Info från ESTB om EGNOS

Fungerar i Schweiz

Det fungerade i Schweiz också. Fick bara in sex satelliter på en trång huvudgata i en liten stad söder om Basel, men det räckte för att få ner noggrannheten till 4 meter.

En av de största finesserna med EGNOS/WAAS, såvitt jag har förstått, är att det ska ta max sju sekunder att få en rapport om att systemet inte fungerar som förväntat, när problem inträffar. Kan ju vara bra att veta lite snabbt, sådär, om man landar ett plan eller håller på att gå på grund.

Dessutom kan det ju ge stabilare koordinater för geocaching, något som jag uppskattar, eftersom jag tycker att det roliga är att komma till platsen, inte att leta efter en låda i två timmar.

För oss orienterare kan det ju också ge ännu bättre möjligheter att rita kartor som är korrekta.

Men visst är det ju kul att det bara fungerar!!

Anders

WAAS/EGNOS

Har provat försöka lura in EGNOS på min Venture en gång till utan resultat. Denna gång märkte jag att den (då jag aktiverar WAAS) verkar starta med att ha endast en kanal för WAAS, och där står det 35 redan från början. Jag har tidigare använt samma mottagare på den nordamerikanska östkusten där endast 35 (den östra WAAS-satelliten) kan tas emot, och då ska GPS:en använda den andra WAAS-kanalen för normala GPS-satelliter, så det stämmer nog bra med det läget.

Jag kan dock inte se att den provar några andra nu heller, eller att den övergår till att söka på båda potentiella WAAS-kanaler efter nya satelliter (nu EGNOS). Måste man nollställa WAAS-kalendern på något sätt för att få den att inse att det inte är enkelkanal och nr 35 som gäller längre? Eller måste man låta den ligga ett längre tag för att det ska ske? Eller skulle det kanske ordna sig bara jag fick in något från EGNOS-satelliterna (nr 33/44) (sker WAAS-sökningen i så fall "bakom kulisserna")? Många frågor, och manualen lämnar som vanligt en hel del att önska. :(

I sundsvall

Tjena!
Jag provade igår måndag med min Legend. Jag fick in sattelit nr 44 här i sundsvall under ett kort tag. Den visade att satteliterna var korigerade. Nu var resultatet ganska värdelöst men jag hade inte förväntat mig nått under en testsändning! GPS:en gick från 14 m noggranhet till ca 60m när waas var aktivt.

/Ingvar

Firmware 2.33, vet att det finns .34 men förbättringarna mellan 2.31 och .34 skall bara vara i WAAS EPE enligt Garmins sida, har inte tyckt att det verkat vara värt besväret.

Jaja, det skulle säkert ordna sig bara jag fick in något, lite knepigt bara att man inte ser några nya sökförsök på WAAS-kanalerna. Antar att uppgiften "bara en WAAS-sat synlig från din position, ge upp en WAAS-kanal" kommer från den synliga WAAS-sat:en (då nr 35 i mitt fall), nu när jag inte får in någon alls borde GPS:en 1) släppa gammal WAAS-låsning, använda båda kanalerna, 2) försöka hitta 1 eller 2 nya WAAS-signaler. Men det kanske den gör om den får ligga ett tag, vad vet man. Eller nollställs kanske WAAS-infon med en "new location", det har jag inte testat tror jag. Hur som helst vore det ju inte så orimligt att GPS:en själv insåg att man inte är i täckningsområdet för den "gamla" WAAS-signalen längre och att det är dags att söka igen.

Kul att höra att 44 gick att få in iaf, även om det kanske inte är så användbart :)

Backup och reset

Gör backup på allt vad du har i grunkan. Gör sedan en reset. Då försvinner almanac data, och så börjar den leta efter WAAS kanaler på nytt.

Efter en stund får du in satellit 33 och/eller 44. Vilken som helst duger för att få in bandata på den andra, så att båda placeras korrekt på satellitsidans bild.

Verkar vara ett förbiseende från Garmins sida, låsningen på WAAS när man väl fått in den en gång, men det har ju ingen större betydelse förrän riktiga sändningar från EGNOS kommer igång.

Anders

SA vs. WASS/EGNOS

Vad händer om amerikanarna sätter igång sin position störning igen, SA tror jag att den kallades för. Klarar EGNOS att korrigera för den störningen?

Frös inne?

Min Vista har spanat på AOR-E hela dagen, men inte fick den in någon differentiell korrektion, inte.
Nån annan som lyckats?

Anders

Senarelagt !

Här får vi förklaringen:

Dear ESTB users ,

the proposed switch to WAAS mode 0/2
(DO 229C WAAS format) in the ESTB signal format,
announced during the 3rd ESTB workshop held in NICE last
November 2002, is currently postponed to early next year
(most likely January 2003).
This will allow us to make a complete evaluation of all the technical
aspects involved (e.g. receivers) and a more detailed survey on the actual users
expectations/implications before we undertake such decision.

For your information we did performed some tests on the ESTB
transmitting in the WAAS mode 0/2 format last 25th/26th
November 2002 with satisfactory results, confirming our
ESTB Mode 0/2 configuration is implemented in line to the
RTCA MOPS DO 229C WAAS format.

To keep informed please do not hesitate to check regularly the EGNOS
and ESTB website pages (www.esa.int/navigation/egnos and http://www.esa.int/navigation/estb) or
to contact us directly through the ESTB helpdesk .

Thank you

ESA/EGNOS Project Office

Så var det med det!
Nu är det snart jul så då har vi väl ändå inte tid att pilla med GPS:en ?????
Eller?

GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR om vi inte hörs innan!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dalmasen Info om kartfel Navigering 5
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
Gullringen Info om Garmin 128 Navigering 2
lars_m Någon som har någon avändar info Navigering 11
per_bursell Gemensamt filformat för gps info? Navigering 4
ranchn Info Garmin GPS V Navigering 3
yoggi2k Hur mycket info från GPS? Navigering 4
lingmieux Mer info om nästa generation? Navigering 1
roger_madsen Dela med sig av info. Navigering 3
Store [Info] Navman GPS 3400 rekommenderas ej med iPAQ H5400 Navigering 2
Store Info: Kartor över Kanarieöarna Navigering 9
kajan Söker info om Timex, T52832 Navigering 1
Sportbil Fel info om Mapsource hos GPS Warehouse eller? Navigering 1
chuck ESTB Navigering 12
bogart Waas/Egnos ännu mer ? Navigering 2
Homann EGNOS-märkligheter Navigering 3
brolly EGNOS? Navigering 26
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
mathias Vad händer med EGNOS? Navigering 2
Memme EGNOS today Navigering 11
Store Idag funkade EGNOS för första gången på länge Navigering 16
-Patric- WAAS/EGNOS Navigering 35
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jasåpådetviset EGNOS-mottagning Navigering 28
irrbloss Är EGNOS i drift? Navigering 2
chuck 60C(S) & EGNOS Navigering 1
troell Egnos diffar på 1 m eller? Navigering 0
MLejhall EGNOS vs. WAAS Navigering 4
jonasolof WAAS/EGNOS i terräng - bra eller ej? Navigering 5
buster23 WAAS/EGNOS Fakta Navigering 0
bwho EGNOS ett skämt? Navigering 27
Luke Snowwalker EGNOS? Navigering 5
PdL GPS V och EGNOS Navigering 10
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
magnuss Vista + WAAS/EGNOS Navigering 15
INWE Nyhetsbladet EGNOS NEWS Navigering 0
Jonas.O WAAS=EGNOS? Navigering 11
ÄventyrsUffe Förbättrad gps-höjd med EGNOS? Navigering 7
L-G Vad är WAAS och EGNOS? Navigering 4
chuck EGNOS redan i dag! Navigering 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg