I närheten av München

Tänker tillbringa en junivecka i München. Någon av dagarna kanske det kan vara trevligt med lite natur. Är det någon som kan tipsa om en lämplig dagstur. Finns det förresten något sätt att ta sig till södra Tyskland med tåg utan att känna sig rånad?

Interrail-kort kan vara ett bra alternativ, dock bäst om man reser mycket under en kort period givetvis, det är jätteenkelt och billigt att boka platser på ICE-tågen i tyskland, fanns alltid plats när jag var där och platsbokningen kostar 3.5 euro per resa..
Finns både för enskilda länder och "hela" europa, prisskillnaden är inte särskilt stor och du kommer ju trolgitvis behöva åka genom danmark.
Märk även att ett interrailkort inte gäller i ditt hemland, men det ger dig halva priset på resor "till gränsen" mellan dagen före och dagen efter kortet gäller, kan spara mycket pengar om det är långt..
Priser och villkor finns på http://www.interrail.net/english/fares.php

Och sen, det är långt till södra tyskland, bara så du vet. :)

Hej,
För många år sedan när jag hade att göra på Ispo i Munchen tog jag en dag ledigt och åkte till Garmisch Partenkirchen för att göra en dagstur. Gick Partnach Klamm som är mycket sevärd. Tågresan tog kanske 1½ timmar. Googlar under Parnach Klamm.
Hälsingar
Veni

Det är ju en bit till München så tågresan tar tid åt båda hållen. Nattåget till München från København tar hela natten på sig. Det finns massvis med små lokalbanor som strålar ut från M i olika riktningar.
Någon timme ut finns mycket natur inklusive Alperna om du t ex åker till Wengen eller tar lifterna högre upp. Ett annat fenomenalt utflyktsmål är Tyska Tekniska museet, gigantiskt och mycket roligare än det låter. Sen finns det ju utmärkta sport och klättershoppar i stan oxså.
go tur o glöm inte ölen

Stort urval.

Bägge de stora tyska bergsbestigningsmagasinen Bergsteiger och Alpin har München som bas och varje nummer är fylld av tips om vad man kan göra i stans närhet.
München har också två stora sportvaruhus, Sportscheck och Schuster där det, förutom allt annat, även går att köpa vandringsguider. Annars är det bara att Googla på dom stora förlagen, Rother; Bruckmann resp. Kompass för att hitta guideböcker. Inte minst Garmisch ligger ju relativt nära.
Skippa tåg. Det går att flyga billigt med såväl Lufthansa som med Ryanair till Miemingen.

Tja, när jag bodde i München tog vi tåget ner till Lenggries bland annat. Tåget tog nån timme, gick sen en fin dagstur där.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg