information om kajakkonstruktioner?

Hej kajakkunniga.
Jag har sök men inte funnit någon bra sammanställning om vad en kajaks utformning gör med dess egenskaper.
Självklart gör bredden att den blir stabilare men sen har vi alla andra utformningar. Botten av brittisk typ eller rund eller nästa rund botten, olika grader av v-formad botten. Stävens utformning finns det nästan lika många som det finns tillverkare osv.
Jag söker alltså länkar till info om detta.
Nån som vet?
 
Tror jag fortsätter den här tråden :).
Ju mer jag nystar i detta ämne ju mer förvirrad blir jag :-s
Enligt Björn Thomasson ska en rakstävad kajak förvandlas till ubåt redan i relativt måttlig sjö.
Titta på detta https://www.youtube.com/watch?v=jWXXTAnNRoo
Okej det är reklamfilm men det ser inte alls ut som Björn påstår.
Nån som har lust att kommentera detta?
 
Jo, Thomasson överdriver väldigt lite :) Han drar det väl till sin spets.

Med brytande vågor får man nog betydligt mer vatten på däck än med bananformen. Båda formerna har sina för- och nackdelar - det är väl därför de flesta har en kompromiss mellan de båda stilarna.

Om det gäller en ren motionskajak där man även vet lastvikten mer exakt så kan man ju välja en mer renodlad rak stil.
 
Tror jag fortsätter den här tråden :).
Ju mer jag nystar i detta ämne ju mer förvirrad blir jag :-s
Enligt Björn Thomasson ska en rakstävad kajak förvandlas till ubåt redan i relativt måttlig sjö.
Titta på detta https://www.youtube.com/watch?v=jWXXTAnNRoo
Okej det är reklamfilm men det ser inte alls ut som Björn påstår.
Nån som har lust att kommentera detta?

Det är inte formen på stävarna utan fördelningen av volymen i kajaken som påverkar gången i vågor.
Sen bör man ha i åtanke att både Thomasson och Epic är försäljare/tillverkare, deras egna grejer är naturligtvis alltid bäst..

/ Ulf
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg