icke-rollkajak?

Jag har sett de som rollar en K2 på youtube. Men det är regisserad föreställning som visa att det är fysiskt möjligt. no more. Så vad är poängen? Att det GÅR? Eller?

Är det inte så med det mesta, man vill visa för sig själv att något är möjligt? Även om flera säger annat är singelrollen något som de flesta tycker är en rolig utmaning att lära sig.

Erik och Pia på Kajak.nu hade en K2:a som de lyckades rolla efter lite träning. (Rakt fram paddling lär varit svårare i nämnd K2?)

VKV verkar ju inte rollvänliga direkt...

Jag har själv rollat en VKV Lisa och hört talas om andra som rollat VKV-kajaker. Problemet är att sittbrunnen är så stor att man trillar ur den om man välter. När jag rollade Lisan fick jag sätta mig väldigt långt fram i sittbrunnen och sedan kila fast knäna under sittbrunnskanten med någon form av skräddarställning. Detta är alltså inget som fungerar i praktiken utan något som bara får ses som en "kul grej". Att rolla svårrollade kajaker handlar nog just om att det är roligt även om det saknar praktisk nytta. Det är väl ungefär som att cykla enhjuling eller cykla på bakhjulet. Det saknar egentligen praktisk nytta men är sannolikt roligt att kunna.

Men genom att göra svårare rollar som handrollar (som nog relativt sällan används skarpt annat än i typ polosammanhang), eller för all del rolla svårrollade kajaker, så förfinar man sin teknik och bygger upp en ökad vattenvana och ett större tålamod i undervattensfasen vilket gör att chanserna att lyckas i skarpt läge ökar, även om första försöket skulle misslyckas.

//Ala

Nu förstår jag

Det är inte det att jag inte begriper vad rollen kan vara bra till, det fattar jag. Men det var lite svårare att hänga med på att rolla en omöjlig kajak (eller tom kanadensare!) Men nu börjar det gå upp ett ljus. Ju omöjligare det sägs vara desto mer ger man sig fan på att visa att det går.

Jo det lär väl ge mycket vattenvana under förberedelserna.:)

Nu ska jag ta Volvon till jobbet, jag testar en roll på vägen...Bara för att visa att det går.;)

Reval Extreme Type-R

Har rollat med min Reval Extreme Type-R havsracer ett par gånger. Det är ganska svårt och obekvämt men det går.

Testade rolla den bara för att besvisa att jag kunde, tvivlar på att jag skulle klara det i skarpt läge däremot.

Rollningar

går att göra i alla möjliga lådor.
Jag har gjort det med Justin i en k2a med en person sittande i mittersta packluckan, jag har gjort det ensam i en vkv yooakim (?), i en surfski med spännband runt mig själv och kajaken, i en motionskajak (tracer) och i en snabbare kajak (nelo), och självklart havskajaker av alla dess slag.

Allt går!

Rulla en kanadensare?

Har man "vurpat" med en kanadensare kan den tömmas på vatten.
Båda paddlarna lägger sej på samma sida av kanoten,, man lutar kanadensaren
något mot sej,man tar ett stadigt tag på var sida om båten. Är båten mot höger axel tar man
vänster hand i bortre reling, sedan gör man en "roll" över huvudet och ner på andra sidan.
Kanoten är efter den rullen tömd. Men det krävs både träning och lek som är så viktigt.
Någon annan form av rullning med öppen båt i vatten skulle vara magi.

Glenn

99% av alla rollar görs inför publik. Det är helt enkelt kul att rolla. Det är väl egentligen svaret på din fråga helt enkelt för att det är roligt

Citat:
Ursprungligen postat av gorans
Det vore intressant att veta vad du har för belägg för den statistiken.

Det är sånt jag bara vet :)

Det kan inte vara så att du överskattar en vanlig roll som en publikmagnet, medan du underskattar rollen som ett praktiskt verktyg i olika sammahang?

Om vi fortfarande talar om "orollbara" flytetyg där man måste spänna fast sig och/eller synka med övrig besättning, är det säkert MINST 99% som utförs på/som uppvisning.
Med reservation för den tid det tar att öva in cirkusnumret.

Med lättrollade kajaker är förhållandet nog ett annat. Det är säkert både roligare och betydligt mer användbart.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apparluk Ankervik oemotsagd? ICKE!!! :-) Paddling allmänt 6
kyara rollkajak Paddling allmänt 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg