystas ned eller så upprepas samma argument hela tiden vilket på sikt gör att folk skiter i det. Ropa varg någon.?

2. Nä det kommer inte sluta gott. Men det kommer inte drabba oss nu levande i någon större utsträckning.

3. Nä du kan inte göra något av betydelse. Överbefolkning är vårt största miljöproblem. Något som tystas ned eller inte talas högst om offentligt. Hur mycket du kastar i komposten är av mycket mindre betydelse även om det gör viss skillnad.

4. Envar kan göra skillnad på micronivå. För att verkligen göra skillnad krävs beslut såsom stoppad invandring, noll i bistånd, bojkott av varor till och från länder med hög population. Utveckligen efter detta innebär med hög sannolikhet krig på olika fronter. Krig minskar populationen.
Förmodligen mycket effektivt men önskvärt?

5. Ja visst är det lättja. Men lättjan är högst försvarbar.

Eftersom länk ej fungerade och Aftonbladet är källan har jag som sagt inte läst det hänvisade. Osäker på om du menar den globala (hemskt ord) eller närmiljön.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/ronniesandahl/article18915683.ab

Här är länken!
 
Frågan gnager

Vad detta kommer att ta vägen vet ingen idag. Men politiska lösningar skulle kunna radikalt ändra förutsättningarna och de ekologiska fotavtrycken. Inför t ex global skatt på transporter och köttproduktion och/eller hög skatt på växthuseffekthöjande aktiviteter generellt.

Thure
 
Varför skulle världen gå under av en ny global istid el tropisk värme? De har de väl redan vart för miljoner år sedan o inte fan har jorden gått under för dä....eller? dessutom helt utan hjälp av miljöförstöring..


Bara ett sätt att lura folk på pengar med alla jävla miljökrav men iofs har vissa saker blivit bättre o smidigare typ solceller mm...om dom nu skulle va lite effektivare...
 
Hur får du ihop detta? Blir den globala miljön bättre om vi stoppar invandringen till Sverige? Menar du allvar?

På samma sätt som föregående skribent - färre bör leva lika slösaktigt som vi i konsumtionsländer/västerländer/i-länder. Dessutom var det inte specifikt Sverige jag syftade på.
 
Med samma slutsats som föregående skribent - färre bör leva lika slösaktigt som vi i konsumtionsländer/västerländer/i-länder. Dessutom var det inte specifikt Sverige jag syftade på.

Men antal människor och möjligheten att byta land har ju inte med varandra att göra.

Att vi inte kan ha 7 miljarder som lever på exakt det sättet vi i Europa lever på är nog ganska oomtvistat. Lösningarna på detta kan ju delas in i 3 kategorier

1. VI måste bli färre, radikalt mycket färre. Ser inte att det sker inom överskådlig framtid.

2. Vi måste ändra vårt sätt att leva. Detta an göras på många sätt, men ska vi inte bli färre så behövs det nog lite kreativa nya lösningar här (dvs teknikspåret)

3. Vi kan ju undertrycka all ickeeuropeer på en lägre nivå (nej det är nog ingen bra väg att gå, och ingen jag förespråkar)

Tror at teknikspåret är enda möjliga vägen framåt, men kan ju ha sett för mycket Star Trek.

Jag tro dok inte på att låsa fast folk vid sin födelseort på något vis förbättrar denna planets chanser (eller rättare sagt mänsklighetens)
 
Sverige ska va så duktigt,kan själv.... Kolla bara på skogsbranden i Västmanland... I två dygn sprang de 15 man o försökte släcka skiten.. efter nästan tre dygn kom dom på att de behövs mer hjälp så dom fixa dit 100 man plus 10 st helikoptrar me vattenhinkar men då va de ju försent.. fortfarande inte kontroll på de hela.. Hade dom tagit dit 100 man första dygnet så hade dom säkert fixat de själv.

Först idag kommer de hjälper från Italien av nå större flygplan som ska vattenbomba..

Lite hjälp med globala uppvärmningen där... :p