Idiotparkering vid Hallinden

Folkvett är tyvärr inte alla klättrare utrustade med....

Nedanstående är INTE allvar utan driver med åsikter som synts i andra inlägg!

Om jag nu tycker att policys utfärdade av klätterklubbar är fåniga påhitt (som eliten har hittat på i strid med vad ”alla vi andra” tycker), så kan väl jag parkera hur jag vill?

Om jag inte är medlem i den klubben, så parkerar jag väl som jag vill?

Om jag och mina polare är två fler än bonden och John så avgör vi saken genom en demokratisk omröstning och ber dem dra åt *###**!

Det är inte så mycket att debattera. Bilen stod dumt. Den tillhörde klättrare eftersom det låg klätterutrustning synligt. Markägaren bad mig ta upp detta via de kanaler som finns så han slipper detta problem framöver. Visst kunde han ha skällt direkt på klättrarna (de var tydligen inom synhåll) och jag hoppas han gjorde det.

Markägaren har f.ö erbjudit sig att förbättra vägen in till berget och ordna en riktig parkeringsplats, men han blir förstås mindre sugen var gång detta händer. Jag vet att det felparkeras lite varstans i landet, men detta är väl ändå ett av sveriges viktigaste klippor?

Om jag och mina polare är två fler än bonden och John så avgör vi saken genom en demokratisk omröstning och ber dem dra åt *###**!

Det var något sådant jag tænkte mig. Ett svar typ i stil med att din væg ær inte en væg dær det allmænt førekommer trafik med motorfordon, alltså klassas den som terræng och jag har rætt att parkera i terrængen i omedelbar anslutning till væg. Så pekar man finger, øppnar en øl så det skvætter på markægaren och moonar. Sen kan man gå och klættra. Førutsatt att det ær juridikt korrekt førstås.

Pudelns kärna?

Folkvett är tyvärr inte alla klättrare utrustade med....

Folkvett fick man förr lära sig hemma, i skolan och i lumpen, idag är sällan föräldrar hemma, lärarna har inte längre tid att undervisa p g av all byråkrati och lumpen är avskaffad. Det finns t ex barn som inte vet hur man går på toaletten i skogen... gäller tyvärr även vuxna. Och parkera får man väl överallt där det inte finns en förbudsskylt, eh?

Ser mörkt ut men eftersom vi gärna vill fortsätta att klättra får vi som anser oss ha folkvett, och klubbarna, nog sköta det här i framtiden. Som John har gjort.

Och vad som gäller juridiskt är egentligen inte relevant. Om klättrare inte föregår med exemplariskt gott exempel kommer markägare och myndighetspersoner att ägna resten av sina liv åt att förhindra klättring, även om det i nio fall av tio är andra kategorier som är skyldiga. Blåbärsplockare och hundrastare kan de ju inte förbjuda... men klättring kan de!

En liten ljusglimt är att det finns förstående markägare som John beskriver det. Gäller att ta vara på.

Ciao!

Uffe

Jag håller med John, Hallinden är för fin för att schabbla bort accessen till.
Jag skulle t o m vilja föreslå för bonden att göra som bonden vid Häller, om han vill förbättra vägen och göra en parkeringsplats, att sätta upp en låda och be om en tia (görs det så på häller fortfarande?) som bidrag för vägen/parkeringen och för att upprätthålla en allmänt god stämning. Ingen bor ju så nära att transporten dit går på mindre än minst det bubbla och isåfall känner de ändå folket i bygden och vill inte vara osams med dem.
Det är ett litet pris för en av sveriges, t o m norra europas, finaste klippor.

/Adam -som inte varit där på många år (Senast med John tror jag!) men drömmer om Afterburner och Catch nästan hela tiden.

Det var något sådant jag tænkte mig. Ett svar typ i stil med att din væg ær inte en væg dær det allmænt førekommer trafik med motorfordon, alltså klassas den som terræng och jag har rætt att parkera i terrængen i omedelbar anslutning till væg. Så pekar man finger, øppnar en øl så det skvætter på markægaren och moonar. Sen kan man gå och klættra. Førutsatt att det ær juridikt korrekt førstås.
Jag tror att det är just "markägaren" som är det magiska ordet i sammanhanget, för jag gissar att han inte bara äger marken där berget ligger, utan även vägen dit och marken runtomkring...

Jag håller med John, Hallinden är för fin för att schabbla bort accessen till.
Jag skulle t o m vilja föreslå för bonden att göra som bonden vid Häller, om han vill förbättra vägen och göra en parkeringsplats, att sätta upp en låda och be om en tia (görs det så på häller fortfarande?) som bidrag för vägen/parkeringen och för att upprätthålla en allmänt god stämning. Ingen bor ju så nära att transporten dit går på mindre än minst det bubbla och isåfall känner de ändå folket i bygden och vill inte vara osams med dem.
Det är ett litet pris för en av sveriges, t o m norra europas, finaste klippor.

/Adam -som inte varit där på många år (Senast med John tror jag!) men drömmer om Afterburner och Catch nästan hela tiden.

Ha ha, ja det var vi som kämpade på Afterburner. Har inte varit där sen dess och således inte satt leden än. #1 på hitlistan.

Liknande incident hände under kristiflygare/nationaldagen i år. Bonden kom körande som en tok och skällde på samtliga närvarande vid klippan. En bil stod mkt riktigt felparkerad, de som hade ställt den där insåg det inte ens då bonden var på plats. Det ska tydligen finnas en äldre förare där det rekommenderas att ställa sig just på den infarten, vilken dessa då hade med sig. De som parkerat fel är inte några personer jag känner mer än att jag stötte på dem under den långhelgen men de är enligt min uppfattning inte några som skiter i regler eller inte försöker kolla upp saker på förhand vad som gäller. Eventuellt var det samma sak denna gång.

Det är solklart att vi måste göra vad som går för att skydda accessen för Hallinden som är en fantastisk klippa. Däremot är det svårt att nå ut till alla och det är långt från självklart att inse vad som är en bra eller dålig parkering utan info. Kanske finns det redan, men annars borde det sättas upp tydliga markeringar på platsen där det inte är lämpligt att parkera och hänvisa till stationen - ungefär som det är gjort på Björkberget.

Detta är typiskt överklass . De ser skyltar och vet vad som gäller men tror inte det gäller dem , tror sig vara för mer än "vanligt" folk som hårt slitande bönder tex. Klättring har ju en tendens att dra till sig "fint" folk som vill roa sig och besegra bergen . Inget är tyvärr heligt för överklassen .
Jag vet inte vad man kan göra för att få dem att respektera "vanligt" folk , men kanske man kan kalla det för arbetarparkering och hänvisa till en finare parkering längre bort.

Mvh / bonden

Detta är typiskt överklass . De ser skyltar och vet vad som gäller men tror inte det gäller dem , tror sig vara för mer än "vanligt" folk som hårt slitande bönder tex. Klättring har ju en tendens att dra till sig "fint" folk som vill roa sig och besegra bergen . Inget är tyvärr heligt för överklassen .
Jag vet inte vad man kan göra för att få dem att respektera "vanligt" folk , men kanske man kan kalla det för arbetarparkering och hänvisa till en finare parkering längre bort.

Mvh / bonden

Vad menas?

Men om vi nu tänker oss att det ändå var så enkelt att markägaren antingen såg klättrarna på avstånd att det låg repsäckar i bilen eller liknande, så är det ju också så enkelt att de som verkligen borde göra annorlunda är inte bonden eller John utan de som ställde bilen dumt.

Visst är det så, men frågan är ju om de har fått reda på att de har gjort fel?

Det är lite grann samma sak som med arga lappar i tvättstugan: Istället för att prata direkt med de det berör så tar man omvägar (för att slippa en konfliktsituation?).

Läs inlägget en gång till så förstår du. Att många markägare blir trötta på personer som inte orkar följa gällande regler och seder som gäller på landsbygden. Bland annat blir man blir trött på folk som parkerar korkat och mycket väl kan orsaka ekonomisk förlust för markägaren.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
MarLodge Klättra vid laxälv Klättring allmänt 1
sfrge Dödsolycka vid Trollväggen. Klättring allmänt 4
Klätterroosen Gömda nycklar vid Vårdberget idag söndag Klättring allmänt 0
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
apfaktor Kvarglömt vid Fullbroberget Klättring allmänt 0
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
packåsna Kvarglömt vid Ryssgraven Klättring allmänt 0
Kristofer1982 Upphittad hjälm vid grönbrink Klättring allmänt 1
Bolg Klätterskor upphittade vid Häggsta Klättring allmänt 1
bellasoda Prylar upphittade vid Bistaberget Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
annakask Kniv upphittad vid Silverberget. Klättring allmänt 0
bellasoda Camalot #1 upphittad vid Simonsberget Klättring allmänt 2
Bloggomann Jordgetingar vid Tansvägga / Predikstolen i Dalarna Klättring allmänt 1
Kolkritan Kilpetare vid gritstone Klättring allmänt 0
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
Visenten Myggigt vid Offerhällan? Klättring allmänt 2
andflygh Två eller en slinga vid ankring Klättring allmänt 27
seon Etik vid kurser och gruppaktiviteter. Klättring allmänt 21
magwo Säkerhet vid de öppna bouldertävlingarna? Klättring allmänt 2
avslut210607 Hur varm blir bromsen vid firning? Klättring allmänt 5
DouglasE Upphittade quickdraws vid ryssgraven 24/9 Klättring allmänt 0
OakNinja Karbinens hållfasthet vid felaktig belastning? Klättring allmänt 21
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
Vovven Händerna vid ledklättring Klättring allmänt 10
magwo Två dubbla överhandsknutar vid firning? Klättring allmänt 26
cake Dricksvatten vid ågelsjön? Klättring allmänt 5
magwo Lägga kilar vid travers Klättring allmänt 12
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
klätterpojken vägg vid rodelberget Klättring allmänt 0
ramboe Röjt framför klippan vid svarten ( längs med 153an mot Ullared ) Klättring allmänt 4
magwo Fallteknik vid fall på sva? Klättring allmänt 9
Mezzner Dansk föll vid Kullaberg Klättring allmänt 34
johnliungman Planerad bergstäkt vid Skälefjäll Klättring allmänt 10
Mezzner Älgjakt vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 9
Raketglass Klätterskor upphittade vid Örnberget Klättring allmänt 0
Pialin Glasögon upphittade vid Häggstaklippan Klättring allmänt 0
johnliungman Fall vid löpande säkring Klättring allmänt 59
Mike C Ta hem kvarglomda saker man hittat vid klippan? Klättring allmänt 24
SMR Vad gäller vid skapande av nya leder? Klättring allmänt 6
Maurits Tricam vid Slabben i Utby Klättring allmänt 0
jcederli Getingbo vid ankaret på omöjligaväggen Klättring allmänt 0
AriGold Klätterolycka vid Lyse kyrka Klättring allmänt 7
Rimfrost_i_skägget Statrep upphittat vid Häggsta Klättring allmänt 2
gahne Skor upphittade vid Ävja Klättring allmänt 0
Ensåncesar Tälta två dagar vid klippan i Stockholm- VAR? Klättring allmänt 5
johnliungman Montering av hjälpkamera vid klättring Klättring allmänt 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg