impregnera rävtält...

jag har ett gammlt fjällräventält, "okstindian" heter det f ö. packade upp det ur påsen där det legat några år och fann det nästan spräckligt på utsidan(yttertältet), så hur gör jag för att impregnera det, hört om sprej , men vad finns det annars för metoder, och vilka är framför allt hållbara, och vad är kostnaden?
 
Aquaseal Polycoat funkar och blir 100% tätt. Sitter kvar i åratal, kanske bättre än original. Finns på globetrotter. Nackdelen är att duken kan bli lite styv, men tätt blir det. Men kolla först att tältet verkligen läcker, det kan vara tätt trots att duken ser dålig ut.

Om du vill ta bort den gamla beläggningen innan du penslar på aquaseal så kan du köra tälet i tvättmaskinen, då brukar silikonbeläggningen släppa. Jag gjorde så på mitt tältgolv och det gick bra, men golvet är lite stelt.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...h_kat=Zelte%2C+Campingm%F6bel&u_kat=Zubeh%F6r
 
men hur vet jag om det verkligen läcker? räcker det att hälla på vatten och se, har du nåt bra förslag...för duken i övrigt verkar vara hel, inga revor eller så,
kollade sidan du rek. det står på tyska....hade 3år i gymnasiet, men mina kunskaper sträcker sig inte längre än att jag kan presentera mig......
 
Mer info om Aquaseal Polycoat!

Hej Björn!
Jag har ett MHW Trinity där PU beläggningen på golvduken släppt på några ställen. Troligtvis efter att det kommit i kontakt med insektgiftet DET.
Tror du man skulle kunna laga dessa små hål i beläggningen med Polycoat?

MVH!
Peter
 
>> MHW Trinity där PU beläggningen på golvduken släppt på några ställen....

(Jag läste recensionen:) )

Precis så var det på mitt Hilleberg Namatj (inget insektsgift, bara ålder). Jag tätade golvet med Aquaseal och det blev tätt. Aquaseal är någon slags polymer (plast) som förenar sig med tyget. Sitter som berget. Skulle tro att det funkar att dutta på i småhålen också.

"Daher spielt es an sich keine Rolle, ob Polyurethan, Silikon oder PVC zuvor für Wasserdichtigkeit sorgten. Im Test hat Polycoat auf vormals beidseitig silikonbeschichtetem Gewebe jedoch nur mäßig gehalten!"

Det spelar altså ingen roll vad som stått för tätningen innan, polycoat funkar! Jag tvättade innertältet i maskin innan behandlingen för att avlägsna alla gamla rester, men det ska tydligen funka ändå. Man kan även låta originalet sitta och behandla hela den icke bestrukna sidan av väven.

Vad beträffar test av vattentäthet så har jag inga bra tips. Jag märkte att tältet läckte när jag använde det. Någon som vet nåt bra dush-test eller liknande?

Om du inte kan tyska så kan du maila din order på engelska. Frakten är 15 euro och du betalar med Visa eller liknande.

(Konstigt att en så bra produkt inte finns överallt?)
 
jag ska testa det först i lite ruskväder, om det inte sen duger så får jag väl beställa, tack för tipset....
 
Nikwax

Jag rekomenderar Nikwax produkter så ofta att det är konstigt att ingen har anklagat mig för att vara köpt...
Men nu är det så att ovannämda företag har en produkt för impregnering av tält. Den finns att köpa på såväl 300ml flaska som på dunk. Till ett fjälltält räcker det med flaskan. Jag och en kompis impregnerade ett gamalt Tarfala tält en gång och det blev kanon.

Kolla med närmaste vettiga friluftsbutik el med leverantören (Lundhags) ang priser och annat.

Mvh Tomas
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg