Infästning av fångrem

Under gårdagens skidäventyr i den lokala skidbacken fick jag mig en tankeställare gällande fångremmarna på telisarna. Jag kraschade, inte särskilt våldsamt men ändock hyffsat ordentligt. När jag tittar upp i backen kommer min ena skida farande i full fart. Fårgremmen har gått av tänker jag samtidigt som jag bereder väg för skidan som kommer farande i full fart.

Strax därpå upptäcker jag att fångremmen inte alls är av utan att jag slitit loss bindning och upphjningsplattor från skidan. Eftersom fångremmen sitter fäst i bindningen (chili) sitter således bindning, fångrem och främre upphöjningsplattan tryggt kvar på min pjäxa.

Detta får mig dock att fundera om inte fångremmen borde fästas någon annanstans exempelvis direkt i skidan. Jag är väl troligen inte den första som råkar ut för detta?

Som tur var var backen nästan tom denna kväll så det var ingen mer än jag själv som riskerade att komma till skada av skidan.

MVH

Andreas
 
Jo det är klart!

Men jag upplever ändå att just fångrem är det vanligaste på telisskidor.

/andreas
 
Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle bli. Risken för att fångremen slits loss med fäste borde knappast minska jämfört med om den sitter fast via bindningen som ändå är ganska rejält fastsatt. Skillnaden blir att bindningen siter kvar på skidan som far iväg. Eller?
/R
 
Fångremmar fungerar inte.

Hej, Det är inget ovanligt problem att fångremmar lossnar. Att bindningen följer med är inte det vanligaste. Vanligare är att niten eller D-ringen på pjäxan lossnar. Lösningen är att använda en bindning med utlösningsfunktion och skistopper och dessutom en rem runt pjäxan som hindrar bindningen från att öppna sig. 7tm är en bindning som fungerar på detta vis. Om du väljer någon annan lösning så får du nog finna dig i att vid en krasch så är chansen stor att något ger vika i infästningen av fångremmen.
 
Surjamten; sa:
Förstår inte riktigt vad skillnaden skulle bli. Risken för att fångremen slits loss med fäste borde knappast minska jämfört med om den sitter fast via bindningen som ändå är ganska rejält fastsatt. Skillnaden blir att bindningen siter kvar på skidan som far iväg. Eller?
/R


I mitt fall lossnade hela bindningen från skidan! Bindningen satt kvar på foten medan skidan for iväg. Fångremmen som var fäst i pjäxa och bindning kunde således inte hindra skidan. Fångremmen gick alltså inte sönder.

Om min fångrem hade varit fäst direkt i skidan hade den kunnat hindra skidan även när bindningen brutits loss.

/Andreas
 
Är det inte det verkliga problemet att bindningen lossnade från skidan?

Hur fångremmen fungerar är väl sekundärt i ett sånt läge?

Det måste ju vara viktigare att se till att bindningen sitter kvar i skidan nästa gång du gör en likadan krasch. Alternativt att pjäxan löser ut från bindningen. (I det läget håller knappast fångremmen för att rycka ur bindningen ur skidan).
 
f_lindstrom; sa:
Är det inte det verkliga problemet att bindningen lossnade från skidan?

Hur fångremmen fungerar är väl sekundärt i ett sånt läge?

Det måste ju vara viktigare att se till att bindningen sitter kvar i skidan nästa gång du gör en likadan krasch. Alternativt att pjäxan löser ut från bindningen. (I det läget håller knappast fångremmen för att rycka ur bindningen ur skidan).

Självklart är grunden till problemet att bindningen lossnade och naturligtvis är det värt att eftersträva att det inte händer igen. Men eftersom det uppenbarligen kan hända att bindningen lossnar tycker jag det är intressant att fundera över hur man skulle kunna fästa fångremmen så att skidan inte förloras eller riskerar att skada någon om det skulle inträffa igen.

/A
 
Instämmer att fångremmen är svag utrustningsdetalj

Det är stora belastningar på bindningar och vanligt att skon vrids ur bindningen vid åkning speciellt med bara bygelbindning. Att bindningen lossnar har jag inte upplevt själv men många har råkat ut för det.

I bägge fallen bindningen lossnar respektive skon lossnar från bindningen blir det ett mycket stort ryck i fångremmen och det är stor risk att fångremmen lossnar eller slits av. Skistopper är en bra backup men fungerar inte med alla bindningar.

En riktigt stark fångremskonstruktion förutsätter nästan att remmen går via ett hål igenom skidan som gjorts vid tillverkningen av skidan samt att fångremmen sitter fast runt ankeln på åkaren. En alternativ lösning med ett beslag på skidan som skall hålla för fångrem bör skruvas med åtminstone tre rejäla skruvar. Idiotsäkra fångremmar finns nog inte.

Det finns de som är rädda för att skadas av skidan om den sitter kvar med fångrem.

Jag har 7 TM med både fångrem och skistopper men jag tycker att det är svårt att få till en riktigt säker och lätthanterlig rem som håller fast bindningens hälhävarm mot skoskaftet.

Thure
 
Jag såg en intressant lösning för ett tag sen. Kanske inte helt ovanligt men ändå: På spännet på en rottefellabindning finns det två slitsar. Genom dessa hade man dragit ett mustigt band och fäst två gedigna spännen i var ända. När pjäxan snäpptes fast fäste man även remen runt ankeln. Detta hjälper ju inte mot att bindnigen lossnar från skidan, men det kanske kan avhjälpa brustna D-ringar i pjäxan... En annan tanke som slog mig var om man kunde installera skistoppers under plattorna. Kan det vara något för den hugade att bygga?

mvh/samme
 
OK

Gissar att du konstruerat den själv? Problemet för mig var bland annat att det behövs en smal rem för att passa i slitsarna på hälhävstången. Jag stannade för en variant med en rem som bara går på yttersidan av skoskaftet från hälhävstången till D-ringen på skon som jag klickar i en hundkoppelkarbin.

Men din lösning kanske är bättre skall testa en sådan själv också.

Fick aldrig klart för mig hur tillverkaren själv tycker att det skall se ut och det jag trodde de menar tyckte jag var knepigt att få på.

Thure