Jag har en del undringar om detta.
Hur många är ni som utför organiserat gratis arbete för naturvård eller friluftsliv?
Varför gör ni detta?
Vad tycker ni om det stöd ni får från föreningen bakom ert arbete?
Hur fungerar det i praktiken stöd, arbetet osv?
Vad tror ni om återväxten? kommer det finnas yngre som är beredda att ta över?
Kan man göra något för att få fler intresserade att hjälpa till?
I mitt fall så hjälper jag till med att hålla en etapp på Sörmlandsleden tillgänglig för almänheten, jag sköter markeringen, bygger spång, röjer sly, gör omdragningar osv.
Anledningen till att jag gör detta är att jag vill bevara den statsnära naturen som finns runt Sthlm och jag vill att det ska vara enkelt för inte så friluftsvana att komma ut i naturen.
Insatsen är inte alltför krävande på sommartid försöker jag gå min etapp (1,3mil) minst varannan vecka, På höst och vår kanske en gång i månaden, på vintern 1 gång.
Utöver detta krävs en del insats för större arbete tex spångbygge, omdragningar osv.
Stödet från Sörmlandleden är bra virke, material, verktyg osv.
Även bra hjälp med större arbeten utmed leden ordnas.
Det är över 100 etappansvariga som får hjälp med 100 mil led.
Förr i tiden fanns det inte lika många saker som delade yngres uppmärksamhet.
Nu är det betydligt mer som "kämpar" om de yngres uppmärksamhet, följden blir att många frivilliga är lite äldre.
Frågan är om det kommer finnas kvar folk i framtiden som är beredda att offra sin privata tid för att vårda miljön?
Speciellt runt storstäderna där det finns så mycket annat att fylla sin tid med.
I Sthlm har det blivit poppis att arbeta gratis med att hjälpa utsatta, uteliggare osv.
Kön är lång för att få hjälpa till, folk kommer en gång i veckan eller liknande och hjälper till,
men till friluftsarbetet är det absolut ingen kö.
Hur ska man lösa detta? Om det plötsligt inte finns några kvar som vill hjälpa till så kommer nog inte kommuner göra det istället.
Vårt samhälle har blivit mer och mer beroende av hjälparbete och det hjälparbete som är "lättast" är också lättast att få folk att göra.
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill komma fram till.
Men jag vill gärna höra era åsikter.
MVH
krister Kollberg
Etappansvarig etapp 5
Sörmlandleden
Hur många är ni som utför organiserat gratis arbete för naturvård eller friluftsliv?
Varför gör ni detta?
Vad tycker ni om det stöd ni får från föreningen bakom ert arbete?
Hur fungerar det i praktiken stöd, arbetet osv?
Vad tror ni om återväxten? kommer det finnas yngre som är beredda att ta över?
Kan man göra något för att få fler intresserade att hjälpa till?
I mitt fall så hjälper jag till med att hålla en etapp på Sörmlandsleden tillgänglig för almänheten, jag sköter markeringen, bygger spång, röjer sly, gör omdragningar osv.
Anledningen till att jag gör detta är att jag vill bevara den statsnära naturen som finns runt Sthlm och jag vill att det ska vara enkelt för inte så friluftsvana att komma ut i naturen.
Insatsen är inte alltför krävande på sommartid försöker jag gå min etapp (1,3mil) minst varannan vecka, På höst och vår kanske en gång i månaden, på vintern 1 gång.
Utöver detta krävs en del insats för större arbete tex spångbygge, omdragningar osv.
Stödet från Sörmlandleden är bra virke, material, verktyg osv.
Även bra hjälp med större arbeten utmed leden ordnas.
Det är över 100 etappansvariga som får hjälp med 100 mil led.
Förr i tiden fanns det inte lika många saker som delade yngres uppmärksamhet.
Nu är det betydligt mer som "kämpar" om de yngres uppmärksamhet, följden blir att många frivilliga är lite äldre.
Frågan är om det kommer finnas kvar folk i framtiden som är beredda att offra sin privata tid för att vårda miljön?
Speciellt runt storstäderna där det finns så mycket annat att fylla sin tid med.
I Sthlm har det blivit poppis att arbeta gratis med att hjälpa utsatta, uteliggare osv.
Kön är lång för att få hjälpa till, folk kommer en gång i veckan eller liknande och hjälper till,
men till friluftsarbetet är det absolut ingen kö.
Hur ska man lösa detta? Om det plötsligt inte finns några kvar som vill hjälpa till så kommer nog inte kommuner göra det istället.
Vårt samhälle har blivit mer och mer beroende av hjälparbete och det hjälparbete som är "lättast" är också lättast att få folk att göra.
Jag vet egentligen inte riktigt vad jag vill komma fram till.
Men jag vill gärna höra era åsikter.
MVH
krister Kollberg
Etappansvarig etapp 5
Sörmlandleden