Illamående vid längre distanser!

Tjena,

Jag har en viss tendens till att bli väldigt illamående vid längre distanser. Har övergått till att endast att GEL och Novalucol under längre lopp. Undrar om det finns någon som har tips på hur man får magen i schack?

Behöver tips på någon sorts saltblandning för att slippa kramper också, som stannar i magen...

--Henrik

Jag har inte hållit på med multisport. Men min erfarenhet från löpning är att det är lätt att bli illamående om man slarvat med kolhydratuppladdningen innan man springer. Möjligheterna att tillföra energi under själva loppet är ju begränsade och när de uppsamlade depåerna börjar ta slut är det lätt att må illa som reaktion.

För egen del har jag märkt detta när jag sprungit träningspass på över 25 km. Vad som händer när man är ute i 10-tals timmar eller rent av dygn kanske någon annan här bättre kan svara på ...

Jag antar att man helt enkelt får vänja kroppen vid någon form av energitillförsel (i mer koncentrerad form än vanlig sportdryck) som man kan ta medan man håller på. Det borde vara lättare vid cykling etc än när man springer.

Jag kan bli lite skum i magen om jag hållit igång länge, och har ryggsäck på mig. Det beror oftast på att jag spännt åt avbärarbälten något, och att det glidit upp lite för långt, så att det ligger å trycker emot magen. Oftast brukar det ge med sig när jag knäpper upp avbärarbältet - brukar bara ha på det under löpning, ej t.ex. under cykling, då jag bara använder remmen som går över bröstet.

/D

e6henke; sa:
...tips på någon sorts saltblandning för att slippa kramper också, som stannar i magen...

--Henrik

Tjena,
Jag är själv väldigt känslig för saltbalansen så jag använder "RESORB" vätskeersättning både vid löpning och i varmt klimat. Finns på Apoteket, en brustablett man egentligen ska använda vid diarré :)
Stannar i magen för mej men testa själv...

/M

Vätskeersättningsrecept

Fick detta på Sahlgrenska efter att en polare mådde dåligt efter Göterborgsvarvet. Dom sa att det var samma blandning som man köper på apoteket.

Lös 1 tsk vanligt salt i 1 dl varmt kranvatten och späd till 1 l med kallt, tillsätt 2-6 msk druvsocker och ev citron el annat för smaken.

Kan ju vara en bra grund att dricka vätska med "rätt" salthalt (0,7%) även vid träningspass. Vet dock inte vad illamåendet beror på, kolla på http://www.apoteket.se Det finns även salttabletter att köpa så man kan ta innan lopp i stark värme, kanske funkar.

Mvh
/Samuel

Pepsid duo

e6henke; sa:
Tjena,

Jag har en viss tendens till att bli väldigt illamående vid längre distanser. Har övergått till att endast att GEL och Novalucol under längre lopp. Undrar om det finns någon som har tips på hur man får magen i schack?

Behöver tips på någon sorts saltblandning för att slippa kramper också, som stannar i magen...

--Henrik

Hjälper Novalukol? Då beror det nog på syrabildning i magsäcken och behandlingen skall nog vara Pepsid Duo. Pepsid innehåller Famotodin (eller hur det stavas) som vara upp till 12 timmar och Duo innebär att tabletten dessutom innehåller samma snabbverkande substans som Novalukol. Famotidin tar lite tid på sej att verka, därför har man lanserat ett kombinationspreparat.

Då slipper du knapra Novalukol hela tiden, sen kanske du skall äta den mat du planerar att äta under tävling när du tränar, då märker du vilken mat som funkar bässt för dej.

Som saltbladning är nog energidryck med electrolyt t.ex. Vitargo + electrolyt det bästa allternativet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg