Hur vet man om man har för små klätterskor?

Hej!

Jag har precis börjat i klubben (sen en månad) och har nu skaffat ett par egna klätterskor. Grejen är den att jag är lite rädd att jag har köpt för små skor. Killen i affären (Naturkompaniet) tyckte verkligen att man skulle ha extremt små skor, men på något sätt känns de nästan lite väl små. Det är svårt för mig att avgöra om det verkligen är så, dels för att det är mina fösta egna skor, dels för att jag inte har testat dem på väggen ännu. Varför har jag inte testat dem? Jo, om de skulle visa sig vara för små så lär jag inte kunna byta dem om jag har använt dem. Så därför tänkte jag fråga er erfarna klättrare hur man kan veta om man har för små skor?

//Markus

Ditt första par skor är ALLTID ett felköp...och ibland räcker det inte med ett felköp utan många... jag vet ;)

Får du på skon på foten utan smörpapper på hälen och två karbiner i skoöglorna är dom nog inte försmå för en erfaren klättrare...

IT-Johan

=) Ok, men jag är ingen erfaren klättrare, så vad tycker du jag borde göra? Det gör ju inte direkt ont när jag har skon på, tårna känns bara så attans ihoptryckta! Jag testade att gå ha dem på i lägenheten en halvtimme eller så, och det gick bra, men det är inte samma sak. För stortån känns det ok, men de andra tårna känns jäkligt ihoptryckta. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara. Tänk dig ett vanligt papper som ligger på bordet, sen lägger du händerna på papprets kanter och för dem mot varandra. Då kommer mitten av pappret att resa sig. Ungefär så ligger mina tår i skorna, de reser sig först och sluttar sen ner.

Ok, när jag själv läser ovanstående så inser jag att det blev ganska obegripligt, men om någon skarp människa ändå förstod så är tips och råd välkomna! ;)

Förresten, tror ni det finns en chans att byta skorna? På kvittot stod det att öppet köp inte gäller klätterutrustning, men jag har ju inte använt dem så med lite god vilja kanske...

var lugn...

skorna är med största sannolikhet inte för små om du har kunnat ha på dem en halvtimme... mina prestationsdojjor kan jag ha max 2 min när de är uppvärmda ;) om du fortsätter att klättra så kommer du antagligen märka att de är för stora om ett tag :) som johan skrev så blir det alltid ett eller ett annat felköp... jag säger: använd dojjorna :)

Ok, det låter betryggande :)

Jag får väl lite på er då och inbilla mig att jag är en elitklättrare som kräver extremt små skor och maximal prestanda ;) så blir jag kanske det med tiden.

Vielen Dank!

Det är idiotiskt att ha för små skor enligt mig. Det får inte vara plågsamt. Jag har ett par så att säga performance dojjor storlek extremt för små, dessa är så små att jag kan knappt klättra i dem. Värdelöst.
Mina lite för stora Lasportiva funkar bra.
Köp ett par skor som är något små inte extremt små.

om man kan ha dem en halvtimme utan att foten ramlar av är de enligt mig lite i största laget... jag tror alltså inte att det är några performancedojjor det rör sig om utan ett par helt vanliga klätterskor som man som nybörjare bara måste vänja sig vid...

Ja, alltså det är ett par helt vanliga klätterskor. Scarpa heter de. Killen på naturkompaniet sa att det var en bra första sko. Jag tänkte jag skulle ner till klätterklubben på tisdag, så kan jag fråga någon där vad de tycker. Men om det är som ni har sagt, så är de kanske inte för små ändå.

Prata med någon på väggen, live. Så kan du nog få lite vettig hjälp.
Annars är det nog som Jimmy sa, hellre bekväma än "högprestanda".
Beror väl också lite på vad för klättring som du kör mest, något hårt bolderproblem eller en reptur.
Har du planer på att använda skorna ute (på repturer)så bör du ha en sko som du kan ha på ett tag, samma sak om du mest klättrar rep inne, då kan det vara trevligt att slippa ta av skon de 5 min då man ska säkra.
Men det är lätt hänt att första paret skor är för stora, även om de känns jättesmå när man först provar dem.

Ok, men jag kommer ner till väggen imorron, så hoppas jag på att det är någon där som kan hjälpa mig. Tack för all hjälp!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg