Infettnirng av goretexbyxor

svaret på försöket

hej alla
är hemkommen från en blöt sejour på kungsleden. När jag smorde in mina goretexbyxor i ammarnäs med skoimpregnering (fett+tjäraprodukt, det enda som fanns tillgängligt i ammarnäs) så gjorde jag det för att inte behöva avbryta, det fortsatte regna en vecka till mer och mindre. Svaret på frågan om det fungerade: JA. De höll tätt. Detta möjliggjorde min fortsatta färd vilket var det enda jag ville, nu kommer de att tjäna som arbetsbyxor vid regn. Alltså, när nöden kräver, försök att använda det som finns, prova galna idéer, bättre det än att avbryta. (i alla fall om det fungerar :)

Problemet som jag ser det med Goretex och andra material är att de inte tål att frysa till is. När de fryser trycker isen sönder membranet och hålen i membranet blir därmed större och släpper igenom fukten.
Jag var med och testade de första typerna av ”material som andas” och det var under dessa tester som jag misstänkte att just isbildningen var problemet.

Materialen kanske har blivit bättre numera – men se till att våta regnkläder inte fryser till is under natten. Ta med regnkläderna in i tältet om det är kallt ute.

Fett eller olja täpper till hålen i membranet och materialet blir därmed vattentätt igen – men det slutar också att andas…

Thomas

hej alla
är hemkommen från en blöt sejour på kungsleden. När jag smorde in mina goretexbyxor i ammarnäs med skoimpregnering (fett+tjäraprodukt, det enda som fanns tillgängligt i ammarnäs) så gjorde jag det för att inte behöva avbryta, det fortsatte regna en vecka till mer och mindre. Svaret på frågan om det fungerade: JA. De höll tätt. Detta möjliggjorde min fortsatta färd vilket var det enda jag ville, nu kommer de att tjäna som arbetsbyxor vid regn. Alltså, när nöden kräver, försök att använda det som finns, prova galna idéer, bättre det än att avbryta. (i alla fall om det fungerar :)

Ha ha klockrent!! Härligt att det funkade :)!

//J

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg