Info om "småsäckar", 40-60 l, önskas

Raskesven; sa:
Recon har ett par säckar mellan 35 l och 50 l, där i alla fall Munro kan kompletteras med sidofickor:

http://www.recon.se/Ryggsackar/munro.htm

Sacci Backpack 4120: 50 l, 1145 kr

Sacci Stridssäck 2000: 35 l, 695 kr.

Berghaus Munro: 35 l, 1045 kr

Håller säckarna ovan måttet, dvs. är de prisvärda? Min tid i armén var innan Stridssäck 2000, så den har jag faktiskt aldrig ens testat. Kostar inte mycket, men går den att komplettera med sidofickor, och har den stadga? Munro ska enligt uppgift gå att komplettera med inte bara de små sidofickorna utan även med Vulcans sidofickor, vilket skulle ge fin flexibilitet.

Jag är lika tacksam för synpunkter som tidigare:)

Raskesven

Backpacken fungerar men är inte riktigt den slitvarg som SS2000 är. Den saknar ram och kan kännas lite sladdrig. Den har bara hålband mot ryggsidan, dumt nog. På plussidan är den lätt och har sköna axelremmar (fasen, varför sålde jag min ;-).

SS2000 har en enkel ram och är slitstarkare än Backpacken. Den är en liten mini-Berga om man så vill, enkel, grön och slitstark. Ramen kan man enkelt slita loss.

Den går att hänga fickor på under förutsättning att fickorna har kanaler för remmar eller spolknappar som kan fästas i hålband (vissa Norröna-fickor). Jag kommer inte ihåg om Berghausfickorna har genomföringskanaler för remmar? Stabiliteten blir i alla fall inte lidande.

Skulle välja SS2000 framför Munro, kvalite och utförande är snarlikt men ss2000 är billigare.

Fast om pengar spelar mindre roll skulle jag satsa på Klättermusen Gungner, skönare att bära och lite smartare lösningar.

Mvh,

J

Re: Re: Re: Re: Norröna Besshö 40

Raskesven; sa:
mille; sa:
Raskesven; sa:
Beställde en Norröna Besshö och sidofickor genom Sportkompaniet idag. 40 l-varianten har (f.r.o.m. i år?), i motsats till 30 l- varianten, ett riktigt stoppat höftbälte. Tack för tipset.

Raskesven

Vad fick du ge för din Besshø på Sportkompaniet?

/Mille
Drygt 1400 SEK plus 300 SEK för sidofickorna. Och nu får jag väl veta vilken dyr säck jag köpt, eller...? :)

Den e fortfarande biligare än Klättermusen Gungner i alla fall ;-).

J

joru; sa:
Raskesven; sa:
Recon har ett par säckar mellan 35 l och 50 l, där i alla fall Munro kan kompletteras med sidofickor:

http://www.recon.se/Ryggsackar/munro.htm

Sacci Backpack 4120: 50 l, 1145 kr

Sacci Stridssäck 2000: 35 l, 695 kr.

Berghaus Munro: 35 l, 1045 kr

Håller säckarna ovan måttet, dvs. är de prisvärda? Min tid i armén var innan Stridssäck 2000, så den har jag faktiskt aldrig ens testat. Kostar inte mycket, men går den att komplettera med sidofickor, och har den stadga? Munro ska enligt uppgift gå att komplettera med inte bara de små sidofickorna utan även med Vulcans sidofickor, vilket skulle ge fin flexibilitet.

Jag är lika tacksam för synpunkter som tidigare:)

Raskesven

Backpacken fungerar men är inte riktigt den slitvarg som SS2000 är. Den saknar ram och kan kännas lite sladdrig. Den har bara hålband mot ryggsidan, dumt nog. På plussidan är den lätt och har sköna axelremmar (fasen, varför sålde jag min ;-).

SS2000 har en enkel ram och är slitstarkare än Backpacken. Den är en liten mini-Berga om man så vill, enkel, grön och slitstark. Ramen kan man enkelt slita loss.

Den går att hänga fickor på under förutsättning att fickorna har kanaler för remmar eller spolknappar som kan fästas i hålband (vissa Norröna-fickor). Jag kommer inte ihåg om Berghausfickorna har genomföringskanaler för remmar? Stabiliteten blir i alla fall inte lidande.

Skulle välja SS2000 framför Munro, kvalite och utförande är snarlikt men ss2000 är billigare.

Fast om pengar spelar mindre roll skulle jag satsa på Klättermusen Gungner, skönare att bära och lite smartare lösningar.

Mvh,

J
Tack för infon joru. Då känner jag mig mer "up to date". Angående Berghausfickorna så har de, utöver dragkedjorna, genomföringskanaler, eller hällor, för remmar.

Mvh Raskesven

Re: Re: Norröna Besshö 40

Raskesven; sa:
Beställde en Norröna Besshö och sidofickor genom Sportkompaniet idag. 40 l-varianten har (f.r.o.m. i år?), i motsats till 30 l- varianten, ett riktigt stoppat höftbälte. Tack för tipset.

Raskesven

Hann ju inte svara på ditt föregående inlägg innan du hade funnit svaret själv och beställt en säck ... Snabba ryck!

Vet inte när 40 l-varianten fick riktigt avbärarbälte men det är helt klart användbart även på en sådan ganska liten säck. Tycker man att det är i vägen går det ju enkelt att plocka bort.

Sidfickor köpte jag inga eftersom butiken ville ha 520 kr extra för dessa. Meddela gärna om de funkar bra så beställer jag ett par från Sportkompaniet.

/Klas

Bra pris!

Raskesven; sa:
Drygt 1400 SEK plus 300 SEK för sidofickorna. Och nu får jag väl veta vilken dyr säck jag köpt, eller...? :)

1400 för 40-litersvarianten?
Det låter som ett bra pris eftersom Norröna säger 1600 kr på sin webbplats.
Nu blir jag sugen på att byta ut min ruttna Fjällräven.

Raskesven; sa:
Har tittat på Lundhags Dovre, vilken är 40 l totalt, inklusive sidofickorna. Gillade den säcken, förutom att den är avdelad i två huvudfack (vilket går att lösa) men den kanske är lite för liten, och med sämre flexibilitet än om bara huvudfacket var 40 l, och med avtagbara fickor. Har någon testat den säcken? Vidare kollade jag
Tacksam för synpunkter och tips,
Raskesven

Dovre 40 är min ryggsäck för stadsresor; jag brukar ha lite kläder,
toalettartiklar och en hel del böcker. Jag måste ha en så pass kraftig
säck redan för bördor kring 10 kg, som en del vet.

Den har en mycket mjuk ryggplatta och "ramen" består såvitt jag kan känna av ett enda stag i mitten. Jag tror den väger 1400 gram.
Nog hänger den lite bakåt över axlarna hur man än ställer in den,
men givet användningen är inte det något jag ägnar timmar åt.

Jag ska ngn gång testa om det går att packa för en
vecka med tält och madrass, säg 13 kg. Med tarp istf tält skulle
det bli 12 kg och klarar den och dess bärare ledigt
utan obehag. Fem dagar ska vi bara inte tala om, då kommer
vi under 10.

il C.

Fler ryggsäcksförslag!

Här är två andra säckar i motsvarande storlek som jag klämt på och gripits av begär efter:

Bergans Sport Alpin på 40 l. för ca 1145:-. (Jag såg den på Hägglunds i Luleå. Möjligen har Sportkompaniet i Sthlm den).

Marmots Mooses Tooth, bli väl inte mycket större än Berganssäcken om man plockar bort den fåniga lilla väskan som hänger på baksidan. Runt 2000:-.

Lars

Re: Bra pris!

Nordesjo; sa:
Raskesven; sa:

1400 för 40-litersvarianten?
Det låter som ett bra pris eftersom Norröna säger 1600 kr på sin webbplats.
Nu blir jag sugen på att byta ut min ruttna Fjällräven.
"Drygt" 1400 blev lite väl drygt. 1595 fick jag betala när jag hämtade säcken idag:-(. Det var en för mig ny gosse som tog upp beställningen när jag var där. Den ordinarie gav mig det verkliga priset. Jag orkade helt enkelt inte börja tjafsa. Blev ändå glad över säcken:) Mindre glad över att Norröna skickat fel sidofickor, 10 l varianten till de större säckarna istället för 12 l varianten. Olika konstruktion vid fastsättning, så det gick inte alls. Sportkompaniet lånade dock ut ett par svarta sidofickor till min gröna Besshö, tills Norröna TILLVERKAT fler gröna fickor. Visserligen går det mot allt mindre lagerhållning generellt bland företag, men det var lite svagt.

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg