huva på fleece, Y/N?

Går i liknande tankar, jag funderar på hur bylsig huvan behöver bli om man gör den av ett tunnare och strachigt tyg? Sen är jag lite nyfiken, hur tänker du göra mönstret? Har du köpt ett mönster eller klippt sönder en gammal favorittröjja?

Går i liknande tankar, jag funderar på hur bylsig huvan behöver bli om man gör den av ett tunnare och strachigt tyg? Sen är jag lite nyfiken, hur tänker du göra mönstret? Har du köpt ett mönster eller klippt sönder en gammal favorittröjja?

Nä, ritar själv. Tänkte göra luvan ganska tight så att den är lätt att ha under skalluva. Fast då blir det lätt bylsigt runt halsen.

Skulle nöja mig med krage som går upp, huva i huva är obra och riktiga skalplagg har redan huva.
Huva som inte nyttjas blir bylsigt under kragen på skalplagg och rygg. Men jag bär ju nästan alltid något på huvudet, ute.

Jag röstar på utan huva jag med.

Personligen ser jag inga fördelar med en huva på tröjan. Den är bylsig och i vägen, knölar sig under jackan och är obekväm. Eller så får man ta på sig huvan innan man tar på sig jackan och sedan ta av sig bägge huvor tillsammans vilket leder till att tröjhuvan blir exponerad för väder och vind.

Du säger att tröjan ska kunna användas utan jacka med eftersom den är relativt vindtät. Även där föredrar jag en tröja utan huva och komplettera med en mössa/halsduk om det behövs.
Det är ytterst få gånger som man faktiskt vill använda en huva, och då är vädret sådant att man inte går omkring i en fleecetröja utan jacka ändå.

Så för att summera, det räcker med en huva och den ska sitta på ruskväder-jackan.

Utan huva då dessa sällan följer med huvudets rörelser och bara är i vägen när den inte är uppdragen. Bra med hög krage som kan regleras med dragkedjan (som gärna är hellång så att tröjan kan tas på/av som en jacka).
Huva (gärna avtagbar) på ett ytterplagg funkar bättre (men då med någon form av skärm) , men inte på ett mellanlager.

Syr du en med huva och blir missnöjd är det enkelt med saxen att modfiera modellen, men mellanlager bör nog inte ha huva i min bok.
FMs lösning att kunna frilägga öronen från anoraken eller snöblusens huva är bra både för hörsel och kylning när man ångar på.

Swandriplagget ser jag som annat, mer än ett vanligt mellanlager. Observera längden. Det är väl snarare ett "mellan och ytterlager" så länge det inte regnar. Medt regnjackan på, kan huvan tas av. Regnar det inte blir ändå mellanlager ytterlager. En vanlig fleecetröja tycker inte jag fyller den funktionen särskilt bra. Tål inget som har med eld att göra och är inte vindtätt.

Ylle är mycket mycket mer tåligt än fleece mot eld. Tåligare över huvud taget, bra i skogen. Jag gillar ullfrotées 400 och 600 plagg.

Vindtät fleece blir bättre än vanlig fleece. Det använder jag gärna som förstärkningsplagg på fjället, dvs. inte när jag vandrar eller blir varm ändå. För skogen vore det inte dumt med ett ylleplagg som Swandriplagget .Sägs vara vindtätt. Tyngre per loft skulle inte störa mig. Ylle ger ändå mycket. Synd att åtdragningskonstruktion och halsen inte var bra. Om hals och åtdragning var bra och om huvan följer huvudets rörelser vore det ett riktikt bra plagg, i alla fall för delar av mitt användningsområde.

Raskesven

Swandriplagget ser jag som annat, mer än ett vanligt mellanlager. Observera längden. Det är väl snarare ett "mellan och ytterlager" så länge det inte regnar. Medt regnjackan på, kan huvan tas av. Regnar det inte blir ändå mellanlager ytterlager. En vanlig fleecetröja tycker inte jag fyller den funktionen särskilt bra. Tål inget som har med eld att göra och är inte vindtätt.

Ylle är mycket mycket mer tåligt än fleece mot eld. Tåligare över huvud taget, bra i skogen. Jag gillar ullfrotées 400 och 600 plagg.

Vindtät fleece blir bättre än vanlig fleece. Det använder jag gärna som förstärkningsplagg på fjället, dvs. inte när jag vandrar eller blir varm ändå. För skogen vore det inte dumt med ett ylleplagg som Swandriplagget .Sägs vara vindtätt. Tyngre per loft skulle inte störa mig. Ylle ger ändå mycket. Synd att åtdragningskonstruktion och halsen inte var bra. Om hals och åtdragning var bra och om huvan följer huvudets rörelser vore det ett riktikt bra plagg, i alla fall för delar av mitt användningsområde.

Raskesven

Som sagt, jag har en swanndri, fast med snörningen, inte dragkedjan. Den som heter bushshirt eller nåt. Jag köpte min billigt från NZ. Och den är bra på sitt sätt, har den ofta, men detta är nåt annat. Swanndrin är inte vindtätt men ganska vindresistent. Huvan är inte bra.

Ull har dock ej samma slitstyrka som fleece rent materialmässigt. Väv/stickning spelar såklart roll, men fibermässigt vinner PE alltid. Men eldfaktorn som du nämner är ju såklart viktig i sammanhanget. Jag har aldrig slitit ut ett fleeceplagg faktiskt. Däremot ull- och fiberpälsplagg. Och jag bryr mig definitivt om loft/pris/vikt.

Tyvärr är det svårt att hitta bra tjock ull i stil med swanndris som är hundra ull. Den är ju liksom grövre och mer filtad än kapp- och rockull. Vadmal i butiken är för tunn. Kanske skulle köpa Loden från tyskland? Ullfrotté passar sådär i ett ytterplagg. Blir mönstret bra är jag inte omöjlig... ;)

En sökning senare och walkloden 100% wollen stoffe uppenbarar sig fö €15.90 per meter.. hahaha. 600 gram per kvadrat...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Farbrorvattenmelon Wire till huva? Gör det själv 5
guj Förbättra en vek huva Gör det själv 1
Vandrare Var hitta Metalltråd till jackans huva? Gör det själv 12
såg Laga små hål i ytter tältet på Gör det själv 2
lennart80 Baka bröd på Trangiakök? Gör det själv 9
holetaker Limma på SilNylon? Gör det själv 2
tango Nya handledsmuddar på torrdräkt? Gör det själv 7
tango Var köpa gummistrap med kula på? Gör det själv 7
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
Emilioo Organotex spray on på naturmaterial? Gör det själv 0
stjärtove Byta handtag på morakniv Gör det själv 8
tusencyklar Fixa tryckknappar på regnjacka Gör det själv 3
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
vandrafjäll Tejpa om sömmar på Gore-Tex byxor Gör det själv 13
Elvah Lacknafta på silnylon, experiment vadarpåsar... Gör det själv 1
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
MartinLA Sköta/reparera gummi på meindlkängor Gör det själv 2
ordonnansen Maxvikt på wobbie? Gör det själv 3
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
Bark76 Fylla på dunsovsäck med dun från kudde?! Gör det själv 8
lawe Pyspunka på NeoAir Gör det själv 8
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Florén Funderade på tyvek, ändrade mig, kan inte ta bort trådar. Gör det själv 0
StyrmanKarlsson Epoxi på insidan kåsa? Gör det själv 10
robinb Montera skidor på fjellpulken? Gör det själv 9
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
kanis Vilket lim på skaljackans insida? Gör det själv 2
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Micke R. Billigt GDS-tyg på IKEA Gör det själv 3
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
Kanii Ytbeläggning på insidan av kajak Gör det själv 9
fuchs Vit Neopren på rulle? Gör det själv 8
Hilber Slida till späntkniv på 2minuter Gör det själv 2
Gun-valld Myggnät på tält,textillim el sy?? Gör det själv 2
anders_b Gaffa på turen Gör det själv 16
saclawes Tricket med non-stick på gammal Ali-trangia Gör det själv 1
guhj Förlänga ärmar på jacka Gör det själv 1
Lars G A Sy myggnät på sitt Akto Gör det själv 0
jägarpekka Bilder på era egentillverkade knivar :) Gör det själv 5
Rudolfsson Limma på snölås i byxor? Gör det själv 6
barbafant Var få tag på Vinylon-fiber? Gör det själv 3
lleberg Stormsäkra ventilation på MSR Skinny Too Gör det själv 1
Grönställ Myggnät på metervara Gör det själv 9
kanis Låta när öppnar fack på ryggsäcken! Önskar förslag på hur! Gör det själv 14
justsafe Byta spännen på ryggsäck!? Gör det själv 14
peter1959 Favorit i repris på begäran Gör det själv 10
graphstyle Sopsäckar på fötter Gör det själv 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg