ideer om fler funktions klädesplagg

hej alla goingar det är så att jag den senaste tiden har haft en ide om det hmm "ultimata" klädesplagget dels för att slipa dra med sig så många olika sorters kläder ut o dels för att det kan vara skönt att med enklare justeringar få ett helt annat område för sina kläder o min grund tanke är att göra något som funkar som vår/höst sovsäck som kan göras om till poncho/anorak/långrock har någon lust att kanske bolla lite ideer om vilket tyg som blir bäst med tanke på väder o vind vilket sätt man kan göra justerings anordningarna på med mera

Fler plagg?

Ok, nu förstår jag. "Flerfunktionsklädesplagg". Du vill inte ha fler funktionsplagg, utan färre. Så kan det gå när man skriver isär. ;)

Ett trick med produkter som har fler huvudfunktioner är att tänka på risken att användandet av en huvudfunktion utesluter användandet av en annan huvudfunktion. Tex en regnjacka som blir ett tält så att man inte kan gå ut och kissa i ösregn utan att riva sitt tält (men det verkar ponchotältare lösa ändå). Eller ännu värre: en jacka som blir en ryggsäck, men som gör att du inte har nån jacka om du använder den som ryggsäck, och tvärtom.

Rätt länge har det här undermaterialet brukats både till undisar och överplagg, med ganska gott resultat.....ull heter det förresten..........Hur det beter sig beror på hur man bereder det.
Tunnstickat, frottestickat, valkat, vävt eller borstat som loden. Inte billigast men funkis, varmt när det är kallt och svalt i värme, värmer även vått. Hitta något annat som är så mångsidigt! Det stinkfriaste materialet dessutom.....

Mantel!

Har själv en idé om att sy en "vanlig" mantel, en sån som både vikingar och medeltidsfantaster använder och som faktiskt är ett tidigt exempel på flerfunktionsplagg. Den ska vara i ganska kraftig ull/ylle men ändå inte väga mycket, den ska självklart vara vattentätt, vilket man fixar med impregnering och man kan även fodra den med ett lättare tyg på insidan, typ silke! Manteln kan användas som en "jacka" hängd över axlarna och håller en då varm och torr. Regnar det så hänger man den utanför ryggsäcken! Vid lägerplatsen sveper man den omkring sig som en filt och när det är dags att sova så använder man den som en quilt eller en filt!

Denna idé väger inte nödvändigtvis mer än traditionella lösningar och idéen är värd att testa!

Mina moderna plagg ser ut så här (och då visar jag bara exempel med de plagg/sovsäck som berörs):

Kalla vår/höst vandringar
Ytterjacka, fodrad skaljacka - 862g
Quilt - 721g
Regnponcho - 300g
Summa: 1883g

Sommarvandringar
Fleecejacka - 475g
Quilt - 721g
Regnponcho - 300g
Summa: 1496g

En mantel i halvcirkelform som är fotlång väger ca 1500g (enligt en vän som har en)! Utmaningen är ju att hitta ett ylletyg som är lätt nog att använda men inte så lätt att det inte samtidigt är varmt!

/Andreas

Mantlar brukar eljest vara rundskurna och sådeles ha den dubbla vikten mot den ovan redovisade.

Det finns många olika former och helt historiskt korrekt kommer jag inte göra det. Jjag tänkte försöka hålla mig så litet som möjligt och då tänker jag mest på en halvcirkel, fotlång med luva. När man ska sova kan man om man vill vända den åt fel hål, stoppa fötterna i luvan och på det viset få sig själv en "quilt"! Jag vet inte hur det kommer att bli rent praktiskt men jag tänkte nån gång att prova på det!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
katt Ideer till sovsäcksöverdrag Gör det själv 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg