Raskesven; sa:Recon har ett par säckar mellan 35 l och 50 l, där i alla fall Munro kan kompletteras med sidofickor:
http://www.recon.se/Ryggsackar/munro.htm
Sacci Backpack 4120: 50 l, 1145 kr
Sacci Stridssäck 2000: 35 l, 695 kr.
Berghaus Munro: 35 l, 1045 kr
Håller säckarna ovan måttet, dvs. är de prisvärda? Min tid i armén var innan Stridssäck 2000, så den har jag faktiskt aldrig ens testat. Kostar inte mycket, men går den att komplettera med sidofickor, och har den stadga? Munro ska enligt uppgift gå att komplettera med inte bara de små sidofickorna utan även med Vulcans sidofickor, vilket skulle ge fin flexibilitet.
Jag är lika tacksam för synpunkter som tidigare
Raskesven
Backpacken fungerar men är inte riktigt den slitvarg som SS2000 är. Den saknar ram och kan kännas lite sladdrig. Den har bara hålband mot ryggsidan, dumt nog. På plussidan är den lätt och har sköna axelremmar (fasen, varför sålde jag min ;-).
SS2000 har en enkel ram och är slitstarkare än Backpacken. Den är en liten mini-Berga om man så vill, enkel, grön och slitstark. Ramen kan man enkelt slita loss.
Den går att hänga fickor på under förutsättning att fickorna har kanaler för remmar eller spolknappar som kan fästas i hålband (vissa Norröna-fickor). Jag kommer inte ihåg om Berghausfickorna har genomföringskanaler för remmar? Stabiliteten blir i alla fall inte lidande.
Skulle välja SS2000 framför Munro, kvalite och utförande är snarlikt men ss2000 är billigare.
Fast om pengar spelar mindre roll skulle jag satsa på Klättermusen Gungner, skönare att bära och lite smartare lösningar.
Mvh,
J