Huruvida elektrisk motorvärmare och batteriladdare är bra eller inte kan man givetvis diskutera men hur gör man om det inte finns tillgång till elförsörjning? Starthjälp som nämndes verkar vettigt. Är det någon vits att täcka över bilen med kapell, eller blir det mest för att slippa sopa bort snö? Någon nämnde kåpa under motorutrymmet. Min gamla Volvo S60 hade batteriet i bagageutrymmet och min gamla Mercedes A-klass hade det under golvet vid det främre passagerarsätet. Märkligt tyckte jag då men sett ur det här perspektivet kanske det faktiskt var bra?
Alla bilar här har motorvärmare som standard och med förhållanden där det kan vara kallgrader från oktober till maj så är det självklart att ha. Det drar ner förbrukningen och skonar motorn. Moderna bilar behöver ju dessutom ganska lång tid för att få upp värmen.
Batteriladdare är förstås väldigt bra också. Jag hade det i en Jeep tidigare, men inte i min nuvarande BMW 320D.
Dieselvärmare är kanonbra - hade det i Jeep'en och i en Ford jag hade innan BMWn. Väldigt smidigt att köra igång den en halvtimma innan man ska köra.
Kapell hjälper inte för motorn.
De flesta bilar har väl batterierna undanstoppade någon annanstans än i motorutrymmet numera, men det finns ju en pluspol och jord som man använder för att ladda/starta med startkablar.
Vill man ha hängslen och livrem är ett extra fulladdat batteri, eller en starthjälp bra att ha med. Ett blybatteri tål kyla rätt bra; vid -30°C så har man ungefär 50% kapacitet kvar.
Sen är det förstås väldigt viktigt att ha med varma kläder, tänddon och mat om man blir stående någonstans. Hjälp kan ju vara ganska långt borta.
Var själv ute i natt på Karatssjön väster om Jokkmokk lät bilen stå sen i går förmiddags. -26-27°C i natt men bilen startade direkt i morse, om än rätt seg så den fick stå och gå ett tag. Med moderna bilar tycker jag problemet är lite överdrivet, de startar nästan alltid men det kan ju vara bra att kolla att batteriet är fräscht och byta när det är dags.