Immeln

Hej Björn
Är det fisken i sjön eller djuren runtomkring du är intresserad av? Har själv varit en hel del i skogarna runtomkring. Tyvärr är det så att här är en hel del folk sommarhalvåret så gör ett besök på hösten eller vintern istället så får du uppleva ett mycket rikare djurliv.

Är det så att du ska fiska finns det ”gott om” de vanligaste arterna: mört, abborre, gädda, gös osv. Har hört att det ska finnas även laxöring här. Men är du sugen på att fiska ska du välja Harasjömåla istället, det ligger alldeles intill. Där finns det många sjöar att välja mellan om du vill ha regnbåge eller öring.

I Immeln och dess närhet finns även mycket fåglar. Sjön är känd som tillhåll för både fiskgjusen och storlommen. Har du tur kan du få se uggla och hackspett här men det finns också gott om skogsfågel och ormvråk, tack vare blandningen av löv och barrträd.
I skogarna runt omkring finns det iller, ekorrar, massor av skogsmöss, snokar mm.
Bland de större djuren du kan råka på är väl hjort och älg de vanligaste. Men det går att få syn på även räv och vildsvin.
Tycker du om naturen runt Immeln ska du även passa på att besöka Nyteboda, naturreservatet Halen, Harasjömål och Raslången, som alla gränsar till Immeln.
/g
 
Urskog

Under en märklig period i mitt liv bodde jag i Lönsboda (Örkened)ca 1, 5 âr. Utbudet av fritids-aktiviter var ju inte sà där tip-top, utan jag tillbringade mycket tid att knalla omkring i omràdet. Där finns mycket fin skog, och jag vill minnas att det ñven fanns en urskog mellan Lónsboda och Immeln. Kan dock inte komma pà vad den hette (detta var ett 10-tal âr sedan). Dessutom finns det i skogarna en hel del gamla dagbrott av Örkeneds berömda Diabas (felaktigt kallad Svart Granit, och använd av exklusiva byggmástare várlen över) som kan vara várda ett besök.

Vad gäller djur sà hàll jag pà att köra i diket mer än en gâng pga uppdykande álgar. Under álgjakten smäller det ganska friskt i skogarna.

MVH /Mats
 
Re: Urskog

malindo; sa:
Under en märklig period i mitt liv bodde jag i Lönsboda (Örkened)ca 1, 5 âr. Utbudet av fritids-aktiviter var ju inte sà där tip-top, utan jag tillbringade mycket tid att knalla omkring i omràdet. Där finns mycket fin skog, och jag vill minnas att det ñven fanns en urskog mellan Lónsboda och Immeln. Kan dock inte komma pà vad den hette (detta var ett 10-tal âr sedan). Dessutom finns det i skogarna en hel del gamla dagbrott av Örkeneds berömda Diabas (felaktigt kallad Svart Granit, och använd av exklusiva byggmástare várlen över) som kan vara várda ett besök.

MVH /Mats

Hej Mats
Kan du beskriva var jag kan hitta dessa gamla dagbrott och vet du hur länge sedan det är dessa användes. Skulle vara intressant att få veta.

/göran
 
Re: Re: Urskog

strand; sa:
Hej Mats
Kan du beskriva var jag kan hitta dessa gamla dagbrott och vet du hur länge sedan det är dessa användes. Skulle vara intressant att få veta.

/göran

Hejsan Göran:

ett eller annat dagbrott är fortfarande i bruk, medan andra ligger still. Jag tror att de flesta öppnades upp under 1800-talet, samt att de började läggas ned under senare hálften av 1900-talet. Eftersom dessa ár en av de fà attraktioner som finns i bygden, och mânga av dess invànare jobbat där. sà finns det mycket info. i böcker etc. samt sákert áven pà nátet.

OMànga är idag vattenfyllda, men det är spánnande att besöka dem, dà de ligger där mitt i skogen som stora, lite spöklika monument över en fruktbar epok i traktens historia. Ofta finns även de gamla barackerna, maskinerna etc. kvar.

Diabasen anvándes bl.a. som fasad-material till en del skyskrapor i USA och Japan, men áven som material till konstverk, statyer, gravmonument etc. Bla ár den berömda statyn (gjord efter ett berömt foto frân 2a Várldskriget) dár man ser ett antal amerikanska soldater resa USAs flagga gjord i Diabas frân Örkened!

Kul att se att även Klager är insatt i ámnet. Som han mycket riktigt námner sà anvánds materialet av en hel del kostnárer för att tillverka prydnadsfórmâl, smycken etc (min fru har en snygg ring och ett lika snyggt halsband i diabas)(bra julklapps tips)

Angàeende var de ligger, sà var det 10 âr sedan jag sist var där , sà jag minns inte. De är dock utmárkta pà kartan och skyltade.

Lycka till och hálsa fràn mig!

MVH /Mats
 
Tack för upplysningarna Mats, du har verkligen gjort mej nyfiken. Jag ska passa på att utforska lite nästa gång jag kommer upp i de trakterna.

/g
 
Re: Re: Re: Urskog

malindo; sa:
Diabasen anvándes bl.a. som fasad-material till en del skyskrapor i USA och Japan, men áven som material till konstverk, statyer, gravmonument etc. Bla ár den berömda statyn (gjord efter ett berömt foto frân 2a Várldskriget) dár man ser ett antal amerikanska soldater resa USAs flagga gjord i Diabas frân Örkened!

MVH /Mats

Jag har inte hört talas om statyn ´med flaggresningen. Men de flesta av de här fotona från 2:a världskriget brukar ju vara mycket konstruerade. Bla det foto där ryska soldater reser flagga på riksdagshuset i Berlin.
 
Iwo Jima 1945

Detta bör vál vara ett av de mer berömda fotona fràn 2. várldskriget.

Fotografen har beráttat att han fick be soldaterna resa flaggan ett par gànger extra innan han var nöjd. Striderna fortsatte och ett par veckor senare hade merparten av dem stupat.

http://www.webshots.com/g/45/322-sh/5587.html


Jag tror att statyn i Diabas stâr pà nâgon krigskyrkogârd eller dylikt i USA
 
strand; sa:
Tack för upplysningarna Mats, du har verkligen gjort mej nyfiken. Jag ska passa på att utforska lite nästa gång jag kommer upp i de trakterna.

/g

Ingen orsak: Titta pà Klagers lánk: där fâr du lite historik, (som tursamt nog mer eller mindre sammanföll med mina vaga minnesbilder) foton etc. Kafè museum osv är kanske trevligt, men verkar ödelágga den spöklika stámningen som jag minns frân dessa platser, särskilt om senhöst, vinter etc.

Glöm ej heller den där urskogen som ligger där i krokarna (Ubbeboda?).

Namnen i pà gârdarna och byarna i Örkened är fór övrigt ett kapitel fór sig (kolla karta), fór att inte nämna de infödda ärke-Lönsingarnas helt obegripliga dialekt. Eftersom vissa av dem, sárskilt de äldre, hade problem även med att förstâ min nâgorlunda vàrdade rikssvenska sà blev ibland konversationerna lätt surrealistiska!

Lycka till!

MVH /Mats
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg