I.C.E dosa

Irriterade mig på att så många slänger snusdosor ute i naturen, men valde att göra något konstruktivt av dem, nämligen en "klassisk" I.C:E dosa.

1. Leta upp lämplig plastsnusdosa för portion gärna de som legat ute en stund så dekalerna vittrat.
2. Gör ren den från lim-rester med t,ex skrubbsvamp, Svinto eller skurcremé
3. Leta upp tändsticks-ask som får plats i dosan
4. Konservöppnare kan vara en räddare i nöden, jag hittade 3 st små för några kronor på en loppis
5. Lite torr näver, bomull, bitar av cykelslang etc för att få fart på en brasa, kondom för vattentransport i en strumpa.
6 Plåster och en tablett smärtstillande får plats i locket .

Självklart ersätter inte detta förstaförbands-kit eller eldstål i tändpåse, men det kostar i stort sett ingenting och ryms i en ficka, dosan kan med fördel tejpas för vattentäthet. Jag gjorde flera på en gång och gav bort.

Bilagor

• DSC00089.jpg
    DSC00089.jpg
    48.2 KB · Visningar: 1,683
Skall man lära sig ännu en förkortning nu :) ICE brukar ju annars vara förknippat med mobiltelefoni och anhöriga.

Så första skall man packa allt man skall ha med sig för "normalbruk".
Sedan skall man packa sin nödask enligt gängse norm, med kniv, eldverktyg, ståltråd, visselpipa, Dextrosol osv.
När man gjort det så är det alltså dags för en "ICE-dosa".

Då är det väl bättre att hänga en liten fällkniv, en visselpipa och ett eldstål i ett snöre runt halsen.

Gamla skokrämsburkar, vissa godisburkar eller liknande metallburkar funkar lika bra.

Uttrycket "In case of emergency" har funnits i det Engelska språket längre än vi har kunnat hantera elektromagnetisk strålning, för min del får du hänga en motorsåg och en livboj runt halsen när du är ute och vandrar, så länge du inte slänger snusdosor i naturen.

Det du har gjort är en överlevnadsask, survival, googla på ic eller i,c,e så inte kommer det upp askar inte, förutom is(ice) så kommer det upp ICE för telefoner.
Sådana här askar benämns i alla engelskspråkiga forum jag frekventerar som "survival"

Haha vilket gnäll, mina herrar ni får kalla det för vad ni vill, i det militära kallade vi det enkelt för dosan, den var med mig i ben-fickan på överlevnads-vecka med spaningsplutonen på 80-talet och på Rep1 med Gränsjägar-bataljonen i februari runt Gällivare. Helt enkelt för att inte bli av med det allra nödvändigaste om ryggan försvann, kompletterat med Mora 2000 i bältet.

Worst case scenario.

Att ha med det allra nödvändigaste separat förpackat är faktiskt inget att skratta åt. I kajaken har jag en liten platt fd. lingonsyltburk i plast instucken och den innehåller små rullar silvertejp, isoleringsband, järntråd på spole, en rulle lite grövre järntråd, persiennlina för ev. roderlinehaveri, en liten avbitare, en liten skiftnyckel och en liten stjärnmejsel. Dessutom en tändare, en tändsticksask och allt som inte tål fukt är separatförpackat i antingen ziplockpåsar eller vacuumförpackat separat. Att ha lite av varje är inget självändamål utan skillnaden av att ta sig hem för egen maskin eller ringa 112 när Mr Murphy hälsat på.

Förra året var stjärnmejseln skillnaden mellan att fortsätta hela veckan eller ge upp i starten och ta sig tillbaks i land igen och sen åka hem. Vem skulle tex. lämna reservdäcket hemma och sen åka på bilsemester?

För humana 29 kronor får man en sådan här vattentät box på Clas Ohlson
8872908062750.jpg

En i varje jacka + en i cykelväskan.

Med lite vilja får man ner detta och lite till bra ha saker för en ev bortamatch
tändstickor/tändare
plåster
öronproppar
tandtråd
tandpetare
kompass
LED-lampa
huvudvärktabletter
handrengöringsservetter
säkerhetsnålar

OT: hur man gör när det är så fint väder att man inte har någon jacka och inte vill ha boxen hängandes runt halsen har jag inte kommit på.

Per

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg