Inga motorer

Det verkar vara dags att påminna om Utsidans policy:

"Kriterierna för de friluftsaktiviteter som beskrivs på Utsidan är att de skall gå att bedriva med egen kraft, eventuellt med bistånd av gravitation, väder och vind."

D.v.s. det här forumet ska handla om navigering till fots, på cykel, i kanot och liknande, men inte om navigering i bil, flygplan, snöskoter mm.

Hälsningar
Harald

Motoriserad transport

Jovisst Harald, man kan ju alltid gnälla på något men jag kanske använder min gps när jag skall transportera mig till ett område för att utöva uteliv. För att citera policyn:

"Motoriserad transport för att ta sig till olika områden kan dock vara inblandad."

Dvs jag kör bil från Bryssel till norrland, olyckligtvis så har jag varken tid eller kondition att cykla, paddla kanot eller gå till fots.

Ta detta inlägg med en nypa salt men jag tycker man kan lägga kraften på annat än att haka upp sig på småsaker.

MVH
// Magnus

Det finns naturligtvis inga knivskarpa gränser, men sådant som uteslutande gäller motordrivna farkoster tycker jag faller utanför. Min uppfattning är att detta inte ska vara ett generellt GPS-forum, utan ett forum för navigation (både med GPS och på annat sätt) i samband med icke motoriserade friluftsaktiviteter. Jag hoppas att du inte vill förmena mig rätten att tycka och skriva detta. Du får gärna tycka något annat för mig och skriva det också, men jag håller inte med dig.

Hälsningar
Harald

Som nykomling tycker jag det här är ett mkt bra forum som därför desto mer löper risken att balla ur och bli för generellt (var hittar jag billigast årets CD till navigatorn i min BMW...)

Generella frågor behandlas bäst i de internationella nyhetsgrupperna som man lätt finner via newsgroups i Outlook Express/Outlook. Rek sskt:

sci.geo.satellite-nav internationell
rec.boats.electronics navigation till sjöss
maus.technik.gps bra gpsgrupp på tyska
comp.sys.palmtops.pilot palmfrågor

på webben:

http://www.gpspassion.com Startsidans högerspalt innehåller länkar till ytterligare gpsforum och sajter.

http://www.pocketpassion.com > PPC navigation

Hejonas

vidare http://www.gpsinformation.net massor med gpsinfo

sökning: groups.google.com >advanced... brukar snabbt ge svar på om frågan varit uppe förr.

Hejonas

Harald!

Givetvis så får du ha en uppfattning som går emot vad jag tycker, det är det underbara med ett diskussionsforum, man diskuterar och emellanåt kastar lite skit på varandra :)

Skulle gärna lägga in en länk till min hemsida, men den handlar i huvudsak om motorcyklar samt gps så tror inte jag vågar... "OBS Ironi"

Hoppas du får en fin navigationssommar!

// Magnus

D.v.s. det här forumet ska handla om navigering till fots, på cykel, i kanot och liknande, men inte om navigering i bil, flygplan, snöskoter mm.

Hälsningar
Harald
[/QUOTE]

Visst ska detta forum handla om navigering men om GPS:en sitter på skidbrättet (vilka temporära hastigheter man skulle uppnå) eller på MC-styret eller på en snöskoter anser jag i detta fall vara en bisak (skitsak)
mvh
Runar

clindh

Forumvärd
Jag använder ofta moving map-navigering när jag är ute på obskyra vägar för att hitta något intressant naturområde, så nog finns det kopplingar till det där med att ta sig till områden - men upplevs det som att bilbaserad navigering står för merparten av diskussionerna här har vi ju hamnat snett.

Då kan vi antingen dela vi antingen upp i två forum eller börja moderera inläggen mer. Men moderering tar tid, och tid är det inte gott om. Ibland gör jag det dock om folk tycker att det går för långt, tex diskussionen om koordinater till hastighetskamerorna längs våra vägar :)

Det räcker med att skriva en bra rubrik och hålla sig till ämnet

Detta är förvisso ett forum för navigering i sin allmäna betydelse, men det mesta som frågas och skrivs om rör GPS. Inte särskilt konstigt att den mesta kunskapstörsten finns inom ett detta förhållandevis nya och dessutom svåröverblickbara (för nybörjaren) område. Karta och kompass kan de flesta frilufsare förmodligen redan. (Vi såg dock ett inlägg för inte så länge sedan som handlade om att gå i cirklar.)

Som geocachare nyttjar jag min GPS både i bilen fram till närmaste p-plats och mellan bilen och cachen, ofta i skogen. Jag har haft ovärderlig hjälp av den stora kunskap och generositet som präglar detta forum, på alla delsträckor fram till gömmorna.

Här kommer mina förslag till förbättringar.

1) Sök innan du startar en ny tråd
Det finns nästan alltid tidigare inlägg som behandlar just det som just du tänker skriva om. DETTA BORDE VARA UTSIDANS HUVUDREGEL
2) Skriv en tydlig rubrik
Rubriken ska beskriva vad inlägget verkligen handlar om.
3) Håll dig till ämnet = rubriken
Avvik inte för mycket, häng på dina extrakunskaper om närliggande saker i en annan tråd, som du hittar genom att söka, eller starta en ny.

Ett färskt exempel på hur en diskussion byter riktning är http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19234 som skulle handla om Garmins nya kartor men som efter ett tag kom att handla om EGNOS.

Hur som helst, tack till alla för lärorik och stimulerande läsning!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg