Ilska och vrede

Varför blir vissa klättrare så arga när dom missar ett grepp. Då menar jag inte bara en svordom utan ett raseriutbrott ala Mcenroe. Jag har sett folk kasta flaskor och skrika hejdlöst bara för en liten miss. När det händer så är det väl för att man klättrar hårt och det är ju just det man vill klättra på sin yttersta gräns man vill sätta nya rekord. Då är det redan på förväg bestämt att det inte kommer gå på första eller kanske inte heller på tionde försöket och det vet man själv om när man tar sej ann projektet. Så varför bli arg?

Nu vill jag bli kvitt den här jäkla förkylningen så jag kan gå ut (och bli lite arg) och sända :) :)

Varför blir vissa klättrare så arga när dom missar ett grepp. Då menar jag inte bara en svordom utan ett raseriutbrott ala Mcenroe. Jag har sett folk kasta flaskor och skrika hejdlöst bara för en liten miss. När det händer så är det väl för att man klättrar hårt och det är ju just det man vill klättra på sin yttersta gräns man vill sätta nya rekord. Då är det redan på förväg bestämt att det inte kommer gå på första eller kanske inte heller på tionde försöket och det vet man själv om när man tar sej ann projektet. Så varför bli arg?

Nu vill jag bli kvitt den här jäkla förkylningen så jag kan gå ut (och bli lite arg) och sända :) :)

Min åsikt är ungefär så här: Arg kan man ju bli, men jag vill definitivt slippa höra rop och skrik i stil med "k*ken","f***a" och liknande, särskilt om jag har barnen med mig. Tycker helt enkelt inte det passar på klippan.
Är det sånt jag är ute efter går jag hellre och ställer mig i klacken på ett DIF-AIK-derby (vilket aldrig hänt hittils).
Att skrika av smärta tex när man klättrar jamsprickor eller för att man tar i är däremot helt OK, så länge man undviker de grövsta utrycken.

I förlängningen kan sånt också ge accessproblem, hur kul vore det att sitta i sin sommarstuga bredvid en klätterklippa om folk som klättrade där skrek obsceniteter? Vilken bild får man av klättrare i allmänhet då?

Utbrott är ett otyg, men säkert både genetiskt betingat och inlärt.

Alla borde alltså lära sig de olämliga i att skrika för högt. Jag har ett eller annat minne av sådana utbrott, och de kan vara både lite kuriösa och roliga, men lite oavsett orden så är det ju faktiskt så att volymen är ett stort problem och jag måste säga att jag förstår att de som bor nära en klippa tycker att det är jobbigt att det börjar hojtas så fort vädret blir vackert.

Jag tycker att de flesta tomtägare och grannar till klippor är småsinta och överdriver sina rättigheter att hindra folk från att vistas i skogen. Men jag har all förståelse för att de blir förbannade på folk som inte kan vara tysta.

De som får raseriutbrott av större magnitud borde antagligen söka för lite "anger management"...

Klättring kan aldrig bli ljudlös

Den vanligaste anledningen till högljuddhet i berget är faktiskt det vanliga skrikandet av klättringens kommandoord. Det var inte lätt att uppfatta "Säkring Klar" på Häggstas Tors Platta i blåsten förra söndagen.

Beträffande utbrott så är nog även skräck en vanlig orsak till det. Det kan hanteras t.ex. genom att inte sticka ut hakan på klippor i tätbefolkade trakter. Utbrott orsakade av skräck brukar dock inte innehålla ett alltför vulgärt språkbruk.

Den vanligaste anledningen till högljuddhet i berget är faktiskt det vanliga skrikandet av klättringens kommandoord. Det var inte lätt att uppfatta "Säkring Klar" på Häggstas Tors Platta i blåsten förra söndagen.

Beträffande utbrott så är nog även skräck en vanlig orsak till det. Det kan hanteras t.ex. genom att inte sticka ut hakan på klippor i tätbefolkade trakter. Utbrott orsakade av skräck brukar dock inte innehålla ett alltför vulgärt språkbruk.

Sant. Å andra sidan skadar det aldrig att träna inför det tillfället då kommandona faktiskt inte går fram, hur mycket du än skriker.

Klart man råkar skälla ut väggen ibland eller ryter till när man missar ett grepp, men i mitt fall blir det nog mer ett grymt eller morr, könsord och arga ord skulle inte bara vara barnsligt men också dålig etikett mot folk i omgivningen. Klättra är dock även en inre upplevelse som kan vara väldigt intensiv och känslomässig för många stundvis, call it passion.

Men så finns det ju en hel del pajaser i klättervärlden som hellre vill höras och synas än att avnjuta upplevelsen av en ascend, och då vet jag inte om man hör hemma...

Men så finns det ju en hel del pajaser i klättervärlden som hellre vill höras och synas än att avnjuta upplevelsen av en ascend, och då vet jag inte om man hör hemma...

+1 på det. Bouldernissar med dreads å stickad mössa å bar överkropp som klänger i 2 sekunder å whinar i 5 minuter efteråt med högljudda könsord å utlåtelser.. Så otroligt tröttande .. bäbisfasoner. Riktiga män och kvinnor biter ihop och hugger i utan gnäll och utlåtelser..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg