iläggssula

Har en fundering, köpte mig ett par kängor för någon månad sedan, till dessa blev jag tipsad om en iläggssula, formthotics. Fick hjälp i butik med denna, med storlek, värmning etc i butiken.
Nu är det så att när jag börjat kolla efter är sulan kanske 3-5 mm mindre än orginalsulan, så om jag stoppar ner handen och försöker röra på sulan går den skjuta framåt och bakåt....
Har inte direkt upplevt något stort problem när jag gått in skon, då kortare bitar, som mest kanske 5 km.. Möjligen ett litet "tryck"/stöd under hålfoten, lite obekvämt på ena foten, om de sen beror på att sulan är fel storlek eller bara det att den inte riktigt format sig ordentligt än vet jag inte ? Sulan är absolut inte för liten för min fot, har någonstans runt 5-8 mm över till framkant på sulan, men då fattar ytterligare några millimeter till skons framkant..

Funderar på om man borde oroa sig ? Fara till butiken och byta ?

Okejokej, ja tanken på tejp slog mig faktiskt. Men förstår inte varför dom inte fixade rätt sula, den andra lär väll varit för stor så de behövt klippa eller göra något med den..

Jaja får åka till butiken och testa byta, någon skyldighet borde dom väll ha kan man tycka.. Dock lite slarvigt av mig att inte kolla, men ändå..

Jag

Avverkar ett par sådana sulor per år och så sedan 1997. Alternerar dem mellan olika skodon men aldrig haft något glidbekymmer i de rymligare modellerna, sulan ligger alltid där den ska.

Så, om även dina ligger still och inte är för kort för din fot, kan du lugnt låta saken bero. Annars bums till butiken för åtgärd.

Rekommenderar inte tejp för fixering av denna sula. Matrialet är som du märkt av skumplastliknande art, ganska porös, som liggunderlag fast något tätare. River du av tejpen följer ett lager av sulan med, och då kan du ju aldrig ta ur sulorna för att torka dem/kängan utan att förstöra dem.

Sulorna kan mycket riktigt kännas lite ovant och konstigt i början, en vanesak.
Värmning är enligt mig overkill, redan efter en dags brukande har de börjat forma sig. Så du kan när som, köpa dessa och klippa ut med orginalsulan som mall.

Jag köper XL och klipper ner dessa till 43or.

Lycka till!

Va förbi på butiken idag, var inga problem att byta.. de tog på sig allt, fick byta direkt! Passade mycket bättre och kändes även bättre!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg