Självklart är det ditt val. Men jag tycker inte att du ska raljera kring att du är hänsynslös. Att inte orka ta ansvar för sina handlingar är en sak och det gäller väl oss alla i någon mån. Men låt oss slippa den där tonen i diskussionen där de som vill ta ansvar är tråkmånsar och moraltanter medan de som inte vill ta ansvar är skojsiga livsbejakare.
I slutändan finns det bara ett sätt att förbättra världen och det är att förbättra sig själv. "Be the change you want to see in the world" som Gandhi skrev. Att blunda och låtsas som om det regnar leder inte framåt.
Jag raljerar inte och är ledsen att du inte gillar eller förstår självironi. Jag vet inte om du tillhör gruppen som du kallar "tråkmånsar och moraltanter" , det är inte heller relevant. Tråden handlar om lätta sovsäckar, inte dina, mina eller andras personliga egenskaper eller beteenden. Tråden handlar inte heller om fåglar eller djurskötsel.
Vänligen låt bli att förstöra en bra sovsäckstråd genom att tala om fåglars lidande. Skapa en egen tråd för sådant istället för att förstöra denna, snälla.
För att inte själv förstöra tråden ytterligare kommer jag framöver vara helt tyst i denna tråd om jag inte har något positivt att bidra med om lätta sovsäckar.