Det beror nog helt på vad man avser med ordet bekvämligheter.
Jag har ett rejält tält, varm dunsäck, torra varma kläder till kvällen, dunjacka, kök, mat, ja allt som behövs enligt mig.
Skulle jag teoretiskt vilja lyxa till det ytterligare skulle det bli på matsidan. 500g godsaker extra per dag. Det skulle nog kräva kring 10 liter extra för en vecka.
Utöver det vet jag inte vad jag skulle kunna ta med mig som lyxade till det ytterligare. Inte heller har jag några specialintressen som kräver att jag har med mig en massa saker.
Jag vet ju inget om din utrustning annat än att " i stort sett allt annat består av lättgrejer".
Packar du någorlunda lätt och minimalistiskt borde du klara dig fint med 55L huvudfack plus stora meshfickor på utsidan om du ska vara ute en vecka. Har du en jättestor syntetsovsäck blir kanske kalkylen en annan.
Viktskillnaden mellan de två du tittar på är nära på försumbar, men grundfrågan kvarstår: Om man får plats med allt i en 50-literssäck, varför då ta en 70-literssäck? =)
Mina lyxgrejer är lite sprit, pipor + tobak, liten kikare, rullbar stol, e-boksläsare. En provpackning ger svaret