Inflammation, är det bra eller dåligt?

Då min stelhet har återkommit/varierat trots att jag inte klättrat.. har jag en annan teori: kalla händer på natten. Har tyckt mig se ett visst samband mellan användandet av handkräm och stela fingrar på morgonen. Jag tycker ofta att när jag smörjt in händerna med handkräm, blir de väldigt värme-avledande/fuktiga/kalla under en lång tid.. vilket inte känns riktigt bra.

Tänker mig att jag då ligger större delen av natten och har kalla fingrar, vilket försämrar blodgenomströmning och läkning.

Låter det som en sannolik teori? Jag klättrade lite igår, och struntade sen i handkräm.. ingen stelhet i morse. Men det är ju inget bevis direkt.
 
Irriterande problem

Är ju i precis i samma sits som du där... käkat lite Voltaren 25mg i 5 dagar nu men det verkar bara temporärt.

Facit är nu 10 dagar vila från klättring dessförinnan 1 dag klättring och 14 dagar vila innan. Men har kört styrka och spinning, löpning fram till för två dagar sen. Nu sätter jag mig på röven och försöker köra så lite dator som möjligt också.

Har noterat: Varmt vatten/bastu = mer smärta
Iskallt vatten/Isvatten= Mindre smärta.

Funderar nu seriöst på doktorn och få lite "riktiga" prylar. 5 veckor av hobby behandling och 1 dags klättring känns jäkligt trist.
 
Efter lite mer erfarenheter och analyser är jag övertygad om att min fingerstelhet är starkt knuten till överdrivet datoranvändande..

När jag spelar mycket dator på kvällarna återkommer stelheten direkt på morgnarna, utan att jag har klättrat.. på samma sätt har jag klättrat flera tillfällen, och låtit bli att spela dator.. och då inte fått någon nämnvärd stelhet.

Så det verkar för mig som att klättring + datorspelande ger överansträngning av fingerlederna. Verkar som att jag måste välja bort en av aktiviteterna.
 
Bergsport Nr 137

Utgiven i mars 2008. Där hittar du en artikel om fingersmärta och klättring.

Mycket läsvärd.

Bergsport hittar du förmodligen på en klätterhall eller bibliotek nära dig.

Uffe
 

Liknande trådar