Hur viktigt att skölja av?

Som rubriken lyder: Hur viktigt är det att skölja kajak och paddel med sötvatten efter paddling i saltvatten? Jag har ingen möjlighet att skölja min på den plats den ligger. Kapell och diverse neoprengrejer tar jag hem och sköljer i duschen..men själva kajaken och paddeln?

Brukar ta en skvätt vatten i munnen och spotta in det i skeddaboxen :D Jag vet, alla sätt är bra utom dom dåliga och man får va innovativ :p

Kan tillägga att jag paddlar i bräckt vatten-utanför Nynäshamn.

Inte speciellt viktigt alls skulle jag säga... Möjligen förlänger du livslängd på gummicord och linor samt ev. metallbeslag genom att skölja med färskvatten efter varje tur, men jag tror effekten är marginell. För själva kajaken spelar det ingen större roll.

Det bräckta vatten vi har här på ostkusten skulle jag inte oroa mig för alls.

Jag sköljer normalt av min surfkajak, om jag har möjlighet, när jag har använt den men det är snarare för att få bort sand innan man stoppar in den i förvaring/transportväskan, finns inget rinnande vatten blir det ett dopp i havet (Atlanten hittils).

Det är garanterat betydligt viktigare att skydda kajaken från konstant direkt solljus under förvaring än att skölja den i färskvatten efter varje tur.

Algväxt

vill jag undvika och därför försöker jag förvara kajaken torrt. Vaxning minskar fastsittande smuts vilket också minskar risken för algpåväxt.

Thure

Jag håller med Mattias, man behöver egentligen inte göra ngt.
Är jag på västkusten eller uppe i Norge kan det vara skönt att tvätta av kajaken då det inte känns så skönt att ta på med intorkad salt. Dock har jag sällan möjlighet att göra det där. Men paddeln brukar jag rengöra i alla fall på grund av den anledingen.
Kommer man från Östersjön har man ju i princip ingen salt på grejerna och då gör jag ingenting.
Jag brukar dock skydda mina Beckson packlucks-tätningar med silicon och på gummiluckor hela luckan med silicon så de inte ska torka ur.

Jag gjorde just en bild på min Ivalu som visa rätt bra hur det kan ser ut efter 2 år utan polering eller liknande. Rätt bra spegeleffekt fortfarande.
_K__2225 by philipp.klement, on Flickr

Östersjövatten är ett mindre problem. Då jag paddlar i "riktigt hav" sköljer jag däremot av utrustningen alla dagar om tillfälle ges. Dragkedjor, texmex kläder etc far riktigt illa av toksalt vatten.

Det enda problemet jag haft med Östersjöns vatten var på min Point 65 där de varit smarta att montera en aluminiumskädda med rostfri wire utan isolering mellan. Följden blev att aluminiumet runt wireänden blev offeranod och ärjade bort. Nu hade jag tur att jag tappade skäddan när jag passerade över en någon meter bred sandbank med knädjupt vatten. Så jag kunde kliva ur och plocka upp den. Hade jag tappat den två meter tidigare eller senare hade det varit minst två meter djupt.
Nu kunde jag använda den gamla som mall och tillverka en ny i rostfri plåt från skrotlådan på min dåvarande praktikplats.

Det enda problemet jag haft med Östersjöns vatten var på min Point 65 där de varit smarta att montera en aluminiumskädda med rostfri wire utan isolering mellan.

Skulle vara roligt att höra hur point funderade där... Ja, aluminium rostar väl inte och rostfritt fungerar ju i saltvatten...det hörs ju på namnet...☺️

En del delbara paddlar kärvar ihop i saltvatten. Därför delar jag och sköljer mina paddlar emellanåt. Kajaken ser jag däremot ingen anledning att skölja.

Med vänlig hälsning, Klas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Joakim Ambrosson Viktigt att tänka på..? Paddling allmänt 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg