Svårt att svara på vilken komforttemp som man behöver. Beror bl a på hur lätt man fryser och det är ju inviduellt. Dessutom beror det också på kön och ålder.
Själv tycker jag att det är bättre att ha en för varm sovsäck än en som är på gränsen. Personligen föredrar jag att sova med öppen sovsäck.
Jag har två dunsäckar från alpkit en Pipedream 400 och en Pipedream 600.
Använder P400 på sommaren och när min andra hälft är med brukar hon använda P600.
På hösten, då jag oftast är själv, tar jag P600.
Har aldrig haft några problem i dessa sovsäckar.
Har bl a sovit i P400 när det varit kring 0 och någon grad -, utan minsta problem.
Om jag vore dig tror jag att jag skulle köpa en P600 eller motsvarande sovsäck, t ex MS som nämnts i tråden. Om du har en P600 klarar du dig i flera minusgrader. Kan kanske vara lite varm på sommaren men då kan du öppna säcken.
År du i fjällen i september kan det bli både kallt och snö.
Jag har handlad ganska mycket från alpkit. Sovsäckar, dunjackor, väst, packpåsar och liggunderlag. Har aldrig varit några problem med service eller leveranser. Problemet är att de ofta inte har t ex sovsäckar hemma. Anledningen är att de säljer slut ganska snabbt efter de fått hem en leverans. Det går att sätta upp sig på en produktmailista och därigenom få information när det man vill köpa finns för leverans.