I vilka situationer?

Nu har jag också druttat i!

Förmodligen var det min ursprungliga fråga som föranlett den här strängen, så jag bör väl beskriva hur jag gjorde:

Jag var inne i en pytteliten hamnbassäng vid fiket i Tappström. Bryggan var ganska hög, kanske 60-70 cm. Jag försökte häva mej upp, men fören for in under bryggan, eftersom det var helt öppet in under densamma.
Tja, det var ju bara att ramla ur!
Inte mycket att välja på, när båten sticker iväg från en på det där viset...

Jag upplever att det framför allt är vid såna här balansakter som risken för plurrning är stor.

Strmbrg,

Det är väl tre tillfällen du riskerar att gå runt.

* När du kliver i och ur, vilket ju inte är så allvarligt då du är nära land. Men kanske desto mer pinsamt beroende på antalet åskådare.

* Du sitter och äter typ Singoalla, elelr skall titta på något bakom ryggen och tycker att allt är lugnt.

* Besvärligt väder. Problemet här är väl inte minst att du inte orkar hålla dig på helspänn timme efter timme när du har elemnten att kämpa emot. Dvs räkna inte bort denna kategori.

Forsträning låter bra för oss havskajak-paddlare, men som någon nämnde är det nog en himla stor skillnad att göra en Eskil i respektive flytetyg.

Enda gången jag gått runt var när jag hade balanssinnet i olag pga sjösjuka och ändå envisades med att försöka skjuta ut kajaken elegant stående på ett ben i sittbrunnen. Kommentar överflödig!

Beträffande Offshoren är det nog mest knästödet som kräver lite specielll eftertanke enligt mer kunniga Eskilare än mig (som bara gör en halv än så länge).

Jag har druttat i en gång, vid istigning från klippbotten, ca 30 cm djupt, lugnt och skönt. Fattade först inte vad som hade hänt.

Har bara badat från motionskajak, och i den rollar man ju inte. Man kan däremot undvika att bli blöt i håret genom att man trillar ur redan då kajaken ligger ungefär ett kvarts varv åt sidan...

Om man ska klara att "rädda sig" med roll är det nog lika bra att träna från oförberett upp-och-ned-läge. Alltid när man ser folk göra en roll så förbereder man ju rollen redan innan man tippar, men speciell paddelfattning osv. Det händer ju inte i ett skarpt läge.

Mezzner; sa:
Om man ska klara att "rädda sig" med roll är det nog lika bra att träna från oförberett upp-och-ned-läge.

Jepp, du skall dessutom träna på att VARA oförberedd på situationen! Så; ut och toksurfa, rockhoppa och forspaddla (eller lek och stöka runt på andra sätt). Försätt dig i situationer där du inte har en chans att ens tänka på hur du eventuellt skall rädda dig. (Och kul är det!)

Om du välter så välter du; Hoppsan liksom, och så är man upp och ner. Det är från detta mentala halvförvånade läget, fysiskt mer eller mindre upp-och-ner, man börjar (!) med övningarna för en SÄKER roll.

Alternativt; rollträna för att det är kul att kunna förberedda rollar i fint väder och lugnt vatten. Men lita inte på att du har nytta av den när det gäller ;-)
-p-

Re: Den du beskriver är den klassiska skruvrollen

ErikTheViking; sa:
Ytterligare an populär variant (bland de som paddlar freestyle) är den så kallade "back deck roll" som i princip går ut på att börja bakifrån och sedan föra överkroppen och paddeln framåt samtidigt som man utför höftknycken. Denna variant är otroligt snabb och med en liten freestylekajak behöver man inte ens bli blöt i håret!!! Vill ni ha bevis så kolla in http://www.playak.com/images/reviews/liquidskills/liquidskillsdryroll.mpg

Fungerar den med havskajak??

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg