Infettnirng av goretexbyxor

hallå
befinner mig på vandring längs kungsleden och det har öst ner regn (50 mill igår). Tyvärr
läcker mina tierrabyxor och jag står inför valet att fetta in dom eller avbryta. Ska påbörja nästa etapp (ammarnäs - jäkkvik) i morgon och det ser ut att regna tre dagar till. Är det någon som har
erfarenhet av att fetta in goretex, eftersom de är åtta år gamla måste jag ändå köpa ett par
nya.
Tacksam för tips.
Petri

Fetta in? Impregnera?

Goretex verkar väl lite märkligt att fetta in/vaxa typ som med Fjällrävens G1000-väv, du menar kanske impregnera? Vet inte hur lätt du har att få tag på impregnering där du är nu dock, men på ett rent plagg, spraya TX-Direct från Nikwax, och om möjligt värm i torkskåp/torktumlare eller liknande.

Jag har ingen erfarenhet av goretex och fett, tyvärr. Antar att det inte bara är sömmarna som läcker? Men värt att chansa och se om det blir bättre kanske, i värsta fall får du väl vända om det inte funkar till en rimlig blöt-nivå på vandringen? Alternativet är att inte ens försöka, och du ska ändå köpa nya brallor? Testa!

Fetta in...

Tjena!
Inget kul dilemma du står i...
Men eftersom du endå ska köpa nya byxor och att dom är så pass gamla så skulle
jag oxå fetta in dom..
Det ska funka på samma sätt som att fetta in ett par fjällräven eller liknade alltså med grönladsvax eller liknade.

Bäst resultat blir om man har en hårtork som man först värmer byxtyget lite med samt vaxbiten, sen gnider man in byxan så att vaxet ser ut att täcka hela ytan. sen kan man blåsa med hårtorken en bit ifrån så att vaxet sakta smälter så att det sjunker in i tyget... sen rekommenderar jag att vaxa framsidan extra och då speciellt ovan och nedanför knät, men har man för mycket vax just över knät så kan det spricka lite.. men då har du allt för mycket vax på.

Eftersom du har goretex byxor så har troligen membranet slutat att fungera på några slit ställen och du kanske inte behöver att gå på så mycket med vaxet... men du ser och vet säkert redan vart byxorna läker så du kan ju gå på med vax endast där oxå...

Lycka till vidare!!

/Krister

Om jag förstår Petri rätt befinner han sig just nu ute på Kungsleden, där finns det väl varken gott om torktumlare eller hårtorkar? Han söker alltså en vettig nödlösning istället för att tvingas bryta.

hej
tierrabyxorna som har gore-textyg har med åren blivit ganska porösa (ytterlagret). Eftersom tyget suger upp en del vatten torde tyget även suga upp impregnering (tjära+fett, det enda jag fick tag i). Tyget borde då bli helt vatten/vindtät och då blir det problem med andningen istället. Byxorna har dock blixtlås på sidorna så det bör nog funka som ventilering.

Preparation

uppenbar en chansning som inte fungerar, trist men sån är verkligheten.
De prylar som man behöver måste vara i dugligt skick.
Eftersom vår hjälte var i Amarnäs borde torkskåp vara tillgängligt och förhoppningsvis någon form av vax, i kloss eller sprayform. Improvisation är det som driver framåt, jag har sett skidwax gör god nytta som klädvax så våga tänka på tvärs. Men bäst hade säkert varit att börja med fräscha brukbara regnbyxor. Ylleundisar värmer även i vått tillständ.....Hoppas det löser sig för dig!

Om jag förstår Petri rätt befinner han sig just nu ute på Kungsleden, där finns det väl varken gott om torktumlare eller hårtorkar? Han söker alltså en vettig nödlösning istället för att tvingas bryta.

@nermander: Jo, jag funderade också, men om man inte postar från en mobiltelefon så är man ju hyfsat i civilisationen, det står ju att han var i Ammarnäs i första inlägget? Om man kan få tag på fett att fetta in brallorna med kan ju möjligheten att hitta impregnering/värme vara hyfsad. Det är ju först senare som han berättar att han bara fått tag på fett/tjära, då är ju impregneringsförutsättningarna redan klara! :)

@Petri: Berätta gärna sen när du torkat hur din lösning fungerade!

Er "hjälte" i vildmarken :(

uppenbar en chansning som inte fungerar, trist men sån är verkligheten.
De prylar som man behöver måste vara i dugligt skick.
Eftersom vår hjälte var i Amarnäs borde torkskåp vara tillgängligt och förhoppningsvis någon form av vax, i kloss eller sprayform. Improvisation är det som driver framåt, jag har sett skidwax gör god nytta som klädvax så våga tänka på tvärs. Men bäst hade säkert varit att börja med fräscha brukbara regnbyxor. Ylleundisar värmer även i vått tillständ.....Hoppas det löser sig för dig!

seabserver, jag tycker att det är tråkigt att du verkar dissa (vår hjälte) samt skriva att man ska börja med fräscha brukbara regnbyxor. Alla har inte råd att köpa nytt varje gång man ska ut (och ja, jag har impregnerat byxorna innan jag åkte iväg) och eftersom du använder ordet "hjälte" så verkar du påskina att det här är nog första gången jag är på tur. Att du verkar vara en räv här på forumet med massor av inlägg ger inte dig rätten att döma människor. Naturen tillhör alla, inte bara experter och stenhårda människor. Vad gäller det uttalande att det är en uppenbar chansning som inte fungerar: I england används oljerockar, ungefär samma princip som jag ska använda mig av. Har du provat detta?

Om jag totalt missförstått ovanstående kritik, att du skrev av ren välvilja så kan du glömma ovanstående inlägg.
ha en trevlig sommar

Jag har haft dåligt impregnerade goretexbyxor och blivit blöt på fjället, det funkar väl så som att impregneringen ska stöta bort vatten på ytskiktet av tyget, annars "korkar det igen" av ytvatten och det blöter snart igenom. För din del: visst borde oljerocksprincipen funka, definitivt bättre än att låta bli att prova!

Håller tummarna för att du kan få fortsätta din vandring under hyfsat njutbara förhållanden trots ösregn! (Annars blir det en minnesvärd strapats att tänka tillbaka på sen, hemma/torr/varm!) Heja på!

för det första tycker jag detta verkar att vara en ypperligt dålig ide.. fett o tjära.. vill man nå oljerocksfunktion så ska man använda vax och inte fett o tjära.. skaffa vax, smällt vaxet helt och lägg på med en trasa, arbeta sedan in vaxet i tyget med en hårtork..

Ja, fett lär bli en obehaglig historia. Kallt med klibbkänsla, eller varmt med klibbkänsla. Vet inte vad det är för tyg i bralllorna men vax lär vara bättre till allt tyg än fett, tjära.

Utan impregeneringsmöjlighet; en svart sopsäck och silvertejp eller annan duglig tejp borde gå att skaka fram. Har du en riktig jacka, dvs. som täcker rumpan; prova att skära till och gör två byxholkar att använda vid mycket regnande.

Raskesven

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg