i- och urstigning....

Re: Överkurs.

Siven; sa:
Går på bryggan, släpper kajaken i vattnet så att den har lagom fart. Lägger ett blad på bryggan tar ett steg i kanonten och skuter ifrån. lufter i andra benet Sätter mig och börjar paddla.

Ur paddlar mot bryggan bromsa. reser mig när kajaken är paralellt med bryggan tar ett steg ur och fångar kajaken med handen och går iväg

lagom snabbt och trevligt.

Jösses... snacka om egotrippad snubbe...

jabe05; sa:
Jösses... snacka om egotrippad snubbe...

Efterssom det är en del i alla vanliga maratonlopp och 2 sek kan vara skilnaden på att få en bra våg och inte efter ett lyft är det bäst att öva när tillfälle ges och varför inte när man ändå skall i och ur båten i alla fall.

Att det är snyggt är en bonus. :) :) :)

Om det känns bättre för dig så kan jag inte rolla, inte äns ett högt stöd mäktar jag med. :) :)

Nick (killen på filmen) är bra på att showa han får det att se spektakulärt ut.
[Ändrat av Siven 2005-06-18 kl 08:26]

aäkovbd; sa:
Om det nu är havskajak vi pratar om, å inte nåt annat obskyrt flytetyg, så tycker jag det är lättast att lägga paddeln bakom sittbrunnen och ta stöd mot land/botten och sen häva mej i/ur. Funkar förstås bäst om man har en rak eller ställbar paddel, annars kan påfrestningen på det vinklade bladet kanske bli lite för stor.

Jag kan göra detta, hjälpligt. Orsaken är att jag har taxkropp, dvs när jag försöker häva upp rumpan kommer den inte över sargkanten, för att armarna är för korta(eller kroppen för lång). Det gör att utan paddelns stöd går det åt pipsvängen, och kan göra det ändå, särskilt om paddelstödet är högt, och man ska kliva upp högt.

För mig, i en nyckelhålssittbrunn, (Trapper Response) fungerar det bäst och stadigast om jag lägger paddeln som stöd framför sittbrunnen. Drar benet "på sjösidan" så nära sitsen jag oviga människa klarar, och mitt i kanoten! Med grepp om sittbrunnskant och paddel med ena handen och andra handen som stöd på land, drar jag i "sittbrunnshanden", stöder på paddel och "landhanden". Och i en (förhoppningsvis) flytande rörelse lyfter jag ut "landbenet".

Istigning samma fast tvärtom, slutar med en duns ned på sitsen.

Om jag skulle tvingas att kravla mig ned i en tight sittbrunn skulle de flesta paddelförsök stanna vid att jag badar i stället :) Upp är värre...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
I-och urstigning samt att finna lämplig vinkel på blad Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg