Immeln

Grisar är också djur

För att knyta ihop tråden till där den började vill jag rekommendera en barnbok att läsa för era små som handlar om den lilla grisen Nutte som bor i Nyteboda och rymmer. Han hamnar på en ö i Immeln men blir räddad av kapten på MS Immeln. Mycket spännande och rolig om man känner till trakterna. Kommer tyvärr inte ihåg vem som har skrivet den, men kan ta reda på det om någon är intresserad...

:)
 
Örkened: nâgon utöver det vanliga

När jag bodde dár kándes som om jag hamnat pà en annan planet; en plats som ingen utanför kánde till eller brydde sig om vad som hánde dár; och dár de som bodde dár ej heller brydde sig om vad som hánde utanfór.

Min teori var att detta var en sà bortglómd del av Sverige att ingen nâgonsin kommit sig för att âka dit att lára dem om Sverige, svenska spràket etc efter inlemmandet i Sverige pà 1600-talet, och att ingen Örking heller brytt sig om att ta reda pà vad som hänt. Kanske detta berodde pà att mânga svenskar som vàgade sig in i zonen blev dräpta av gamla snapp-hanar o. dyl?

Denna teori om 300 ârs isolering skulle kunna vara svaret pà att det som talades dár var sà pass olikt svenska att det mer skulle beskrivas som 1600-tals danska?

En annan författare som beskrivit trakten, fast han bodde pà blekinge-sidan, var Harry Martinson i "Nässlorna blomma".

Slutligen kan nämnas att det kan vara idé att tränga in i zonen med metalldetektor, efetrsom det gâr en och annan sägen om rövade och nedgrävda silver-skatter frân Snapphane-tiden.

haudau! (hej dâ)

mats
 
Lodjur finns!

I Kullaskogen väst om Immeln finns en liten Lodjursstam.Någon km efter Sibbhult, på vägen mot Lönsboda, finns en skylt där set står: Sporrakulla. Sväng in där. Sporrakulla är för övrigt en gammal snapphanegård, unik sådan.
Älg, rådjur, räv ,grävling är annars de vanligaste djuren. Det händer att vargen gör besök i trakten.
Öster om Immeln, vid sjön Raslången finner man ovanligt feta skogsmöss i bokskogen.
Jag vet inte om det finns vildsvin vid Immeln.
 
Pilgrimsfalk!

När jag var på Immeln och paddlade i augusti höll det till två pilgrimsfalkar på en av öarna. Det skulle inte förvåna mig om de häckade i närheten.

Peter
 
immeln med omnejd

såg er lilla diskussion och tänkte bara komma med ett litet inlägg.

naturen runt immeln med skog och vatten är väldigt vacker. När det gäller faunan så har jag från jägarhåll hört att även lodjur etablerat sig där. Detta kan jag varken bekräfta eller dementera men om det är sant så ligger dessa djurs "sydgräns" mycket längre söderut än gemene man tror.

vidare så skrevs det lite om diabasen och brotten varifrån den sedan länge plockats upp. Det lilla brottet i Björkeröd är fint, och det ligger mitt inne i skogen mellan Glimåkra-Sibbhult-Lönsboda. Kör från Immeln mot Sibbhult, sedan mot Glimåkra. Precis utanför Sibbhult på "Glimåkravägen" kommer en skylt med "Högsma" in till höger. Sväng in, kör in till Högsma, rakt igenom till det står en skylt "S Björkeröd 2" tror jag. Sväng in till vänster där och kör cirka 3 km så kommer ni fram till brottet. Det är väl 4-500 meter långt och vattenfyllt. Väggarna på ena sidan är väl en 10 meter höga och utgör förutom fina utkiksplatser, även en fin hopplattform för den som vill hoppa ner och ta ett dopp i brottet. Rekommenderas för den icke höjdrädde!

Ett annat brott är Hägghult som jag tror någon nämnde. Ligger mellan Lönsboda och Glimåkra, väl skyltat cirka två kilometer söder om L-boda in till höger. Trevligt och framför allt magnifikt brott som fortfarande är aktivt.

Sedan finns det en del småbrott runt om i bygden där som inte många hittar till. Romperöd (leta på en liten karta!) är ett, Görbjörnarp ett annat.

En annan stor skog som har fina strövstigar är Kullaskogen i vildmarken mellan Lönsboda-Immeln-Sibbhult. Kör in vid Sporrakulla-skylten mellan Sibbhult och Lönsboda och efter ett par kilometer kommer en parkering med kartor och annat. Mycket tyst och stort område med djur lite här och var.

Så bara åk dit och kolla in lite sevärdheter! Det har jag gjort.

mvh
/glimmen
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg