I detta program från TV4s Kalla fakta får du se vad det innebär att plocka dun från levande fåglar. Det är inte speciellt trevligt.
Det var mycket intressant och oroväckande att höra att högkvalitets dun endast tas från levande fåglar. Skulle vilja få det bekräftat från en annan källa om det nu finns någon som vågar berätta om det visar sig vara sant.
Jag måste ärligt säga att jag inte har tittat på denna dokumentär tidigare, trots att jag känner till den sen den orsakade stort påslag i media, för dessa program brukar vara riktigt jobbiga att titta på. Har sett en bit in i den, och vet inte om jag orkar se hela, tror att jag sett nog.
Hur i h-vete kan vi leva med oss själva om vi tillåter levande varelser att behandlas på detta sätt !? Om vi nu kan anta att det troligen går till på detta sätt, och har vetskapen om det, så om det inte på något sätt kan garanteras att dunet kommer från redan döda fåglar som en biprodukt från livsmedelsindustrin, så är det en skam att köpa produkter som innehåller dun.
Jag blev tårögd av ilska och medlidande bara av de 10 minuter jag såg av Kalla fakta programmet ovan.
För min del blir det garanterat ingen 850+ dunsäck, även om den säkert skulle värma supergott så skulle jag inte kunna sova gott i den med vetskap om hur många gäss som torterats för att fylla en endaste sovsäck.
Nu ska jag krypa ner under mitt duntäcke från Hemtex som kanske innehåller äkta handplockat....ehh jag menar "fint" dun...fy fan. Sov gott.