Impulsklättra Denali

Tanken slog mig för första gången inatt. Under ett vinrus. Men.. Denali?

1) Problemet är kylan har jag förstått. Klättringen är teknisk enkel. Hur enkel? (jag har gjort ett par, tre trekkingtoppar mellan 5500 och strax under 6000, men har ingen som helst erfarenhet av rep och säkringar osv). Klarade av höjden galant.

2) Fick för mig att de flesta klättrar i maj? Kan det verkligen stämma? Hur skulle det vara att klättra i aug/sep

3) Det är ingen härifrån utsidan som ska klättra då va? Kan man köpa in sig i expeditionen isåfall...?

/Lars
 
2, Det är fint balansakt. Här på utsidan har det varit ett par expeditioner om året vill jag minnas och några har kommit dit och det har varit så förbannat kallt att de avbrutit och någon kom när det var så mycket slask så att expeditionen smälte bort.

Jag tror man behöver kolla upp det från år till år men man får nog räkna med att åka senast 1 juni.
 
Jag funderar också på Denali, gillar inte heller den tekniska klättringen men har däremot inget större problem med kyla och lång fysisk ansträngning.

En faktor på Denali liksom många andra populära berg är väl att man inte vill vara där när det är som mest folk och nerskitat, alltså går man helst precis innan den stora strömmen av "turister" kommer.
 
Asså, ni får vara bra köldtåliga om ni skall vara där före det kommer andra och skräpar ner. Här är en rapport från Mr Climbs expedition

"Av oss 5 som åkte nådde 2 toppen. I HighCampen på 5350m hade vi minus 43 grader celsius och som mest var de stormbyar med hastigheter upp til 90mph. Sönderblåsta tält, rasade snömurar och frusna fingar. Toppenväder med andra ord,

Det var väldigt få som tog sig upp i maj överhuvudtaget pga. vädrets makter, den 25:e maj (när vi redan lämnat berget) var tydligen toppdagen nummer 1 med flertalet klättrare på toppen. "
 
Nog för att West Butt ser mycket trafik och är tekniskt enkelt jämfört med många andra klassiska leder i Alaska.. men det är fortfarande glaciärer som ska navigeras. Så en del kunskap bör man ju ha innan man hoppar på flyget ut till Kahiltna.

Aug/Sep är väääldigt sent på säsongen.
 
Tanken slog mig för första gången inatt. Under ett vinrus. Men.. Denali?

1) Problemet är kylan har jag förstått. Klättringen är teknisk enkel. Hur enkel? (jag har gjort ett par, tre trekkingtoppar mellan 5500 och strax under 6000, men har ingen som helst erfarenhet av rep och säkringar osv). Klarade av höjden galant.

2) Fick för mig att de flesta klättrar i maj? Kan det verkligen stämma? Hur skulle det vara att klättra i aug/sep

3) Det är ingen härifrån utsidan som ska klättra då va? Kan man köpa in sig i expeditionen isåfall...?

/Lars

Maj-juni är mest populärt, eftersom det är bästa tiden. Senare blir de lägre glaciärerna avsmälta, och det blir svårare att ta sig fram. I augusti tror jag att det är riktigt svårt, även om det säkert kan vara bra förhållanden högre upp.

Jag var där under de sista tre veckorna i maj 2000, och då var det bra förhållanden. Vi hade -38 som kallast på 5200 m. Man skall dock vara medveten om att kylan inte känns på samma sätt som här hemma. Luften är mycket torrare, och vi hade inga större problem.

På West Buttress är klättringen lätt, banta snöfält är det svåraste man stöter på. Det viktiga är att man är bra på att hantera säkerheten på glaciär (eftersom man vistas på glaciärer nästan hela tiden), och är väl förtrogen med rep, stegjärn och isyxa.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg