Impregnera ryggsäck

Nu har jag duschat topplocket och kontrollvägt.
Impregneringseffekten är inte stor.
Vikt torr efter impregnering nr2 : 175g
Vikt efter 30 min dusch : 335g

Sammanfattning:
Viktökning efter två impregneringar :275g-265g=10g
d.v.s. knappt 4%
Viktökning efter dusch i 30min :335g-275g=60g
d.v.s. knappt 22%
Viktökning efter dusch i 30min,
före impregnering nr1 :265g-350g=85g
d.v.s. ungefär 32%

Jag kommer INTE att köpa mera av Biltemas kapellimpregnering.
Jag vet inte om det är värt besväret, men jag KANSKE kommer att använda det jag har för att "impregnera" hela ryggsäcken.

/ Bertil

ping; sa:
johankse; sa:
Mobilizer; sa:
Känns ändå som att det är en fördel med impregnerad ryggsäck. Vid regn blir den snabbt blöt och tung, torkar långsamt. Sopsäck har jag alltid inuti.

Hade för övrigt en burk med Herdins imprenex impregnering för blötläggning, inte den lösningsmedelbaserade. Samma lukt som tent&gear proof fast verkar mer koncentrerad. 25 kronor på ÖB känns mer attraktivt än 120 på Naturkompaniet.

Ska prova att späda ut lite och impregnera en ryggsäck.
- Någon som provat?

Impregnering var standard på yttertextilier, Herdin tält och pressings konc hade mkt gott rykte före mex-texens inträde. 2x sopsäck tätast!

go tur

Hur impregnerar man med sopsäck,gnuggar man den på ryggsäcken 2x?

peter

Med strykjärn en inne och en ute, synd bara att ev remmar försvinner helt men vi jobbar på det oxså ;-)

Grå trädgårdsavfalls säckar med handtag är bäst, klipp av i lagom längd när den är inne i ryggsäcken.

Kontrollvägde min Orliebsäck efter frivillig tvätt, viktökning 30 g på en 50 liters säck.

go tur

OBD; sa:
Jag har nu impregnerat topplocket för andra gången.
Om 24 tim. blir det dusch och ny kontrollvägning.

Notera att jag tidigare i tråden sagt att jag, precis som Magnus, använder sopsäck inuti ryggsäcken.
Avsikten med impregneringen är att om möjligt reducera viktökningen som en våt ryggsäck innebär.

/ Bertil

Jag brukar impregnera jackor, byxor och ryggsäckar en gång varannat år ungefär. Syftet är givetvis att i normalvädret slippa bära på en massa vatten.

Av alla de impregneringsmedel jag prövat är regntätt från början bäst, plastväv t ex. Ortliebs säckar väckte tidigt mitt intresse.
Jag har en tunn och slitstark sak som sägs kunna rymma 60 liter men det kan inte jag få in i den, så det gäller nog vatten. Men en 50-54 liter går in om än efter lite möda. Den är 100% vattentät, och ytterremmarna ökar den våta vikten högst obetydligt. Tvärr är den korvformad och kräver en hel del av packaren. En S-formad i verkliga 55 liter vore mycket tacknämlig att få pröva. Helst med en vikt runt kilot.
I väntan på en dylik får vi fortsätta att impregnera och stoppa sopsäckar i våra söm och fästen läckande säckar.

En fråga till er som bär regnskydd utanpå säckarna oxså, fungerar det bra?
Blr inte remfästena blöta och hur mycket ökar era säckar i vikt av normalvädret?

go tur

Jag tror att de flesta är helt överens om att en helt vattentät rygga, av ett material som inte suger upp vatten, vore en bra lösning.
Med de grejor jag har nu måste jag dock ha en något större rygga än 50-60 liter. Jag har allt inuti ryggan.

Jag använder regnskydd till ryggan även om det inte fungerar så där väldigt bra. När det regnar blir hela bärsystemet surt. Vilken viktökning det medför vet jag inte, men tror att den är märkbar. Största viktökningen gäller naturligtvis resten av ryggan.
Den viktökningen ska vägas mot vikten av ett regnskydd.
Men regnskyddet medför att ryggan är litet trevligare att handskas med när man slagit läger. Är det blött när man slår läger kan man lägga ryggan på regnskyddet i absiden tills den blir tillräckligt torr att ha inne i tältet. Om man, som jag, gärna vill ha säcken inne i tältet. Regnskyddet kan också användas som "dörrmatta",
eller kanske som "filt" om man vill sitta ute och marken är sur.

/ Bertil

Du har ungefär samma erfarenheter som jag.
Jag har prövat en ca 75 liter säck av vattentätt material, men den var nog både släpsäker, taggtrådsfast och tillverkad i en mycket tung väv. Egenvikten var så hög att jag avböjde ett erbjudande om att få en ny för egen förbrukning....
När vi körde med snööverdrag brukade vi dem som sittlappar. Jag klistrade en bit liggunderlag i mitt, en klar komforthöjare när det är kallt ute.
Jag får väl försöka intessera Ortlieb i projektet ännu en gång. Jag vet att de har gjort S-formade ryggsäckar till olika militära organisationer tidigare, men både tunga och rymliga, det jag vill ha är lätt och fiffigt. Deras modeller jag sett var alla med fast rygglängd.
Själv får jag oxså in allt utom kartfodralet och kontoret i säcken men jag behöver ytterfickor på en 65 litrare. Målet är 50 liter. Vi prövar vidare...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Impregnera M65-jacka Gör det själv 11
cwmint Impregnera tältgolv Gör det själv 14
M Söderström Impregnera fjälltält Tarfala compass Gör det själv 4
myospinae Impregnera tältduk? Gör det själv 10
Mattias1981 Impregnera med vad?? Gör det själv 2
Grönställ Impregnera tyg med silikonspray?! Gör det själv 7
Kung Stalle Impregnera Gore Tex-skor, torrt viktigare än andning Gör det själv 5
Pappan Impregnera tält Gör det själv 14
zhcimon Impregnera G-1000 Gör det själv 17
kimman impregnera bomullsbrallor? Gör det själv 10
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Zachie Knakande/gnisslande ryggsäck (Osprey Exos) Gör det själv 1
Steer086 Laga ryggsäck där dragkedja lossnat Gör det själv 2
såg Köpa eller sy själv en ryggsäck Gör det själv 4
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
plawsworth reparera ryggsäck Gör det själv 1
Ziik Berätta om din DIY ryggsäck Gör det själv 27
MAW Mönster till ryggsäck Gör det själv 11
guhj Ryggsäck med halvhårt skal (typ Haglöfs Corker)... vad är det hårda? Gör det själv 13
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
crall.scout Sy ryggsäck Gör det själv 14
Oskar R. Yttre fästsystem på ryggsäck Gör det själv 2
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
andreaze Laga ryggsäck Gör det själv 5
Vandrare Ryggsäck, material till ryggplatta? Gör det själv 11
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
ghostface Laga ryggsäck? Gör det själv 2
vischy Reparation av ryggsäck? Gör det själv 8
Berny Regnskydd för ryggsäck Gör det själv 0
Johan Åberg Hemsnickrad ryggsäck Gör det själv 4
ratatosk Ryggsäck Gör det själv 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg