Hej,
Som många andra säkert funderar jag på att göra kajaken seglingsbar. Finns ju en del gamla trådar med olika setuper och på nätet hittar man många varianter. Nu när det snart i vinter finns det gott om tid att fundera, handla, bygga..
Mina tankar för att göra ett löstagbart, ganska lätt och hyfsat billigt segelkit för min Pakboat Swift 14 ser ut så här, och bör då gå att flytta till många olika kajaker. (I alla fall om fördäcket är plant). Ber om ursäkt för den usla illustrationen i MS Paint. De konstiga färgerna är bara valda för att förtydliga olika funktioner i setupen, seglet ska inte stå i ett "betongblock" .
"Segelbrädan" är då en hyvlad bräda som surras fast på däck. På den finns stock för att ställa masten i, lådor för 2 stycken sticksvärd, samt fäste för de uppblåsbara pontonerna. Vanliga kajakpaddeln nyttjas som "styråra" under segling. Säkras som vanligt med fångstrem, samt surras på ett sätt som möjliggör styrning.
Allt ska kunna skötas från sittbrunnen. Montering och demontering av seglarkitet bör inte ta många minuter.
Jag köper då segel och pontoner färdigt, troligast segel från Hobiecat:
http://www.kayaksandpaddles.co.uk/c...ges/hobie-kayaks/hobie-kayaks-accessories.htm ; Ca 250 pund.
Samt pontoner (uppblåsbara) från VKV Vitudden, ca 1000 SEK för paret; http://www.vitudden.com/equipment_se.htm#bild_remfaste
, resten fixar jag själv i snickarverkstad.
Min hopfällbara kajak väger ca 15 kilo med tillbehör, och förvaras i en väska av storlek "Hockeytrunk". Den troliga masten är tvådelad, och kommer i en väska med seglet och tamparna. "Segelbrädan" Blir kanske runt 150 cm lång. Paddeln, som under segling fungerar som styråra är också tvådelad. Så hela kitet bör med lätthet kunna rymmas i en liten bil.
Prestandamässigt skulle jag inte ha några höga förväntningar på fart, men det vore trevligt om den klarar att kryssa hyfsat, och kan hantera svaga till måttliga vindar bra. Blåser det för mycket får man förstås reva seglet eller gå över till paddling .
Vad tror ni? Förslag på ändringar / förbättringar? Bättre alternativ för segel och pontoner? Bland svårigheterna lär vara att få rätt balans mellan seglets tryck och de våta ytorna. Man lär få prova sig fram lite, flytta "seglingsbrädan" lite framåt och bakåt under provturer.
Som många andra säkert funderar jag på att göra kajaken seglingsbar. Finns ju en del gamla trådar med olika setuper och på nätet hittar man många varianter. Nu när det snart i vinter finns det gott om tid att fundera, handla, bygga..
Mina tankar för att göra ett löstagbart, ganska lätt och hyfsat billigt segelkit för min Pakboat Swift 14 ser ut så här, och bör då gå att flytta till många olika kajaker. (I alla fall om fördäcket är plant). Ber om ursäkt för den usla illustrationen i MS Paint. De konstiga färgerna är bara valda för att förtydliga olika funktioner i setupen, seglet ska inte stå i ett "betongblock" .
"Segelbrädan" är då en hyvlad bräda som surras fast på däck. På den finns stock för att ställa masten i, lådor för 2 stycken sticksvärd, samt fäste för de uppblåsbara pontonerna. Vanliga kajakpaddeln nyttjas som "styråra" under segling. Säkras som vanligt med fångstrem, samt surras på ett sätt som möjliggör styrning.
Allt ska kunna skötas från sittbrunnen. Montering och demontering av seglarkitet bör inte ta många minuter.
Jag köper då segel och pontoner färdigt, troligast segel från Hobiecat:
http://www.kayaksandpaddles.co.uk/c...ges/hobie-kayaks/hobie-kayaks-accessories.htm ; Ca 250 pund.
Samt pontoner (uppblåsbara) från VKV Vitudden, ca 1000 SEK för paret; http://www.vitudden.com/equipment_se.htm#bild_remfaste
, resten fixar jag själv i snickarverkstad.
Min hopfällbara kajak väger ca 15 kilo med tillbehör, och förvaras i en väska av storlek "Hockeytrunk". Den troliga masten är tvådelad, och kommer i en väska med seglet och tamparna. "Segelbrädan" Blir kanske runt 150 cm lång. Paddeln, som under segling fungerar som styråra är också tvådelad. Så hela kitet bör med lätthet kunna rymmas i en liten bil.
Prestandamässigt skulle jag inte ha några höga förväntningar på fart, men det vore trevligt om den klarar att kryssa hyfsat, och kan hantera svaga till måttliga vindar bra. Blåser det för mycket får man förstås reva seglet eller gå över till paddling .
Vad tror ni? Förslag på ändringar / förbättringar? Bättre alternativ för segel och pontoner? Bland svårigheterna lär vara att få rätt balans mellan seglets tryck och de våta ytorna. Man lär få prova sig fram lite, flytta "seglingsbrädan" lite framåt och bakåt under provturer.