I cykelsnåret

Hej,

Jag har sett andra på det här forumet ha liknande problem, och naturligtvis finns det inget standardsvar så jag kastar in just MIN våta dröm gällande cykel.

Efter 20 år på min 14 vxl Fuji Roubaix racer tror jag det börjar bli dags för en ny cykel.
Min cykelprofil är långlopp, inte nödvädigtvis snabba - jag hets-kör aldrig, men vätternrundan på 10 timmar ska inte vara en omöjlighet.
Det blir annars vätternrundan vartannat år (normaltid 11-12 timmar) och/eller siljan, hjälmaren eller annat medellångt till långt lopp.
Jag har dessutom på sista tiden intresserat mig för randonée d.v.s. ännu längre distanser och det är en cykel i detta "fack" jag letar efter.
Kort sagt - bockstyre eller liknande, 35 km/h solokörning på platten under normala väderförhållanden och utan grimage (det står inte grismage - läs igen), stenhårda däck, monterbara lastningsmöjligheter (typ pakethållare) och tillika monterbara stänkskärmar fram och bak när cykelturen kan kräva det, inte alltför kutryggad sittställning, och den får inte rasa ihop bara för att jag nån gång irrar mig ut på grusvägar av misstag. Men det ska vara en racer så att det inte är cykelns fel om orken tar slut.
Och den ska hålla i 20 år den också. Helst.

Finns drömcykeln? Kan någon peka ut rätt riktning?
 
Tack för svar där.
Jag är pragmatisk. Det är inte så att snålvattnet rinner till av en cykel. Vad är det med "Independent Fabrication"? Jag har hunnit läsa på lite och visst - det verkar vara en cykel som man gärna visar upp i startfållan. Men vad är det som är "mums" menar du? Kan den ta mig fram och tillbaka till treriksröset snabbare och bekvämare än min gamla Fuji med 105-paket? (Se bild. Cykeln blev lite orolig när jag ställde upp den för fotografering men jag sa att den snart skulle få en kompis)
Och hur mycket kan jag slänga upp? Säger det bara klick så ska nog finansieringen ordna sig.
 

Bilagor

  • DSCF3530.jpg
    DSCF3530.jpg
    57.5 KB · Visningar: 544
[IF SSR försäljningslänk borttagen]
Det ser lite värre ut med pakethållare på den här, och kanske stänkskärmar också, men... Mums! :)

Just en sådan ram/cykel finns testad här
http://www.tour-magazin.de/?p=5992

För att vara en stålram är den ovanligt lätt, detta pga de extremt tunnväggiga rören.
Såpass tunna rör gör tyvärr ramen väldigt ömtålig.
Däför skulle jag inte satsa på den om jag skulle rekommendera ngn en cykel att använda i 20år,
eller öht på grusvägar med packning

Jag har dessutom på sista tiden intresserat mig för randonée d.v.s. ännu längre distanser och det är en cykel i detta "fack" jag letar efter.
De flesta som cyklar randonnée-lopp nuförtiden använder vanliga racercyklar, men de är inte heller de bästa för skärmar och packning.

I ffa UK finns det en tradition att randonnelopp på längre distanser måste köras på cyklar med skärmar. Därför finns där en del specifika cyklar/ramar för det (Audax-ramar).
Om du vill ha en stålram är det nog ngn sådan jag skulle välja, tex
Thorn Audax
http://www.thorncycles.co.uk/audaxmk3.html

Men det finns måånga alternativ att välja på.
 
Tack för svar där.
Jag är pragmatisk. Det är inte så att snålvattnet rinner till av en cykel. Vad är det med "Independent Fabrication"? Jag har hunnit läsa på lite och visst - det verkar vara en cykel som man gärna visar upp i startfållan. Men vad är det som är "mums" menar du? Kan den ta mig fram och tillbaka till treriksröset snabbare och bekvämare än min gamla Fuji med 105-paket?

Som jag uppfattade det var du ute efter något riktigt snabbt och lättrullat. Eftersom du använde ordet "drömcykel" såg jag något annat än en "pragmatisk" cykel framför mig. Jag har ingen aning om vad det är här är för cykel. Den är ju självklart ingen touringcykel, men ganska vacker, och snuskigt dyr... Thorn Audax som Håkan tipsade om är ett mer realistiskt val för den typ av cykling du är ute efter. (Jag är inte sen med att rekommendera cykelbutiken Veloform i Göteborg som bygger cyklar på beställning bl a utifrån Thorn-ramar.) Lycka till i ditt sökande!
 
Tack för alla tips.
Jag har Thorn_Audax_Mk3.pdf på skärmen och ser ut som Homer; Thååååårn Ååååådax (dräggel).
Förlåt också att jag inte är tydlig med pragmatiska cyklar och annat, men jag menar bara att det egentligen inte spelar någon roll vad det är för märke - bara den tar mig runt sjön och har fästena på sina rätta ställen. Men samtidigt vill man ju matcha spindelmännen på vätternrundan och ha kolfiberlagningar i tänderna. Jag har hela tiden varit inne på en kolcykel, för det är ju det som gäller nuförtiden. Kommer dock på nya tankar när jag läser thorn-pdf:en: "I don’t know whether to laugh or cry, when I see a “cool” carbon road racing frame being used for lightweight touring." (Andy eller Robin)
Nu vet jag i vilket vädersträck jag ska spana iallafall.

/S
 
Jag har Thorn_Audax_Mk3.pdf på skärmen och ser ut som Homer; Thååååårn Ååååådax (dräggel).
Se bara till att inte gå den hajp de försöker sälja samtidigt med sina cyklar.
Typ
-Vridstyva ramar => obekväma cyklar. Stämmer INTE bekvämlighheten beror inte alls på raminstabiliteten.
Så länge allt annat är oförändrat är en vridstyv ram alltid bättre än en flexig/instabil ram. Särskilt för den som skall ha packning med sig.
-Ramar i tunnväggiga alurör kallar de ömtåliga samtidigt som de säljer stålramar med 0,3mm(!) tjockt gods.

Jag har hela tiden varit inne på en kolcykel, för det är ju det som gäller nuförtiden.
Om du klarar dig med en sadelväska, typ Carradice så är ju en Scott CR1 med andra hjul och (ev) annan utväxling/trippel ett kolfibercykel alternativ, men du kan får problem med att få fast skärmar.
 
Man kan inte ha ett fast jobb och samtidigt leta cykel. Extremt svårt att koncentrera sig på det ordinarie arbetet. Med lite förstrött runtklickande (hur bar man sig åt innan Internet fanns? Jag är gammal nog att komma ihåg men jag har glömt faktiskt) - så ramlade jag över den här:
PEARSON_CARBON_AUDAX_PRO_2009
Om det inte är en hund begraven så är det kryss i alla rutor. En cykel för snabba och uthålliga rundor långt ut på landet med stänkor och möjlighet till pakethållare för överdragskläder i händelse av åska eller natt för all del. Men jag är inte nån vidare expert vad gäller utrustning. Finns det trots allt en gravad hund, eller är det den ultimata cykeln - om man nu inte ska till Patagonien och tillbaka då jag har sett att det rekommenderas stål för att den lokale bysmeden ska ha nån chans steloperera framgaffeln. Men ska man bara Vänern runt eller liknande så... Vad säger "panelen"?
 
PEARSON_CARBON_AUDAX_PRO_2009
Om det inte är en hund begraven så är det kryss i alla rutor. En cykel för snabba och uthålliga rundor långt ut på landet med stänkor och möjlighet till pakethållare för överdragskläder i händelse av åska eller natt för all del.

Personligen skulle jag inte köpa den.
Jag tycker inte att de har lyckats utnyttja de fördelar man kan få med en kolfiberram jmf med en metallram.
Tex så är både ramen och (ffa) gaffeln REJÄLT mkt tyngre än dagens ledande kolfiberramar. och gafflar.
Ramen är tom tyngre än en hel del alu-ramar.

Dessutom är den dyr för det man får

Men om du har gått om pengar och om materialet som sådant är viktigare än hur det har använts.
Varför inte?
Du får ju skärmfästen.
Det är ju dina pengar och det är du som skall bli nöjd med hur du använder dem.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg