Swandriplagget ser jag som annat, mer än ett vanligt mellanlager. Observera längden. Det är väl snarare ett "mellan och ytterlager" så länge det inte regnar. Medt regnjackan på, kan huvan tas av. Regnar det inte blir ändå mellanlager ytterlager. En vanlig fleecetröja tycker inte jag fyller den funktionen särskilt bra. Tål inget som har med eld att göra och är inte vindtätt.
Ylle är mycket mycket mer tåligt än fleece mot eld. Tåligare över huvud taget, bra i skogen. Jag gillar ullfrotées 400 och 600 plagg.
Vindtät fleece blir bättre än vanlig fleece. Det använder jag gärna som förstärkningsplagg på fjället, dvs. inte när jag vandrar eller blir varm ändå. För skogen vore det inte dumt med ett ylleplagg som Swandriplagget .Sägs vara vindtätt. Tyngre per loft skulle inte störa mig. Ylle ger ändå mycket. Synd att åtdragningskonstruktion och halsen inte var bra. Om hals och åtdragning var bra och om huvan följer huvudets rörelser vore det ett riktikt bra plagg, i alla fall för delar av mitt användningsområde.
Raskesven